انجمن جرئیسراحان ارتوپدی ایران گفت: هرچند به تدریج کیفیت چمن مصنوعی در ورزش فوتبال بالاتر رفته و کفش ها هم اصلاح شده ولی باز هم میزان آسیب دیدگی به خصوص پیچ خوردن مفصل زانو و پارگی لیگامان کروشیت قدامی در چمن مصنوعی در کشور ما بالا است.
کد خبر: ۱۱۸۲۸۵۴
چمن مصنوعی احتمال بروز آسیب مفصلی ورزشکاران را افزایش می دهد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از انجمن جراحان ارتوپدی ایران، محمد رازی با اشاره به اینکه ورزشکاران برای نحوه بازی روی چمن مصنوعی باید آموزش ببینند، افزود: همچنین لازم است کیفیت چمن های مصنوعی و همینطور کفش های ورزشکاران مورد بازبینی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: سطح زمین از عواملی است که می تواند در آسیب دیدگی افراد تاثیر زیادی داشته باشد؛ چمن طبیعی اگر استاندارد باشد نقش بسیار زیادی در پیشگیری از آسیب دیدگی ها دارد.
رازی ادامه داد: در چمن طبیعی میزان آسیب دیدگی به میزان زیادی کاهش می یابد، چه این آسیب دیدگی ها به صورت فعالیت بیش از حد و دردهای مزمن و چه به صورت پیچ خوردگی حاد و آسیب پارگی لیگامان صلیبی باشد.
وی تصریح کرد: از سال های قبل در آمریکا و اروپا چمن مصنوعی متداول شد که در ابتدای بازی روی این چمن، آمار آسیب دیدگی لیگامان کروشیت قدامی به علت پیچ خوردگی و چسبیدن کف پای ورزشکار به چمن مصنوعی، بالا بود.
به گفته رئیس انجمن ارتوپدی ایران، مهمترین عارضه ای که افراد ورزشکار در بازی های فوتبال، بستکبال و هندبال با آن مواجه می شوند، پارگی لیگامان یا رباط کروشیت قدامی است که این آسیب منجر به بی ثباتی مفصل زانو و پیچ خوردگی های مکرر و در نهایت پارگی منیسک ها و تخریب غضروف مفصلی می شود.
رازی افزود: تخریب غضروف مفصلی باید در سنین بالاتر رخ دهد ولی در کسانی که دچار پارگی لیگامان صلیبی می شوند و درمان مناسب هم انجام نمی شوند، آرتروز زانو در سنین بسیار پایین حدود 35 تا 40 سالگی ممکن است، رخ دهد.
وی اظهار داشت: تمرینات خاص پیشگیرنده برای جلوگیری از آسیب لیگامان های زانو موثر است و این تمرینات باید حتما در برنامه آمادگی جسمانی افراد قرار گیرد و تا آنجایی که من اطلاع دارم هنوز تمرینات پیشگیرنده جای خود را در برنامه های تمرینی ورزشکاران به نحوی که لازم است جای خود را باز نکرده است و باید این ورزش ها در برنامه‌های تمرینی گنجانده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها