وزیر سابق آموزش‌وپرورش در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

آموزش‌وپرورش بر خلاف دوره پهلوی،‌ مستقل و تولیدکننده است

وزیر سابق آموزش‌وپرورش با اشاره به دستاوردهای انقلاب در حوزه آموزش‌وپرورش گفت: تغییر و تحولات بنیادین در آموزش‌وپرورش و بالا رفتن سطح آموزش و حتی رشد حضور و امکان تحصیل برای همه و ترویج خودباوری بین دانش آموزان از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۱۱۸۳۹۷۷
آموزش‌وپرورش بر خلاف دوره پهلوی،‌ مستقل و تولیدکننده است

محمود فرشیدی وزیر سابق آموزش‌وپرورش در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص ارتقا سطح علمی وزارت آموزش‌وپرورش بعد از انقلاب اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک چرخش 180 درجه‌ای کیفی نسبت به سال‌های قبل از آن وجود داشته است که بر اساس این تغییرات دستاوردهای کمی و آماری بسیاری به‌دست‌آمده است.

وی ادامه داد: چرخش‌هایی در حوزه وابستگی آموزش‌وپرورش و روند استقلال آن‌هم وجود دارد، به‌طوری‌که تا پیش از انقلاب، سبک و سیاق آموزش‌وپرورش بر این بود که وابسته باشد و اساس آموزش‌وپرورش را طبق الگوی غرب اداره کند. به تعبیری دیگر چوب الف آمریکا بالای سر آموزش‌وپرورش ما بود و برای ما برنامه‌ریزی می‌کردند.

فرشیدی با بیان اینکه چاپ کتب درسی قبل از انقلاب و محتوای آن‌ها هم به موسسه‌های آمریکایی سپرده‌شده بود تصریح کرد: کتاب‌های درسی به دلیل تأثیرگذاری بالایی که در فرهنگ‌سازی و پرورش دانش‌آموزان دارند از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اینکه تدوین، چاپ و انتخاب محتوای کتاب‌های درسی بر عهده بیگانگان باشد آسیب‌های زیادی را داشت‌ که قبل از انقلاب به وضوح مشخص بود.

وزیر سابق آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه انتخاب وزرای آموزش‌وپرورش و حتی برخی معلم‌ها، بر اساس وابستگی آن‌ها به آمریکا و مؤسسات فراماسونری انجام می‌شد گفت: حضور وزرای بهایی، توده‌ای و اعضای سیا به دلیل همین وابستگی‌ها بود؛ از سوی دیگر وابستگی به مذهب و فرهنگ ایرانی برای قشر فرهنگی در آن زمان یک ضعف محسوب می‌شد و انتخاب این افراد به‌سختی صورت می‌گرفت.

وی فتح آموزش‌وپرورش توسط انقلاب اسلامی را یک جهش بزرگ و دستاوردی مهم دانست و خاطرنشان کرد: در سال 57، از هر 100 ایرانی، 47 نفر سواد داشتند، و این میزان برای کشوری که تمدنی افتخارآفرین داشته، بسیار ناشایست است. خوسبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی این آمار به 87 نفر باسواد از میان هر 100 نفر ایرانی رسید.

فرشیدی با اشاره به تبعیض طبقاتی، کمبود امکانات و تقسیم ناعادلانه آن بین شهرها و روستاها گفت: در مقطع دبستان که حساس‌ترین مقطع است، در رژیم گذشته از هر 100 نفر 38 نفر در مقطع دبستان تحصیل مب‌کردند که بعد از انقلاب از هر صد نفر 98 نفر وارد دبستان شده‌اند.

وی ادامه داد: در مقاطع دیگر، 37 نفر از هر 100 می‌توانست وارد مقطع راهنمایی شود که بعد از انقلاب این تعداد 92 درصد رشد را تجربه کرده است، در دوران متوسطه هم از هر 100 نفر 17 نفر امکان تحصیل داشت، اما امروز این عدد به 84 نفر از 100 نفر رسیده است.

فرشیدی تصریح کرد: از هر 100 دانش‌آموز در سال‌های قبل انقلاب، 38 نفر را دختران تشکیل می‌دادند و 62 نفر پسران، یعنی 24 درصد تبعیض جنسیتی وجود داشت، اما با پیروزی انقلاب اسلامی این میزان به هم نزدیک شد، پسرها 51 درصد و دخترها 48 درصد است.

وزیر سابق آموزش‌وپرورش تأکید کرد: نخبه بودن ایرانی‌ها و استعدادهای برجسته نوعی خطر محسوب می‌شد مگر اینکه در هدف و خدمت به اجانب به کار گرفته می‌شد، ازاین‌رو نخبه پروری و امکان پرورش استعدادها در راستای منافع ملی عملاً امکان‌پذیر نبود، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به شناسایی استعدادها در حوزه آموزش‌وپرورش صورت گرفت که منجر به بروز مؤسسات و مدارسی با عنوان استعدادهای درخشان شد.

وی همچنین گفت: حاصل شکل‌گیری پژوهش‌سراها، مؤسسات نخبه پروری و برگزاری جشنواره‌های مختلفی مانند خوارزمی که زمینه را برای شناسایی استعدادها فراهم می‌کند، بروز و ظهور دانشمندان و پژوهشگران جوانی است که در عرصه‌های مختلف علمی فعالیت می‌کنند. در کنار آن به ارمغان آمدن 650 مدال رنگارنگ بین‌المللی در عرصه علمی دنیا یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش‌وپرورش است که خوشبختانه با نگاه حمایتی انقلاب به‌دست‌آمده است.

فرشیدی وجود 110 مدرسه جدید و حضور خیرین مدرسه‌ساز را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و افزود: تا پیش از پیروزی انقلاب، تأمین کردن معلم برای نقاط دوردست و روستاها به‌سختی صورت می‌گرفت و در کنار آن ساختمان‌های مناسبی که بشود از آن‌ها به‌عنوان مدرسه استفاده کرد وجود نداشت اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این رویه اصلاح شد و مردم با آموزش‌وپرورش آشتی کردند، در نتیجه می‌بینیم یک‌سوم مدارس توسط خیرین مدرسه‌ساز احداث می‌شود.

وی در پایان با اشاره به وضعیت استعدادهای درخشان قبل از پیروزی انقلاب خاطرنشان کرد: قبل از سال 57، تعداد مدارس استعدادهای درخشان به‌اندازه انگشتان دست بود که البته آن‌هم در شهرهای بزرگ فعال بودند اما خوشبختانه بعد از انقلاب این مدارس رشد خوبی را تجربه کردند.

وزیر سابق آموزش‌وپرورش هم‌چنین خاطرنشان کرد: الگوی های آموزش‌وپرورش بعد از انقلاب اسلامی کاملاً تغییر کرد، الگوهای شاه‌پرستی، بی‌حجابی، مصرف‌گرایی و غرب‌زدگی برداشته شد و تلاش شد خودباوری و توجه به تولید خودش را بیشتر از قبل نشان دهد. دستیابی ایران به بزرگ‌ترین فن‌آوری‌های روز دنیا و حتی حضور برخی دانشمندان جوان در پژوهشکده‌های مطرح دنیا نتیجه همان خودباوری است که انقلاب اسلامی ترویج کرده است. خوشبختانه آمورش و پرورش ما از وابسته به تولیدکننده اندیشه در عرصه بین‌المللی تبدیل‌شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها