رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در گفتگو با جام جم آنلاین :

تقاضای کاذب عامل مهم درروند صعودی قیمت سکه است

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با اشاره به افزایش قیمت طلا و سکه گفت: این روند افزایشی بیشتر ناشی از جو روانی و تقاضای کاذب بازار است تا دلایل فنی و اقتصادی که معمولاً در بازار اثرگذار بوده است.
کد خبر: ۱۱۸۷۵۲۹
تقاضای کاذب عامل مهم درروند صعودی قیمت سکه است

محمد کشتی‌آرا در این زمینه در گفتگو با جام جم آنلاین تأکید کرد: نوسان‌های اخیر در بازار فلز زردرنگ اصولاً دو عامل اصلی داشته که عبارتند از علت اول آن است که قیمت ارز طی یک هفته اخیر دچار نوسان شده است و این نوسان به سمت افزایش بوده است و افزایش قیمت ارز بلافاصله تأثیرش را روی قیمت طلا و سکه می‌گذارد.

کشتی‌آرا درباره دلیل دوم نیز افزود: دلیل دوم ایجاد تقاضا در بازار است . درحالی‌که در روزهای پایانی سال خود هستیم به‌طور سنتی در چنین مقطعی یک تقاضایی را در بازار در سال‌های گذشته نیز داشتیم .

این عضو اتحادیه طلا و جواهر معتقد است تقاضای فعلی هم‌زمان‌شده است با افزایش قیمت ارز،‌ بنابراین در چنین مواقعی که قیمت‌ها روند صعودی پیدا می‌کنند تقاضایی کاذب هم در بازار ایجاد می‌شود که این تقاضای کاذب به علت بالا رفتن قیمت‌ها و ترس ناشی از افزایش بیشتر باعث دامن زدن به سیر صعودی قیمت می‌شود‌.

وی تصریح کرد: نکته دیگر این است که با توجه به اعلام حذف شیوه محاسبه نرخ سود سپرده‌های بانکی به‌صورت روزشمار بخشی از نقدینگی سپرده‌گذاری شده به سمت بازارهای موازی مثل ارز، طلا و سکه حرکت می‌کند و همین نکته‌ای است برای حرکت صعودی قیمت‌ها در بازار که امروز تجربه می‌کنیم.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در خصوص عواقب ناشی از ورود نقدینگی به سمت سکه و ارز خاطرنشان کرد: پول‌هایی که از این طریق وارد بازار می‌شود، طبیعتاً تقاضایی را ایجاد می‌کند و این تقاضای ایجادشده باعث افزایش قیمت سکه شده و طلا هم هم‌زمان باقیمت ارز و قیمت جهانی محاسبه می‌شود‌.

وی در خصوص اثرگذاری عرضه سکه توسط بانک مرکزی نیز به خبرنگار ما گفت: با در نظر گرفتن این‌که بانک مرکزی به‌عنوان تنها مرجع عرضه‌کننده عمده سکه در بازار هنوز سیاستی برای عرضه مجدد سکه در بازار ندارد شاهد شکل‌گیری حبابی قیمت‌ها در شرایط یادشده خواهیم بود. به صورتی که سه روز پایانی هفته گذشته شاهد شکل‌گیری 50 هزار تومان حباب قیمتی در سکه بودیم.

کشتی آرا در رابطه با دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری در مورد حفظ ارزش پول ملی دارند تصریح کرد: اگرچه مسئولان باید شرایطی مهیا کنند که چنین اتفاقی هرچه سریع‌تر صورت پذیرد اما همکاری و همراهی مردم در بازار می‌تواند این روند را تسهیل کرده و نتایج مناسبی برای اقتصاد کشورمان به ارمغان آورد.

این عضو اتحادیه طلا و جواهر معتقد است، بهترین گزینه این است که مسئولان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که سرمایه‌های سرگردان موجود در اقتصاد کشورمان بجای اینکه در بازارهای غیر مولد وارد شود در بخش تولید آرام بگیرد تا علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده باعث تقویت پول ملی کشورمان باشد.

وی ضمن یادآوری اینکه کشور در شرایط تحریم قرار دارد؛ عنوان کرد: در این شرایط طبیعتاً منابع درآمدی ارزی کشور کاهش پیدا خواهد کرد و راه جبران آن‌هم بحثی است که مقام معظم رهبری در چند سال پیش با بینشی که داشتند مطرح کردند، یعنی اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که یک شاخه از آن تولید است. یعنی تولید داخلی و صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کند تا بتوانیم شاهد درآمد ارزی و درنهایت تقویت پول ملی باشیم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها