رئیس سابق دانشگاه شریف در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

قبل از انقلاب 500 شرکت دانش‌بنیان در اطراف دانشگاه به مخیله ما هم نمی‌رسید

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

از سفر درمانی به خارج تا جذب گردشگر سلامت، شرایط پزشکی کشور قبل و بعد از انقلاب

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت گفت: خوشنامی و همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا موجب شده تا ایران تبدیل به یکی از مقصد‌های اصلی مردم کشورهای همسایه برای دریافت خدمات پزشکی شود.
کد خبر: ۱۱۸۳۰۸۶
از سفر درمانی به خارج تا جذب گردشگر سلامت، شرایط پزشکی کشور قبل و بعد از انقلاب

سعید هاشم زاده، رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص دستاوردهای حوزه پزشکی کشور در طول 40 سال انقلاب اسلامی بابیان اینکه سابقه خوبی که در خصوص حوزه پزشکی ایران در جهان وجود داشته در سال‌های اخیر تقویت‌شده است خاطرنشان کرد: خوشنامی همیشگی ایران ازنظر درمان بیماران در کشور موجب شده تا مراجعان زیادی برای امور درمانی از طرف کشورهای همسایه داشته باشیم.

هاشم‌زاده بابیان اینکه قبل از انقلاب هم مراجعه درمانی به کشور به میزان بسیار کمی وجود داشته خاطرنشان کرد: البته این مراجعان نه تحت عنوان گردشگری سلامت بلکه فقط در برخی موارد خاص مانند جراحی‌های ساده تا متوسط به ایران سفر می‌کردند و در مورد جراحی‌ یا درمان‌های پیچیده‌تر حتی مردم ایران هم به کشورهای دیگر می‌رفتند که بیشتر آلمان، انگلستان و بعضاً آمریکای شمالی مقصد این سفرها بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های بعد از انقلاب به‌موازات پیشرفت کشور در بسیاری از حوزه‌ها در حوزه فنّاوری پزشکی هم شاهد پیشرفت‌های زیادی بوده‌ایم خاطرنشان کرد: در این سال‌ها نیروی انسانی خیلی خوب در کشور تربیت شد و ما توانستیم با پزشکان بسیار خوب و حاذق نه‌تنها خوشنامی‌ای که در سال‌های قبل داشتیم را حفظ کنیم بلکه آن را توسعه دهیم.

رئیس اداره گردشگری سلامت ادامه داد: در رشته‌های فوق تخصصی و همچنین جراحی‌های خیلی پیچیده مانند پیوند اعضاء در کشور نیروی خیلی خوبی را تربیت کردیم که این خوشنامی و همگام بودن با فنّاوری روز دنیا موجب شد تا ایران تبدیل به یکی از مقصد‌های اصلی مردم کشورهای همسایه برای دریافت خدمات پزشکی شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از مردم کشورهای همسایه برای گرفتن انواع و اقسام خدمات پزشکی از تشخیص و درمان چه برای کارهای ساده و چه‌کارهای پیچیده‌تر مانند پیوند کبد و کلیه یا پیوند بافت‌هایی مانند بافت قرنیه، مغز استخوان، جراحی‌هایی مانند جراحی قلب، تعویض دریچه میترال، تعویض دریچه آئورت و همین‌طور جراحی‌های پیچیده سفر کردند.

هاشم‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه در مورد سال‌های قبل از انقلاب آمار و ارقام صحیحی در خصوص موضوع گردشگری سلامت در کشور در دسترس نیست خاطرنشان کرد: بااین‌حال با ارائه آماری از سال‌های اخیر می‌توان در مورد سال‌های قبل از آن‌هم اظهارنظر کرد، در سال 2016 چیزی در حدود 150 هزار نفر گردشگر سلامت در کشور داشتیم که این در سال قبل از آن بر اساس آماری که داریم عددی بسیار کمتر از 50 هزار نفر بوده و در کمتر از یک سال این عدد سه برابر شده است.

وی بابیان اینکه در مورد سال 2017 تخمین زده می‌شود تعداد گردشگران سلامت به حدود 300 هزار نفر و درآمد حاصل از آن‌هم به حدود یک میلیارد دلار رسیده باشد خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از گردشگری سلامت در سال‌های قبل از آن حدود 500 میلیون دلار بوده و در شرایطی که این عدد در سال‌های قبل بسیار کمتر بوده نشان می‌دهد ما در دو سال‌ اخیر رشد قابل‌ملاحظه‌ای در گردشگری سلامت کشور داشته‌ایم.

رئیس اداره گردشگری سلامت بابیان اینکه کشور رقبای مهمی در حوزه گردشگری سلامت در منطقه غرب آسیا دارد خاطرنشان کرد: هندوستان، ترکیه و اردن در حوزه گردشگری سلامت حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و خیلی سازمان‌دهی شده در این حوزه در حال فعالیت هستند.

وی بابیان اینکه بنا داریم با مدل‌سازی از مدل‌های موفق حوزه گردشگری سلامت به سمت استقرار آن‌ها در کشورها حرکت کنیم خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم تا به این طریق نه‌تنها بیماران را از کشورهای منطقه بلکه از کشورهای غیر از همسایه، کشورهای اروپای شرقی و حتی دیگر کشورهای آسیایی به ایران جذب کنیم، مسئله‌ای که در سایه برنامه‌ریزی و همت موجود شدنی است.

هاشم‌زاده با اشاره به پیشرفت‌های کشور در بازاریابی دیجیتال در حوزه گردشگری سلامت و پزشکی خاطرنشان کرد: بر همین اساس موضوع پیشرفت بیشتر ایران در حوزه گردشگری سلامت بالاخره اتفاق خواهد افتاد و این افق در پیش‌بینی ما وجود دارد که در سال‌های آینده ایران مقصد گردشگری سلامت حتی برای کشورهایی که در منطقه ما نیستند خواهد بود.

وی در ادامه با تأکید براین که برای شناخته شدن کشور به‌عنوان مقصد گردشگری سلامت دو مؤلفه مهم باید شانه‌به‌شانه هم حرکت ‌کنند خاطرنشان کرد: این دو مؤلفه بسیار مهم و حیاتی عبارت از کیفیت و قیمت خدمات پزشکی هستند.

رئیس اداره گردشگری سلامت در ادامه بابیان اینکه از بعد کیفیت کشور همان‌طور که در طب سنتی و قدیمی خود از سابقه‌ بسیار خوبی برخوردار است سابقه آن در طب مدرن هم بسیار خوب است خاطرنشان کرد: از اسامی مانند ابن‌سینا و رازی در طب سنتی تا جراحان بسیار خوب در حوزه‌های مختلف مانند چشم‌پزشکی، ارتوپدی، جراحی قلب، جراحی پیوند اعضا و غیره در سابقه گذشته و حال پزشکی کشور ما وجود دارد.

وی همچنین در پایان با تأکید براین که در حوزه هزینه گردشگری سلامت هم کشور رقابت‌پذیری بالایی دارد خاطرنشان کرد: هرچند تغییرات نرخ ارز در ماه‌های گذشته مشکلات اقتصادی زیادی را برای مردم داشته ولی در حوزه سلامت قیمت‌های کشور را بخصوص در برابر هند و ترکیه بسیار رقابت‌پذیر کرده است و این قدرت رقابت‌پذیری موجب شده تا ما بیشتر از گذشته از طرف اتباع کشورهای همسایه برای درمان موردتوجه قرار گیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها