معاون برون مرزی صدا و سیما گفت: بر اساس قانون شاهد اجباری دستگاه قضایی می‌تواند ۷۲ ساعت فرد را در بازداشت نگه‌دارد و بعد از آن اگر به وی تفهیم اتهام نشود باید فرد آزاد شود و این در حالی است که به هاشمی هیچ اتهامی تفهیم نشده است.
کد خبر: ۱۱۸۵۸۹۵
براساس قوانین آمریکا ادامه بازداشت مرضیه هاشمی غیرقانونی است

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، پیمان جبلی معاون برون مرزی صدا و سیما درخصوص بازداشت خانم مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی وی گفت: از یکشنبه هفته پیش تا امروز ایشان بازداشت و در توقیف آمریکا است. و ۲ مرتبه دادگاهش برگزار شده است.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعیه دادگاه مشخص شد که ایشان ۲ بار تاکنون به عنوان شاهد اجباری در دادگاه حاضر شده است و احتمالا دادگاه سوم هم روز چهارشنبه همین هفته برگزار می شود آن چیزی که در اطلاعیه دادگاه به طور صریح به آن اشاره شده است این است که ایشان هیچ اتهامی ندارد و هیچ اتهامی به ایشان وارد نشده است و ایشان صرفاً به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شدند.

جبلی افزود نوع برخورد با خانم هاشمی و نوع رفتاری که با ایشان در فرودگاه سن لوییس شد و او را با دست و پای زنجیر شده به زندان بردند به شکل وحشیانه ای بوده است.

وی گفت: ایشان علیرغم آنکه گفته است من مسلمان هستم و اعتقاداتی دارم که باید آنها را حفظ کنم حجاب او را برداشتند و او را وادار کردند به خوردن گوشت خوک!

معاون برون مرزی صدا و سیما ادامه داد اقدامات آمریکایی‌ها وحشیانه و شبیه همان رفتارهای قرون وسطایی بوده است که اینها هیچ کدام سنخیتی با ادعای احضار شاهد ندارد که تازه این شاهد هیچ اتهامی متوجه‌اش نیست و این رفتار آمریکایی‌ها باعث شد تا انتقادات گسترده ای در افکار عمومی نسبت به این رفتار شکل بگیرد.

جبلی گفت: این نکته را بگویم که قانونی که به استناد آن خانم هاشمی رابازداشت کرده‌اند قانونی است که به شدت مورد انتقاد خود آمریکایی‌ها هم هست این قانون به دستگاه امنیتی آمریکا اجازه می‌دهد که اگر فردی را که هیچ مدرکی علیه وی وجود ندارد بخواهند بازداشت کنند به استناد قانون و تحت عنوان شاهد اجباری بازداشت می‌کنند این اساساً یک قانون به اصطلاح مورد انتقاد گسترده است.

وی تصریح کرد البته بر اساس این قانون و اجرای صحیح آن نهایتا دستگاه قضایی می‌تواند ۷۲ ساعت فرد را در بازداشت نگه دارد اما در خصوص خانم هاشمی بعد از گذشت حدود ۸ روز هنوز این فرد آزاد نشده است.

معاون برون مرزی صدا و سیما خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعاتی که ما از برخی کارشناسان حقوقی به دست آوردیم اگر دستگاه قضایی آمریکا در طول ۷۲ ساعت به فرد بازداشت شده تفهیم اتهام نکند حاکی از آن است که باید فرد را بعد از ۷۲ ساعت آزاد کنند معنی‌این موضوع این است که ایشان که به عنوان شاهد تاکنون دو بار به دادگاه رفته است و در مقابل دادگاه قرار گرفته هیچ دلیلی برای ادامه زندانی بودن اش وجود ندارد.

وی افزود: قانون شاهد اجباری و بازداشت زمانی به کار می‌رود که فردی مظنون به عدم همکاری باشد و احضار شده باشد اما حضور پیدا نکرده باشد یا اینکه اعلام کند من در دادگاه حضور پیدا نخواهم کرد در این شرایط می توانند فرد را دستگیر کنند در صورتی که در مورد خانم هاشمی هیچ کدام از این اتفاقات صورت نگرفته است بلکه با ایشان مثل یک جنایتکار جنگی برخورد شده است.

جبلی گفت: این رفتارها نشان دهنده چهره واقعی رفتارهای دولت آمریکاست که مدعی آزادی انسان و مدعی حقوق بشر و مدعی آزادی بیان است.

وی درخصوص برخورد رسانه های خارجی با موضوع بازداشت خانم هاشمی نیز گفت به جز چند رسانه معدود که آزادانه در این خصوص به اطلاع رسانی پرداختند سایر رسانه هایی که تحت نفوذ بیگانگان هستند به این موضوع نپرداختند البته این رفتار غربی ها به خصوص رسانه هایشان برای ما تازگی ندارد و ما به آن واقف هستیم.

جیلی گفت: وقتی در دهه ۶۰ و ۷۰ صحبت از امپریالیسم رسانه‌ای بود همان موقع هم می شد پیش بینی کرد که چنین اتفاقاتی در آینده خواهد افتاد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها