رئیس سابق دانشگاه شریف در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

قبل از انقلاب 500 شرکت دانش‌بنیان در اطراف دانشگاه به مخیله ما هم نمی‌رسید

رئیس سابق دانشگاه شریف خاطرنشان کرد: سال 58 به مخیله ما هم نمی‌رسید 500 شرکت دانش‌بنیان در اطراف دانشگاه بتواند وجود داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۸۴۰۴۵
قبل از انقلاب 500 شرکت دانش‌بنیان در اطراف دانشگاه به مخیله ما هم نمی‌رسید

رضا روستا آزاد، رئیس سابق دانشگاه شریف در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص دستاوردهای علمی کشور در طول 40 سال انقلاب اسلامی بابیان اینکه اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم واقعاً در حوزه علمی از هیچ به خیلی از چیزها رسیده‌ایم خاطرنشان کرد: صرف‌نظر از هرگونه تعصب شاخص‌های عمده‌ای که در زمینه علمی مانند تعداد دانشجو، مقالات علمی، پتنت و غیره نشان می‌دهد در این 40 سال از زمین تا آسمان اوضاع فرق کرده است.

روستا آزاد خاطرنشان کرد: زمانی که من در سال 58 تازه دانشجو شده بودم حدود 300 هزار دانشجو داشتیم و الان حدود 4 میلیون دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند که به همین ترتیب در آن زمان به نسبت یک‌به‌بیست تقریباً حدود 1500 استاد داشتیم و بر اساس همین نسبت الان فقط چیزی حدود 20 هزار استاد داریم.

وی بابیان اینکه در زمینه دستاوردهای مقاله‌ای شاید در قبل از انقلاب در کل کشور 10 مقاله‌ بین‌المللی هم چاپ نمی‌شد خاطرنشان کرد: الان سالانه چیزی حدود 20 هزار مقاله علمی چاپ‌شده در کشور داریم.

رئیس سابق دانشگاه شریف با اشاره به اینکه در زمینه رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها در حدود 12 دانشگاه ما در رتبه‌های بالای دنیا هستند خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اصلاً این موضوعات مطرح نبود.

وی افزود: در شرایطی که قبل از انقلاب در زمینه فنّاوری‌های بایو، نانو، فضا، تجهیزات نظامی و دیگر موارد واقعاً چیزی نداشتیم الان نه‌تنها تولید کنند این علوم هستیم بلکه صادر هم می‌کنیم و دستاوردهای خوبی به دست آورده‌ایم که باید آن را تبدیل به فنّاوری کرد.

روستا آزاد در پاسخ به اینکه برخی مطرح می‌کنند با روند قبل از انقلاب هم کشور به جایگاه فعلی می‌رسید خاطرنشان کرد: اگر روند قبل از انقلاب را منصفانه رسم کنیم می‌توانیم ببینیم که بر اساس آینده‌پژوهشی چند سال بعد قرار بود چه اتفاقی بیفتاد و خواهیم دید که انصافاً به اینجا نمی‌رسیدیم، شاید یک‌دهم این دستاوردها را هم نداشتیم چون روند تغییرات واقعاً نزدیک به صفر بود.

وی با تأکید براین که با انقلاب جهش بزرگی در زمینه علمی کشور اتفاق افتاد که درروند قبلی نبود خاطرنشان کرد: براین اساس هر انسان منصفی هم جهش‌ها اول انقلاب و جنگ را ببیند متوجه می‌شود دستاوردهای بعدی از انقلاب با قبل از آن غیرقابل مقایسه است.

رئیس سابق دانشگاه شریف با اشاره به اینکه قبل از انقلاب کلاً دانشگاه‌ها یک سری آموزشکده نسل اولی بودند که فقط آموزش می‌دادند خاطرنشان کرد: در آن زمان دانشگاهی مانند شریف دوره دکتری که اصلاً نداشت و دوره ارشد آن‌هم بسیار محدود بود ولی الان حتی دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و غیره ما هم دانشجوی ارشد و دکتری می‌گیرند.

وی ادامه داد: درحالی‌که فضای قبل از انقلاب فضای آموزشی و نه فضای پژوهش بود به‌واسطه انقلاب و جنگ دانشگاه‌های نسل دوم و سوم ایجاد شدند و ان‌شاءالله به نسل چهارم هم خواهیم رسید که قدم بلندتری است.

روستا آزاد با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی شریف یکی از دانشگاه‌های کیفی کشور است و تأکید زیادی بر کمیت در آن نداریم اظهار کرد: زمانی که من در سال 58 در این دانشگاه دانشجو شدم چیزی کمتر از 4 هزار دانشجو داشت ولی الان 12 هزار دانشجو دارد و الان تقریباً 6 هزار نفر از 12 هزار دانشجوی دانشگاه دانشجوی ارشد و دکتری هستند.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب شاید یک مقاله هم در طول سال به‌سختی در دانشگاه چاپ می‌شد ولی الان آمارها نشان چیزی در حدود 200 تا 300 مقاله در سال چاپ می‌شود و فنّاوری‌های زیادی ازجمله ماهواره، نانو، بایو و بخصوص آی تی در این دانشگاه توسعه پیداکرده است.

رئیس سابق دانشگاه شریف بابیان اینکه اکنون چیزی در حدود 500 شرکت دانش‌بنیان در اطراف دانشگاه شریف وجود دارد خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سال 58 به مخیله ما هم نمی‌رسید 500 شرکت دانش‌بنیان در اطراف دانشگاه بتواند وجود داشته باشد.

وی در خصوص روند علم و فنّاوری کشور بابیان اینکه یک‌زمانی حضرت آقا بر اساس اذعان خارجی‌ها فرمودند تولید مقاله، دانش و آثار علمی کشور 11 برابر سرعت جهانی است خاطرنشان کرد: الان هم به نظر می‌رسد کم‌وبیش همان روند را ادامه می‌دهیم ولی جهش جدیدی که کرده‌ایم این است که از دانش‌های خود فنّاوری تولید کرده‌ایم و در حال ورود به نسل سوم و چهارم دانشگاه‌ها هستیم.

روستا آزاد خاطرنشان کرد: الان در آی تی بسیاری از نهادهای علمی به شکل استارت‌آپ‌ها تشکیل‌شده و شرکت‌های بسیاری معروفی را ایجاد کرده‌اند که مردم با برندهای آن‌ها آشنا هستند و یا در مورد سلول‌های بنیادین کارهای زیادی انجام‌شده که همه این‌ها طلیعه یک دوره جدیدی را دارد که در پرش پیش‌رو دستاوردهای بیشتری از آن را خواهیم دید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها