ایران در جام ملت‌ های آسیا ۲۰۱۵

سد پولادی مقابل تیم دوست داشتنی کی‌ روش

تیم ملی ایران علی‌رغم سرسختی مقابل عراق نتوانست به جمع ۴ تیم برتر آسیا صعود کند.
کد خبر: ۱۱۸۲۶۹۴
سد پولادی مقابل تیم دوست داشتنی کی‌ روش

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، آخرین دوره جام ملت‌های آسیا در استرالیا در سال ۲۰۱۵ برگزار شد که تیم میزبان توانست مقابل دیدگان هوادارانش جام قهرمانی را بالای سر ببرد. بعد از دو دوره سپردن نیمکت تیم ملی به مربیان ایرانی، دوباره یک خارجی هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت.

تیم کارلوس کی‌روش با عملکردی خیره کننده در جام جهانی و بازی فوق العاده مقابل آرژانتین و نیجریه بذر امید را در دل مردم کاشته بود که تیم ملی بتواند پس از ۳۹ سال قهرمان جام ملت های آسیا شود.

کی‌ روش دوست‌ داشتنی آن روزها

تیم کی‌روش با حرف و حدیث‌های فراوان و با سه پیروزی متوالی در سه دیدار آخر انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ راهی برزیل شد.

تیم ملی در بازی که می‌توانست حقش پیروزی برابر آلبی‌سلسته باشد، با تک گل دقیقه آخری لیونل مسی شکست خورد تا نتواند از گروهش بالا بیاید اما محبوبیت مرد پرتغالی در دل مردم افزایش یافت.

این محبوبیت به حدی بود که همه، چیزی جز رویای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا در سر نمی‌پروراندند و جام را در دستان جواد نکونام تصور می‌کردند البته صعود تیم ملی به رده‌های بالای رنکینگ فیفا پس از افت فاحشی که بعد از پایان جام جهانی ۲۰۰۶ اتفاق افتاد، شاگردان کی‌روش را شانس اول قهرمانی در استرالیا کرده بود.

جاسوس‌ها در کمپ تیم ملی

پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا، تیم ملی اردویی در نزدیکی سیدنی برگزار کرد اما کی‌روش به مشکلی برخورد که امسال هم در اردوی قطر با آن دست‌و پنجه نرم کرد. فضای باز کمپ تیم ملی در نزدیکی سیدنی باعث شد افرادی از رقبای ایران شاهد تمرینات تاکتیکی تیم ملی باشند؛ اتفاقی که باعث عصبانیت مرد پرتغالی شد.

علاوه بر این جاسوس‌ها، مردم محلی آن شهر برای پیک نیک، فضای اطراف کمپ تیم ملی را انتخاب می‌کردند که این موضوع هم موجب آزار سرمربی ایران شد.

باز هم اقتدار در مقدماتی

قرار نگرفتن جزو چهار تیم پایانی دوره قبل، باز هم ایران را به دور مقدماتی فرستاد اما این مرحله هیچ‌گاه چالش جدیدی برای تیم ملی نبود. ۱۶ امتیاز مقابل کویت، تایلند و لبنان، ایران را به راحتی به مرحله گروهی فرستاد و مشکلی برای تیم ملی به وجود نیامد.

دیدار اول تیم ملی برابر بحرین بود. گربه سیاه ایران این بار برای شاگردان کی‌روش دردسرساز نشد و گل‌های شجاعی و حاج‌صفی نسخه بحرین را پیچید. تک گل زیبای سردار آزمون برابر قطر، صعود تیم ملی را از گروهش قطعی کرد و با گل قوچان‌نژاد در دقایق پایانی برابر امارات، ایران با ۹ امتیاز کامل راهی مرحله بعد شد.

جان‌سخت مثل ایران، بدشانس مثل امیری

ایران باید در مرحله یک‌چهارم نهایی برابر عراق به میدان می‌رفت؛ دیداری که به نظر نمی‌رسید برای یوزهای خاورمیانه مشکل‌ساز شود.

طبق تصور، شاگردان کی‌روش بازی را هجومی آغاز کردند و تیم ملی توسط آزمون به گل اول دست پیدا کرد. حرکت بچه‌گانه مهرداد پولادی و سخت‌گیری ویلیامز استرالیایی باعث شد تا این داور در همان نیمه اول ایران را ۱۰ نفره کند تا عراق به تواند به بازی برگردد.

عراق در نیمه دوم، گل تساوی را به ثمر رساند تا بازی به وقت‌های اضافه کشیده شود. ضربه سر یونس محمود در سومین دقیقه وقت اضافه کار ایران ۱۰ نفره را دشوار کرد اما کرنر آندو و ضربه سر پورعلی‌گنجی، پدیده آن روزهای تیم ملی، بازی را ۲ بر ۲ مساوی کرد.

بی‌احتیاطی حاج‌صفی و ضربه پنالتی چیپ یونس محمود در فاصله چهار دقیقه تا پایان بازی، کار ایران را تمام شده تلقی کرد.

این پایان کار نبود و باز هم کرنر آندو و این بار سماجت قوچان‌نژاد تیم ملی را به گل سوم رساند تا نشان دهند که این تیم به همین راحتی‌ها دست از جام نمی‌کشد. کار به ضربات پنالتی رسید و ایران و عراق پنالتی‌های اول خود را از دست دادند.

پنالتی‌گیر نبودن حقیقی کار دست ایران داد و خوردن ضربه وحید امیری به تیر دروازه که نخستین‌ بازی‌های ملی خود را تجربه می‌کرد، عراق را برنده آن ماراتن فوتبالی کرد تا ایران دوباره از صعود به جمع چهار تیم برتر آسیا باز بماند.

گریه‌های وحید، اعتصاب کاپیتان

وینگر آن روزهای تیم ملی که بازی‌های نخست خود را پشت سر می‌گذاشت، در نخستین جام بین‌المللی خود خاطره بدی به جا گذاشت و خراب کردن پنالتی او باعث شد ایران از صعود به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا باز بماند.

پس از مسابقات، وحید امیری هنوز در شوک از دست دادن این پنالتی بود و تا دو، سه روز بعد از این مسابقه هنوز گریه می‌کرد و بزرگان تیم همچون آندرانیک تیموریان او را دلداری می‌دادند.

همچنین جواد نکونام که آخرین جام ملت‌های خود را تجربه می‌کرد، در شوک حذف ایران از جام ۲۰۱۵ مانده بود. صحبت‌های فراوان کی‌روش با اعضای تیم پس از حذف، دلداری به بازیکنانی همچون نکونام داد.

یک سرباز فراری، تنها سوغاتی تیم ملی از استرالیا

پولادی که با اخراج شدن مقابل عراق، زمینه‌ساز حذف ایران شده بود، پس از بازگشت تیم به ایران او همراه کاروان نیامد و به قطر رفت.

فرار از سربازی عاملی شد تا پولادی هنوز که هنوز است نتواند به کشور خود برگردد و پس از پایان قراردادش با الشحانیه قطر، به تایلند برود.

عراق پس از شکست دادن ایران، مقابل کره‌جنوبی شکست خورد و استرالیای میزبان هم با غلبه بر اماراتی که ژاپن را شکست داده بود، به فینال رسید. فینال جذاب استرالیا و کره‌جنوبی را میزبان برد تا نخستین جام آسیایی خود را در قاره کهن بالای سر ببرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها