ژاپنی‌ها مقابل تیم ملی فوتبال ایران چگونه بازی می‌کنند؟

سامورایی بدون شمشیر با پنیر سوئیسی

تیم های ملی فوتبال ایران و ژاپن فردا از ساعت 17:30 در جام ملت های آسیا برای نخستین بار در مرحله نیمه نهایی به مصاف یکدیگر می روند.
کد خبر: ۱۱۸۷۸۵۵
سامورایی بدون شمشیر با پنیر سوئیسی

به گزارش جام جم آنلاین ، تاریخچه برگزاری مسابقه بین دو تیم هرگز در تعیین سرنوشت مسابقه بعدی تاثیرگذار نبوده است. در تاریخچه فوتبال ایران و ژاپن نیز می توانید دیدارهای متعددی را پیدا کنید که در آن یا ژاپن به پیروزی بزرگی مقابل ایران دست یافته یا اینکه ملی پوشان ایران موفق شده اند سربزنگاه این تیم قدرتمند شرق آسیا را ببرند و صاحب یک پیروزی بسیار شیرین شوند.

اینبار ماجرا فرق می کند. حساسیت دیدار فردای ایران و ژاپن هم بالاتر از همان مسابقه ای است که قرار بود ایران را به جام جهانی برود اما در نهایت به پیروزی سه بر دو ژاپن ختم شد هم بالاتر از آن مسابقه ای است که در انتخابی جام جهانی 2006 آلمان برگزار شد و با پیروزی دو بر یک ملی پوشان ایران همراه بود.

حالا همه خاطرات و تلخ و شیرینی های گذشته را کنار می گذاریم و روی مسابقه تمرکز می کنیم. این تقابل، حساس ترین مسابقه در تاریخ دیدارهای ایران و ژاپن است. هر دو تیم برای نخستین بار در نیمه نهایی جام ملت های آسیا به مصاف یکدیگر می روند. هر تیمی به فینال برسد مقابل یک تیم عربی قرار خواهد گرفت، حالا یا قطر و یا امارات متحده عربی.

در واقع تیمی که فینال زودرس جام ملت های آسیا را ببرد در فینال با انگیزه بیشتری به میدان می رود. چرا؟ چون حریف قدرتمندی مانند استرالیا و یا کره جنوبی انتظارش را نمی کشد. البته امارات و به خصوص قطر به اندازه کافی قدرتمند هستند ، به خصوص قطر که تیمی ترسناک در این دوره از جام ملت های آسیا بود. اما به هر تصور فینالی با حضور استرالیا و یا کره جنوبی ترسناک تر از فینالی با حضور امارات و یا قطر است.

از این بحث هم میگذریم. سامورایی ها چگونه تا اینجای جام ملت های آسیا بازی کرده اند و چگونه قرار است فردا مقابل ایران به میدان بروند؟

سامورایی بدون شمشیر

تیم ملی فوتبال ژاپن در مرحله گروهی جام ملت های آسیا سه مسابقه مقابل ترکمنستان ، عمان و ازبکستان برگزار کرد و هر سه را با پیروزی پشت سر گذاشت. اما این بخشی از ماجرا است. تیم ملی فوتبال ایران که فردا نیمه نهایی جام ملت های آسیا را در پیش رو دارد باید فنی تر به این قضیه نگاه کند. ژاپن هر چند سه پیروزی متوالی در مرحله گروهی به دست آورد اما سه گل دریافت کرد. این تیم مقابل ترکمنستان که تیمی درجه دو در آسیا محسوب می شود دو گل خورد و مقابل ازبکستان نیز یک بار دروازه اش را باز شده دید.

تیم ملی فوتبال ژاپن در دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی و یک چهارم نهایی جام ملت ها نیز مقابل عربستان و ویتنام قرار گرفت و هر دو مسابقه را با یک گل برد.

آمار این تیم مقابل عربستان به خصوص بسیار عجیب است. سامورایی ها در مقابل تیم ملی فوتبال عربستان در حالی به پیروزی یک بر صفر رسیدند و به یک چهارم نهایی صعود کردند که آمار 73 درصد بازی تدافعی برای آنها ثبت شده بود. روند عجیب ژاپنی ها مقابل تیم ملی فوتبال ویتنام نیز ادامه پیدا کرد و آنها اینبار با یک گل به پیروزی رسیدند اما همان بازی تدافعی را مجددا به نمایش گذاشتند. نکته بسیار قابل توجه این است که تیم ملی فوتبال ژاپن نه مقابل ایران یا کره جنوبی که مقابل تیمی به نام ویتنام قرار گرفته بود که بی شک تیمی درجه دو در آسیا به شمار می رود ولی با این وجود باز هم از لاک دفاعی بیرون نیامد.

واقعیت این است که سامورایی های سرزمین آفتاب تابان به هیچ عنوان شمشیر خود را از رو نبسته اند و اصلا سپر دفاعی مقابل خود گرفته اند. نکته بسیار مهم دیگر این است که ژاپنی ها مقابل حملات تند و تیز آسیب پذیر نشان می دهند این در حالی است که این تیم اصولا همیشه به عنوان یکی از تیم های سرعتی آسیا شناخته می‌شود. کافی است نگاهی به مرحله گروهی بیندازید. تیم ملی فوتبال ژاپن مقابل ترکمنستان _تیم درجه دو آسیایی_ دو گل دریافت کرد و مقابل ازبکستان نیز یک بار دروازه اش را باز شده دید. مقابل عربستان و ویتنام هم که دفاعی بازی کرد. با وجود دفاعی بود ژاپنی ها در این دوره از جام ملت های آسیا آیا دفاع آنها کمی سوئیسی به نظر نمی رسد؟! این ژاپن آن ژاپن همیشگی نیست. اما همه اینها دلیلی می شود که این تیم را دست کم بگیریم؟ مسلما خیر. دست کم گرفتن تیم ملی فوتبال ژاپن آن هم در آستانه یکی از حساس ترین دیدارهای چند سال اخیر حماقت محض است...

و ناگهان ژاپن قدیمی

تیم ملی فوتبال ژاپن هر چند در این دوره از جام ملت های آسیا آن ژاپن همیشگی نیست اما گاهی اوقات نقاب را می اندازد و به همان همیشگی تبدیل می شود. سریع می شود و با شتاب حمله می کند.

این تیم قطعا مقابل ایران همان ظاهر دفاعی را نیز نشان خواهد داد اما ناگهان از آن بیرون می آید.

ژاپن روی ضد حمله خوب کار می کند و باید مراقب بود.

رئیس فدراسیون ژاپن روز گذشته از تقابل ایران و ژاپن گفت و گذری به کارتون مشهور فوتبالیست ها و کاراکتر سوباسا زد. او گفت که تیم ملی کشورش پر از سوباساهایی است که می خواهند مقابل ایران به میدان بروند ضمن اینکه این تیم نه تنها برای قهرمانی جام ملت ها که برای صعود به نیمه نهایی جام جهانی 2022 هم برنامه دارد. برای همین است که باید ژاپن را خطرناک ترین تیم جام ملت ها بدانیم، تیمی که دیگر آن ژاپن قدیمی نیست اما برنامه ریزی هایش نشان می دهد واقعا خطرناک است اما گذر از سامورایی ها غیرممکن نیست. تیم ملی فوتبال ایران با عبور از این تیم می تواند پس از سال های طولانی به فینال رویایی جام ملت های آسیا برسد، جایی که یک تیم عربی به نام قطر و یا امارات متحده عربی انتظار ایران را می کشد....

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها