سفیر اسبق ایران در ایتالیا اظهار داشت: در برجام، صنعت هسته ای را تعطیل کردیم اما چیزی جز وعده به دست نیاوردیم و الان نیز برای اجرای وعده های خود از جمله سامانه انتقال مالی اروپا، بهانه می آورند.
کد خبر: ۱۱۸۴۴۵۲
اروپایی ها برای اجرای سامانه انتقال مالی اروپا، بهانه  می آورند

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رادیو گفتگو، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتگو با موضوع آخرین وضعیت سامانه انتقال مالی اروپا و با حضور ابوالفضل ظهره وند دیپلمات باسابقه کشور روی آنتن رفت.

ابوالفضل ظهره وند در آغاز با اشاره به اینکه اروپایی ها در حال تلاش هستند تا سامانه انتقال مالی راه اندازی شود، گفت: اروپایی ها در تلاش هستند مکانیزم برای انجام پرداخت ها بدون اینکه مشمول سیاست های تحریمی آمریکا شوند، راه اندازی کنند البته بنا به دلایلی آمریکایی ها تصمیم گرفتند هفت کشور را به مدت 180 روز از تحریم های ایران در موضوع خرید نفت، فعلا تخفیف قائل شوند و دو تا از اینکه کشور اروپایی هستند و این مشکل نیز عملا حل شده است، یعنی از محل صندوقی که اروپایی ها بابت تجارت با ایران پرداخت می کنند، تصفیه حساب کنند.

وی اضافه کرد: شرکت های بزرگ اروپایی بنا به ملاحظاتی به دلیل ارتباط تجاری که با آمریکا دارند، نمی توانستند در این سامانه انتقال مالی فعالیت کنند و اعلام کردند نمی توانند در این سیستم حرکت کنند زیرا مشمول تحریم های ثانویه می شوند و به همین جهت بین ایران و آمریکا، آمریکا را ترجیح دادند.

وی به شرکت های کوچک اشاره کرد و بیان داشت: این شرکت ها که عموما با آمریکا تعامل خاصی ندارند، می توانستند با ایران کار کنند اما برای این موضوع نیز لازم بود، دفتری که درست می شود، در نقطه ای از اتحادیه مستقر شود اما خود محل استقرار نیز یک چالش محسوب می شود و آخرین تصمیم این بود که دفتر را در فرانسه مستقر کنند و آلمان ها کار اجرایی مالی را انجام دهند که این موضوع نیز در حد تصمیم باقی ماند و اروپایی ها نتوانستند آن را به صورت عملیاتی اجرا کنند در حالی که بر اجرای برجام همچنان تاکید دارند!

سفیر اسبق ایران در ایتالیا خاطرنشان کرد: وقتی برجام امضا شد، باید شرایط آینده آن را دقیق پیش بینی می کردیم و در واقع برای برجام باید پول نقد شده تحویل می گرفتیم اما پول نقد تبدیل به وعده شد. در این وعده نیز ما صنعت هسته ای را تعطیل کردیم و از طرف دیگر هیچ پولی هم وجود ندارد و برای اجرای وعده های داده شده هم، بهانه می آورند.

ظهره وند با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به هند اظهار کرد: این سفر نشان می دهد، بخش سیاست خارجی کشور، ناگزیر شده است، واقع بینانه تر نگاه کند زیرا دنیا فقط اروپا و آمریکا نیست و ظرفیت های دیگری در جهان وجود دارد که یکی از آن ها هند است و در واقع فقط هم قرار نیست همه چیز به هند و چین و روسیه در اقتصاد محدود شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها