نوری ساری معاون فنی و عملیات اورژانس کشور در گفتگو با جام جم آنلاین:

افزایش بیش از 370 درصدی پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی پس از انقلاب

اورژانس پیش بیمارستانی سال 54 با 7 پایگاه افتتاح و بعد از حدود 40 سال این تعداد به 2635 پایگاه رسیده است ( افزایش 376.4 درصدی ) . در پایگاه های موجود حدود5500 آمبولانس موجود می باشد . خدماتی مانند اورژانس هوایی ،‌ اورژانس ریلی و اورژانس دریایی که در حال خدمت رسانی می باشند قبل از انقلاب وجود نداشت .
کد خبر: ۱۱۸۳۳۰۴
افزایش بیش از 370 درصدی پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی پس  از انقلاب

معاون فنی و عملیات اورژانس کشور با بیان اینکه در قبل از انقلاب خدمات اورژانس هوایی وجود نداشت به 40 بالگرد هوایی که در شهرهای مختلف به خصوص در شهرهای دورافتاده مانند زاهدان موجود است اشاره کرد و افزود : مشکلات زیادی برای انتقال مادران باردار در بعضی نقاط مانند شمال اهواز وجود دارد که اورژانس هوایی در این زمینه بسیار کمک کننده بوده است .

به گزارش جام جم آنلاین نوری ساری معاون فنی و عملیات اورژانس کشور با بیان اینکه اورژانس دریایی نیز در قبل از انقلاب وجود نداشت به ایجاد 3 پایگاه دریایی در کشور و اهمیت و کارایی آن اشاره کرد و افزود : انتقال بیماران و مصدومین از جزایری مانند جزیره کیش به بیمارستان های شهرهای اصلی مثل بندر عباس ،‌ بخشی از طریق اورژانس هوایی و بخشی دیگر از طریق اورژانس دریایی صورت می پذیرد .

وی در ادامه به بحث اورژانس ریلی و خدمت رسانی از طریق ریل که در امسال آغاز شده و تفاهم نامه ای هم با راه آهن صورت پذیرفته اشاره کرد و افزود : اگر تا کنون اتفاقی مانند برخورد دو قطار به هم صورت می گرفت امکان رسیدگی به این حوادث وجود نداشت اما این رسیدگی از این به بعد انجام می شود .

نوری ساری در رابطه با خدمات دیگر اورژانس ریلی ،‌ اهمیت انتفال مجروحین در حوادثی مانند زلزله کرمان از طریق ریل را متذکر شد .

معاون فنی و عملیات اورژانس کشور در گفتگو با جام جم آنلاین در زمینه افزایش نیروی انسانی خاطرنشان کرد : هم اکنون بالغ بر 17000 تکنیسین فوریت های پزشکی وجود دارد که نزدیک به 15000 نفر در داخل آمبولانس ها در حال خدمت هستند .

نوری ساری در رابطه با خدمات فوریت های پزشکی و اهمیت زمان در این موضوع گفت : قبل از انقلاب خدمات فوریت های پزشکی در غالب شهرهای کشور انجام نمی شد ولی هم اکنون در کل کشور دسترسی به خدمات فوریت های پزشکی وجود دارد و شامل تمام جاده های اصلی و فرعی می شود .

وی در ادامه به تجهیز روستاهای کشور به آمبولانس از دوسال پیش اشاره کرد و افزود : هم اکنون بسیاری از روستاها به طور مستقل مجهز به آمبولانس می باشند ولی با این وجود با شماره گیری 115 آمبولانس به تمامی روستاها اعزام خواهد شد .

نوری ساری در توضیح اینکه استقرار آمبولانس ها بیشتر شامل چه روستاهایی می شود گفت : روستاهای صعب العبور یا روستاهایی که در مسیر مهمی قرار دارند و همچنین مناطقی که چندین روستا در کنار هم قرار دارد و استقرار آمبولانس در یک روستا تسهیل کننده ارتباط می باشد ، ‌شامل این طرح می شوند .

معاون فنی و عملیات اورژانس کشور در پاسخ به سوال مربوط به چگونگی رسیدگی به مصدومین حوادث ترافیکی گفت‌: در هر حادثه ترافیکی که مصدوم توسط اورژانس منتقل شود هزینه ها رایگان است و همچنین در شرایطی که این انتقال توسط اورژانس انجام نپذیرد در صورت ارائه صورت جلسه توسط پلیس هیزنه ها صد در صد رایگان می شود .

وی درتوضیح قانون مرتبط با حوادث ترافیکی به ماده 92 برنامه چهارم توسعه اشاره کرد و افزود: این مبحث در برنامه ششم توسعه به عنوان قانون دائمی مصوب شده است.

نوری ساری با بیان اینکه که بر مبنای این قانون، خدمات حوادث ترافیکی در هر مرحله ای از درمان به صورت رایگان می باشد ،‌ به انتقال مصدومان در بیمارستان های خصوصی نیز اشاره کرد و گفت : بعد از درمان در بخش اورژانس بیمارستان خصوصی بقیه مراحل درمان پس از انتقال به بیمارستان های دولتی انجام می شود .

نوری ساری در ادامه یادآور شد : کل خدمات 115 از مشاوره ،‌ درمان ، ‌احیا و یا هر خدمات دیگری رایگان می باشد و در خصوص حوادث ترافیکی علاوه بر این ،‌ خدمات بیمارستانی هم رایگان می باشد .

معاون فنی و عملیانت اورژانس کشور در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص پایه گذاری خدمات نوین در بخش اورژانس پیش بیمارستانی به درمان های از راه دور یا به اصطلاح تلمدیسین اشاره کرد و افزود : ایران جزء اولین کشورهایی است که این خدمات نوین را در خصوص سکته های قلبی و مغزی در منطقه انجام می دهد .

وی در خصوص درمان از راه دور سکته مغزی خاطرنشان کرد : اگر در بیماران سکته مغزی خونریزی مغزی وجود نداشته باشد و بیمار در زمانی قبل از سه ساعت اول بروز سکته تماس بگیرد بعد از انجام مرحله سی تی اسکن ،‌ تزریقی به بیمار صورت می گیرد که بعد از آن در حدود 60 درصد از بیماران ،‌ فلج به طور کامل از بین می رود .

نوری ساری در خصوص هزینه بالای تهیه این آمپول به تحت پوشش قرارگرفتن آن توسط بیمه اشاره کرد و آزمایش این تزریق را بر روی بیش از 7000 مریض یادآور شد .
وی در خصوص ارسال اطلاعات مریض به متخصصین هم به ارسال این اطلاعات از راه دور اشاره و خاطرنشان کرد که از این طریق متخصصان مدیریت درمان را از صحنه حادثه شروع می کنند .

نوری ساری در خصوص سکته قلبی هم با ذکر این نکته که کار بزرگتری در این زمینه انجام شده خاطرنشان کرد : با مذاکره با چند شرکت داخلی ، از آنها درخواستی صورت گرفت مبنی بر تولید سیستمی که بتوان نوار قلب از بیمار در محل گرفته شود و آن اطلاعات هم در نهایت از طریق سیم کارت به متخصص قلب ارسال شود.

وی در ادامه بررسی روند درمان سکته قلبی افزود : متخصص پس از رویت اطلاعات در صورت تشخیص به بازشدن رگ بیمار ، دستگاه آنژیوگرافی را فعال می کند . نوری ساری اذعان داشت تا کنون بالغ بر 40000 نفر توانسته اند از سکته قلبی بهره مند شوند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها