جنگ ناکام علیه حجاب و عفاف در کشور ما ریشه 145 ساله دارد و 26 نهاد و دستگاه از زمان آغاز انقلاب جمهوری اسلامی مسئول اجرای طرح عفاف و حجاب هستند
کد خبر: ۱۱۸۴۰۱۱
بررسی آسیب شناسانه عفاف و حجاب در رادیو ایران

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رادیو ایران، برنامه زنده بحث روز رادیو ایران روز چهارشنبه مورخ 19دی ماه با حضور دکتر سمیرا خطیب زاده مدیر فضای مجازی بسیج جامعه زنان و دکتر زهرا جامع بزرگی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و با اجرای آقای دکتر محمد رضا قربانی به بررسی و اسیب شناسی مسئله حجاب و عفاف پرداخت.

دکتر خطیب زاده در خصوص تاریخچه حجاب در ایران گفت: 17 دی ماه را به عنوان سرآغاز کشف حجاب از سوی رضاخان معرفی می کنند اما من معتقدم نخستین نشانه های کشف حجاب در زمان ناصرالدین شاه پادشاه قاجار اتفاق می افتد یعنی اگر از آن تاریخ تا به امروز را یک فرایند در نظر بگیرید کشور ما درگیر 145 سال جنگ ناکام علیه عفاف و حجاب است.

وی افزود: سفرهای اروپایی که این شاه قاجار دارد باعث می شود تا با نخستین نمایشهای کشف حجاب در اروپا مواجه شود و این تمایل در وی ایجاد شود که این صحنه ها را در ایران هم پیاده کند.

خطیب زاده دلیل عدم موفقیت پروژه کشف حجاب در آن زمان را مقاومت خانواده ها و فرهنگ اصیل جامعه مذهبی ایران در مقابله این پروژه دانست و ادامه داد: در دوران مشروطه هم بی حجابی به عنوان یکی از نشانه های تجددطلبی مطرح می شود و اولین خانمی که در آن زمان کشف حجاب کرد به نام زرین تاج است که به شدت از سوی یکی از فرقه های ضاله ی بابیه حمایت می شد.



مدیر فضای مجازی بسیج جامعه زنان با بیان اینکه ضرورت مطرح شدن این موضوعات از باب این است که بدانیم که ریشه این 145 سال جنگ علیه حجاب ریشه بیرونی داشته و نوعی دستکاری در فرهنگ قوی کشورمان می باشد ادامه داد: با به روی کار آمدن حکومت پهلوی و رضاخان بی حجابی شدت بیشتری به خود گرفت و حتی در سال 1366 هجری قمری در روزنامه حبل المتین مقالاتی چاپ شده که وجوب بی حجابی را مطرح می کند و این تفکرات از سوی استعمار مورد حمایت قرار می گیرد و آنها در اثر یک پروژه علمی و تحقیقی که روی مردم آن زمان انجام داده بودند به این نتیجه رسیده بودند که اگر می خواهند استعمار خودشان را در کشور ما به نتیجه برسانند باید زنان را به ابتذال کشیده و بی هویت کند که پروژه بی حجاب کردن زنان از آن زمان آغاز می شود.

دکتر زهرا جامع بزرگی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه برنامه زنده بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران که روز چهارشنبه مورخ 19دی ماه از شبکه سراسری رادیو ایران پخش شد، با با بیان اینکه ما قبل از اینکه به مباحث برون گرایی عوامل بدحجابی بپردازیم باید نگاهی آسیب شناسانه ودرون گرا به این مسئله داشته باشیم، گفت: ما چه کار توانستیم انجام دهیم تا این ارزش را در جامعه بهینه کنیم که افراد به راحتی از این ارزشها نگذرند و ارزشهایی که به استمرار خانواده و یک انسان مطلوب کمک کند پایدار بمانند و متزلزل نشوند.

وی ادامه داد: هر نظامی به دنبال این بوده است که یک انسان مطلوب به جامعه معرفی کند انسان های یک بعد فرهنگی دارند و یک بعد اجتماعی و هر نظام به دنبال این بوده که انسانها بتوانند در مسائل فردی چالش های فردی خودشان را برطرف کنند تا به انسان مفیدی در جامعه تبدیل شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه حجاب در دین ما فقط حجاب ظاهر و پوشش نبوده افزود: حجاب در دین ما بحث حرمت هااست و حدود ها را به یک انسانی معرفی می کنیم.

وی در ادامه همچنین تصریح کرد: رفتار، منش ، اخلاق و پوشش را می توان از عناصر حجاب دانست که از درون تحت تاثیر قرار می گیرد که با عنوان عنصری به نام حیا که در درون هر فردی هست شکل می گیرد، اگر مدیریت و تربیت شود در انسانها مولفه ای به عنوان عفت را خواهیم دید که در رفتارهای بیرونی انسانها دیده می شود.

جامع بزرگی همچنین تصریح کرد: اگر انسانها مهارتهای شناختی خودشان را تقویت کنند باید بتوانند پاسخهای کنترل شده به محرک ها بدهند که این ها در دین به عنوان عفاف مطرح می شود.

خطیب زاده نیز در ادامه برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران با بیان اینکه همه علت های بی حجابی و بدحجابی بیرونی نیست و باید به عوامل درونی هم توجه ویژه ای داشت گفت: اما بحث آندولسی کردن جامعه چیزی است که اندیشکده ها و اتاق فکرهای غربی به آن اذعان می کنند و گفته شده با استفاده از رواج مشروبات و استفاده از دختران بی حجاب فاسد حکومت مقتدر آندولوس را به زیر بکشانیم و در اینجا می تونیم تاثیر هدایت های بیرونی را وضوح ببینیم.

جامع بزرگی تصریح کرد: باید افراد در جامعه طوری تربیت شوند که جنسیت فرد مورد توجه نباشد بلکه مهارتهای اجتماعی دیده شود که این نیاز به برنامه ریزی دارد که این نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی افزود: در عین اینکه تمام نقاط ضعف و قوتی که در جامعه است و عوامل فرصتها و تهیدید هایی که در بیرون از فرد وجود دارد باید طوری مدیریت می شود که کمک کننده باشد تا به آن برنامه ای متفکرانه به آن اهمیت داده شود و ارزش داده شود.

خطیب زاده با اشاره به سخنان قبلی خود مبنی براینکه ضمن توجه کامل به عوامل وزمینه های داخلی بدحجابی و بی عفتی در جامعه تاکید کرد: آنچه که ما از نگاه بیرون به آن اشاره کردیم برنامه هایی است که برای کشورهای هدف برنامه ریزی می شود و کشورهای همچون اسراییل خوراک رسانه ای با هدف تخریب کشورهای همسایه تهیه می کنند.

خطیب زاده در ادامه توضیح داد: بسیاری از تولیدات فرهنگی در اروپا برای کشورهای هدف است و سعی در سالم نگاه داشتن جامعه خود دارند آنچه را که ما از نگاه بیرون به آن اشاره کردیم برنامه هایی است که برای کشورهای هدف برنامه ریزی شده است.

وی در ادامه یادآور شد: آنچه که آنان برای زنان خود تجویز می کند مطابق با موازین دین اسلام است اگرچه به دین اسلام اعتقادی هم ندارند اما کاملا می دادند که حفظ حریم ها چقدر در حفظ سلامت جامعه موثر است

مدیر فضای مجازی بسیج جامعه زنان در خصوص مسئولیت حجاب و عفاف تصریح کرد: ما قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را که طی 36 بند در 13 دی ماه 1384 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که در آن 26 وزارتخانه نهاد و سازمان موظف به اجرای طرح گسترش فرهنگ عفاف و حجاب بودند و با جزییات کامل نوشته شده اما من معتقدم این قانون ضمانت بار اجرایی کامل را نداشت به همین دلیل مشاهده می شود که نهاد ها و دستگاه هایی که موظف به اجرای این قانون بودند و انجام ندادند هیچ مواخذه ای نشدند و ضمانت حقوقی و اجرایی نداشته است.

خطیب زاده در ادامه افزود: قانونی که نه اعتباراتی اجرایی شدن آن در دستگاه ها وجود دارد و نه حتی ضمانتی در نظر گرفته شده که اگر تخلفی در دستگاهی صورت گرفت بتوان با آن برخورد صورت داد.

مدیر فضای مجازی بسیج جامعه زنان با اشاره به 11 وظیفه وزارت کشور در خصوص اجرای طرح عفاف و حجاب اظهارداشت: واقعا وزارت کشور و نهادهای مسئول تاکنون در این خصوص چه کار کرده اند و برناه های اینده انها در این زمینه چیست؟

دکتر زهرا جامع بزرگی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان برنامه زنده بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران که روز چهارشنبه مورخ 19دی ماه پخش شد در جمع بندی سخنان خود گفت: اگر کشور ما به طور سیستمی و متناسب با تفکر حرکت کند، هنجاری پیش نخواهد آمد مشکل ما این است که بدون برنامه در حال حرکت هستیم و برنامه درستی برای بهینه کردن ارزش ها و نزدیک کردن هنجار ها به ارزش ها نداریم و اگر داریم خیلی عملیاتی نکردیم.

وی در پایان با تاکید بر این که بخش زیادی از مباحث مربوط به بی حجابی و بد حجابی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و ماهواره ای تبلیغ و به ان دامن زده می شود، خاطرنشان کرد: برای برون رفت از این مشکلات و چالش ها می بایست، سواد رسانه ای و تربیت رسانه ای را باید خیلی جدی بگیریم و به فرزندانمان آموزش دهیم زمانی که می خواهند وارد فضای مجازی شوند چگونه خودشان را مدیریت و تحلیل اطلاعات کنند که متاسفانه در مدارس ما این کمبود ها احساس می شود همچمین خود خانواده هانیز می بایست با بالا بردن سطح اعتقادات مذهبی خود ، خانواده و جامعه را در مقابل طوفان ها ی ضد ارزش بیمه کنند.

برنامه زنده بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران به سردبیری جهانگیر پیری و اجرای دکتر محمد رضا قربانی روز های چهارشنبه هر هفته ساعت 12:40 تا 20:13 از این شبکه رادیویی تهیه و پخش می شود.

دوستان و علاقمندان به برنامه های سیاسی می توانند نظرات ؛ سوالات و دیدگا های خود را از طریق شماره تلفن های 22040086 – 22050009 و شماره پیام گیر 30000900 اعلام نمایند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها