مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد با اشاره به دستاوردها و پیشرفت‌های قابل‌توجه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با اعتیاد گفت: کارشناسان کشورمان در حوزه اعتیاد هیچ‌چیز کمتری نسبت به کارشناسان اروپایی و آمریکایی ندارند
کد خبر: ۱۱۸۳۲۴۹
شرایط فعلی مبارزه با مواد مخدر غیرقابل مقایسه با پیش از انقلاب است/ ایران به نهادهای مسئول برخی کشورها امروز آموزش می‌دهند

به گزارش جام جم آنلاین؛ سعید صفاتیان در این زمینه گفت: از سال 1367 ستادی به ریاست رئیس‌جمهور برای مبارزه با مواد مخدر در کشور ایجاد شد،که بر اساس ماده 33 قانون مبارزه با مواد مخدر وظیفه هماهنگی کلیه فعالیت‌ها ازجمله پیش‌گیری، درمان و مقابله با مواد مخدر را بر عهده دارد. روندهای اصلاح قانون در این سال‌ها بسیار خوب و مثبت پیشرفته و حضور دستگاه‌ها در ستاد رسمیت بیشتری پیداکرده است.

صفاتیان در ادامه افزود: طی سال‌های اولیه تشکیل ستاد 7دستگاه به عضویت درآمدند و در حال حاضر نزدیک به 22 دستگاه عضو این ستاد هستند. خوشبختانه دیدگاه‌ها نسبت به اعتیاد از نگاه جرم بودن خاص به نگاه جرم و بیماری تبدیل‌شده که این خود دستاوردی قابل‌ملاحظه‌ای است.

این کارشناس مبارزه با اعتیاد تأکید کرد: اوایل انقلاب یک پروتکل درمانی در این زمینه داشته‌ایم، اما اکنون بیش از 10 الگوی درمانی در اختیار است. آیت‌الله آملی لاریجانی ریاست وقت قوه قضاییه5 سال پیش آیین‌نامه‌ای در خصوص مراقبت پس از خروج بیمار از مراکز درمانی اعتیاد را به کلیه دستگاه‌ها ابلاغ کردند که نقطه عطفی در جلوگیری از آسیب‌های پیشرو فرد رهاشده از معضل اعتیاد بود و همین آیین‌نامه باعث شد در ساختار درمانی معتادین پیشرفت بسیار خوبی داشته باشیم.

مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد تصریح کرد: در حال حاضر حدود 7000 مرکز درمانی و حدود 4000 سازمان مردم‌نهاد در امر اعتیاد به مواد مخدر در سطح کشور فعال هستند که اصلاً قابل‌مقایسه با دوران پیش از انقلاب نیست، به این دلیل که اصولاً قبل از انقلاب چنین امکاناتی برای مقابله با این بلای خانمان‌سوز نداشتیم .

صفاتیان معتقد است در حوزه مقابله با اعتیاد قدم‌های بسیار خوبی برداشته‌ایم، پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور به‌جایی رسیده است که به سایر مأمورین کشورهای مختلف آموزش می‌دهد و رکورد بیشترین کشفیات مواد مخدر که حدود 70درصد از کشفیات مواد مخدر در سطح جهان است در اختیار پلیس کشورمان است.

این کارشناس مبارزه با اعتیاد اظهار کرد: ما در حوزه بین‌الملل و در کنفرانس‌های مختلف صاحب کرسی هستیم و نظرات متخصصین کشورمان سرآمد متخصصین سایر کشورها است به همین دلیل کاملاً واضح است که امروز در جایگاهی بسیار بالاتر از چهاردهه قبل ایستاده‌ایم و توانسته‌ایم که جهان اراده خود نسبت به مبارزه با این بلای خانمان‌سوز را ثابت کنیم.

وی معتقد است در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی ایران در بین کشورهای منطقه پیشتاز است و روند بسیار خوبی در پیش‌گرفته است. به این دلیل که کارشناسان کشورمان در حوزه اعتیاد هیچ‌چیز کمتری نسبت به کارشناسان اروپایی و آمریکایی ندارند؛ اما برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر ازآنچه امروز قرار داریم لازم است دستگاه‌های مرتبط با این امر هماهنگی و همکاری گسترده‌تر و سازمان‌یافته‌تری باهم داشته باشند.

صفاتیان به خبرنگار ما گفت: هدف کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد رسیدن به برنامه ششم توسعه است و آن‌هم مبارزه با مواد مخدر از طریق اجرایی کردن قانون مبارزه با مواد مخدر از طریق مدیریت مصرف جهت رسیدن به کاهش 25 درصد اعتیاد در طی 5سال است، اکنون دولت باید بگوید به در یک سال گذشته چه برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف مواد مخدر در طول یک سال گذشته انجام داده است و چه مقدار از کاهش 5 درصدی سالیانه برای کاهش مصرف مواد مخدر با عملیاتی کرده است.

این کارشناس مبارزه با اعتیاد در پایان گفت: ورود مقام معظم رهبری به بحث آسیب‌های اجتماعی را نباید فراموش کنیم، ایشان در چهار سال گذشته 6 جلسه در حوزه بررسی آسیب‌های اجتماعی ترتیب داده‌اند و طی بحث‌هایی که شد اعتیاد به‌عنوان مادر آسیب‌های اجتماعی شناسایی و مقام معظم رهبری در جلسات فرمودند یک کار خارق‌العاده در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام بدهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها