خرمالو بهترین پاک‌کننده کبد و معده

نقش خرمالو در سلامت کبد!

خرمالو یکی از میوه های پاییزی خوشمزه و بسیار مفید است.
کد خبر: ۱۱۸۴۲۲۲
خرمالو و فواید خوشمزه آن

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بهداشت نیوز، خرمالو یک میوه خوشمزه و عجیب است که فوایدی بیش از خوشمزگی در خور دارد.

خرمالو دارای طبع گرم و تر است و مزیت های زیادی برای سلامتی ما دارد، از جمله به بهبود سلامت چشم کمک می کند، علائم پیری را کاهش می دهد، از بروز انواع سرطان پیشگیری می کند، به بهبود هضم کمک می کند، سیستم ایمنی را تقویتت می کند، کلسترول را کاهش می دهد، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد، استخوان ها را قوی می کند، عملکرد شناختی را تقویت می کند، فشار خون را کاهش می دهد و از پوست مراقبت می کند.

به علاوه به بهبود سریع تر بدن از بیماری ها کمک می کند، در کاهش وزن موثر است، التهاب را کاهش می دهد و گردش خون را در سراسر بدن افزایش می دهد.

خرمالو و ارزش غذایی آن

خرمالو سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین B6 و همچنین فیبر غذایی، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر است.

به علاوه خرمالو حاوی ترکیبات ارگانیک است که عبارتند از کاتچین catechin، گالوکاتچین gallocatechin (ترکیب مقوی شبیه به کاتچین)، اسید بوتولینیک betulinic acid و ترکیبات کارتینوئیدی مختلف است که در گروه ویتامین های B قرار می گیرند.

کاتچین Catechin: این ماده بسیار مفید بوده و برای سلامتی بسیار سودمند است. کاتچین در چای سبز و سیاه وجود داشته اما میزان آن در چای سبز بیشتر میباشد. اثرات آن در بدن عبارتند از: ضد سرطان میباشد، کاهش دهنده کلسترول خون، یک آنتی بیوتیک و آنتی ویروس قوی، جلوگیری از افزایش یافتن فشار خون و جلوگیری از افزایش یافتن قند خون.

اسید بوتولینیک betulinic acid: اسیدی دارای خواص ضد ویروسی، ضد مالاریا، ضد التهاب و هکچنین ضد سرطان است که به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان یافت می شود.

لیست طولانی مزایای خرمالو جالب است و مربوط به مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این میوه است که در بالا به آنها اشاره شد. در ادامه به خواص خرمالو با جزئیات بیشتری اشاره می کنیم.

خواص خرمالو برای سلامتی

1. خرمالو از بروز سرطان پیشگیری می کند

این میوه کوچک و خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان و عوامل ضد سرطان است که توانایی بدن برای مقابله با رادیکال های آزاد را بهبود بخشیده، سلامت کلی بدن را تقویت می کند و از بدن در مقابل بسیاری بیماری ها محافظت می کند. رادیکال های آزاد محصولات جانبی سوخت و ساز سلولی هستند که می توانند سلول های سالم را به سلول های سرطانی تغییر دهند و به بسیاری از سیستم های داخلی آسیب بزنند. خرمالو مقادیر زیادی ویتامین C و ویتامین A و همچنین ترکیبات فنلی مانند کاتچین و گالوکاتچین دارد که مستقیما از بروز سرطان های مختلف پیشگیری می کنند. بنابراین اضافه کردن خرمالو به رژیم غذایی عامل موثری برای پیشگیری از انواع سرطان است.

2. خرمالو ایمنی بدن را افزایش می دهد
به خاطر وجود ویتامین C در خرمالو، این میوه به تقویت ایمنی بدن کمک می کند. خرمالو در مقایسه با سایر میوه ها بیشترین میزان اسید آسکوربیک ascorbic acid یا ویتامین C را داراست. یک خرمالو تقریبا 80 درصد نیاز بدن به مواد مغذی را برطرف می کند.ویتامین C سیستم ایمنی را تحریک می کند و تولید سلول های سفید خون را افزایش می دهد. سلول های سفید خون خط اصلی دفاع بدن در مقابل عفونت های میکروبی، ویروسی و قارچی و همچنین سموم هستند.

3. خرمالو به هضم غذا کمک می کند
مانند میوه های دیگر، خرمالو نیز منبع خوبی از فیبر است، خوردن یک وعده خرمالو در روز تقریبا 20 درصد نیاز روزانه به فیبر را تامین می کند. فیبر با افزایش حجم مدفوع حرکت مدفوع در طول روده را تحریک می کند و ترشحات مایعات گوارشی را افزایش می دهد و علائم اسهال و یبوست را برطرف می کند. به طور کل یک میوه حاوی فیبر زیاد، مانند خرمالو می تواند یک تقویت کننده موثر و مهم برای سیستم گوارشی باشد و از بروز سرطان روده و دیگر بیماری های مشابه پیشگیری می کند. به علاوه خرمالو با مقابله در جذب چربی به کاهش وزن کمک می کند.

4. خرمالو از رشد تومور پیشگیری می کند
خرمالو همراه با خواص آنتی اکسیدانی که احتمال بروز سرطان را کاهش می دهد، همچنین می تواند خطر رشد تومورها را کاهش دهد. خرمالو حاوی بوتولینیک اسید است که یک ترکیب ضد تومور است. خرمالو با کاهش آپوپتوز apoptosis یا مرگ برنامه ریزی سلولی، احتمال بروز تومور را کاهش می دهد. اگر تومور دارید، خرمالو می تواند اندازه آن را کاهش داده و از متاستاز کردن سرطان پیشگیری می کند.

5. خرمالو از پیری زودرس پیشگیری می کند
خرمالو سرشار از تعدادی ویتامین های ضروری، از جمله ویتامین A، بتا کاروتن*، لوتئین* Lutein ، لیکوپن* Lycopene و کریپتوکسانتین* Cryptoxanthin است. این ویتامین ها به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند و می توانند استرس اکسیداتیو* oxidative stress را کاهش داده و از بروز علائم پیری زودرس پیشگیری می کند، مانند چین و چروک های روی پوست، لکه های پوستی، بیماری آلزایمر، خستگی بیش از حد، کاهش بینایی، ضعف عضلانی و برخی شرایط دیگر.

بتا کاروتن β-Carotene : یک رنگدانه قرمز-نارنجی است که در گیاهان و میوه ها یافت میشود. این ترکیب پیش ساز ویتامین آ است.

لوتئین Lutein: به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در برخی مواد غذایی مثل سبزیجات برگ‌دار و تیره رنگ مانند کلم برگ و کاهو با برگ‌های سبز تیره یافت می‌شود.لوتئین در زرده تخم‌مرغ و ذرت نیز یافت می‌شود.

لیکوپن Lycopene: یک رنگدانه کاروتنوئیدی قرمز است که پیش ساز ویتامین A و یک آنتی اکسیدان قوی می‌باشد و به فراوانی در گوجه فرنگی یافت می‌شود.

کریپتوکسانتین Cryptoxanthin: یک رنگدانه طبیعی عامل رنگ های قرمز و نارنجی است و حاوی آنتی اکسیدان زیادی است.

استرس اکسیداتیو oxidative stress : همان پیروزی رادیکال های آزاد بر دفاع آنتی اکسیدانی بدن است و به نوعی به حمله های بیولوژیک به ارگانیسم بدن تعبیر می شود. به بیان دیگر، استرس اکسیداتیو عدم تعادل میان تولید رادیکال های آزاد و دفاع های آنتی اکسیدانی تعریف می شود.

6. خرمالو بینایی را تقویت می کند
ترکیبات موجود در خرمالو برای سلامت چشم ها موثر هستند. زیگزانتین* که مربوط به گروه ویتامین های B کمپلکس است و در خرمالو موجود می باشد، مستقیما با بهبود سلامت چشم در ارتباط است. بررسی ها نشان داده اند که این ترکیب احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و شب کوری را کاهش می دهد.

زیگزانتین Zeaxanthin : از مواد آنتی اکسیدانی هستند که در تخم مرغ به میزان فراوان وجود دارد و به تقویت چشم کمک می کند.

7. خرمالو فشار خون را کنترل می کند
پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی است که به میزان قابل توجهی در خرمالو موجود است. پتاسیم می تواند به عنوان یک وازودیلاتور vasodilator (عواملی که باعث می شوند رگ های خونی به طور موقت شل و گشاد شوند) و کاهش دهنده فشار خون عمل می کند و در نتیجه جریان خون را به بخش های مختلف بدن افزایش می دهد. فشار خون پایین نیز فشار به سیستم قلبی و عروقی را کاهش داده و از بروز بیماری های مختلف قلبی جلوگیری می کند. به علاوه خرمالو دارای ترکیبات طبیعی وازودیلاتور است که علاوه بر کاهش فشار خون، این میوه را به عنوان یک انتخاب مناسب برای سلامت قلب قرار می دهد.

8. خرمالو گردش خون را تنطیم می کند
همراه با کاهش فشار خون، خرمالو تامین کنند

ه مس بدن نیز می باشد، مس یک عامل ضروری در تولید سلول های قرمز خون است. بدون مس نمی توانید مواد مغذی لازم برای ساخت هموگلوبین اضافه را دریافت کنید. افزایش گردش سلول های سالم خونی عملکرد شناختی، تون عضلانی، سوخت و ساز و سطح انرژی را افزایش می دهد و همچنین باعث بهبود سریعتر زخم ها و رشد سلولی می شود.

9. فعالیت متابولیک را بهبود می بخشد
خرمالو حاوی عناصری از گروه ویتامین B کمپلکس است، مانند پیریدوکسین، اسید فولیک و تیامین که همه بخش های ضروری از فرایندای آنزیمی مختلف و توابع متابولیکی در سراسر بدن هستند. این عناصر این اطمینان را می دهند که سیستم های بدن شما به طور موثر عمل می کنند و در نتیجه سوخت و ساز بدن نیز افزایش پیدا می کند. به علاوه خرمالو می تواند سطح انرژی را تقویت کند، تون عضلانی را افزایش دهد و هضم را بهبود بخشد.

موارد منع مصرف خرمالو

خرمالو ممکن است فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، بنابراین اگر دچار فشار خون پایین هستید، از مصرف زیاد خرمالو اجتناب کنید. در غیر اینصورت می توانید از خوردن خرمالو لذت ببرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها