با خواص معجزه آسای ویتامین c از مرگ جلوگیری کنید

معجزه چندگانه ی ویتامین c ؛ این نارنجی پرخاصیت

ادویه‌ها دنیای رنگارنگی دارند و تقریبا آشپزخانه‌ای را بدون آنها پیدا نمی‌کنید. جالب اینجاست که جای ادویه‌ها صرفا در مطبخ و برای خوش‌طعم کردن غذاها نیست و فواید شگفت‌انگیز دیگری نیز دارند. از جمله اینکه برای زیبایی مفیدند و کنار ترکیبات دیگر باعث تسکین، تغذیه و رطوبت‌بخشی به پوست، مو و ناخن‌ها می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۸۲۳۴۶
به پوست و مویتان ادویه بزنید!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از هفته نامه سلامت، بیشتر گیاهان معطر حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات استحکام‌بخش هستند و استحقاق این را دارند تا در برنامه زیبایی روزمره گنجانده شوند.

از زردچوبه گرفته تا زعفران، زیره، پاپریکا، گشنیز و... برای تک‌تک سلول‌های پوست و موی شما مفید هستند و با صرف کمترین هزینه زیبایی و سلامت پوست و مو را بهبود می‌بخشند. پس اگر طرفدار زیبایی طبیعی هستید، این شما و این ادویه‌های زیبایی‌بخش!

زردچوبه

زردچوبه گل سرسبد ادویه‌های زیبایی‌بخش است. این ادویه زردرنگ خواص آنتی‌باکتریایی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد و دشمن آکنه محسوب می‌شود.

ماسک زردچوبه پوست را خوش‌آب‌ورنگ کرده و با سیاهی دور چشم مقابله می‌کند. خوشبختانه این ادویه حساسیت‌زا نیست.

زردچوبه سرشار از ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامینC و در عین حال پتاسیم است و قدرت رطوبت‌دهی بالای آن دوست پوست‌های خشک محسوب می‌شود.

اگر می‌خواهید پوستتان به این زودی‌ها تسلیم پیری نشود، به آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زردچوبه به‌خصوص «تورمرون» اعتماد کنید چون سلول‌ها را در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

در نهایت اینکه زردچوبه احیاکننده پوست است و امروزه حرفه‌ای‌های حوزه زیبایی از عصاره روغنی آن استفاده زیادی می‌کنند.

بهترین ماسک زردچوبه برای شادابی، نرمی، جوانی و مقابله با آکنه ترکیب 1 قاشق مرباخوری از آن با همین میزان عسل و شیر نارگیل (اگر در دسترس نباشد، روغن زیتون) است.

این مواد را با هم مخلوط کنید و حدود 20 دقیقه روی پوست بگذارید و دست آخر پوست را با آب ولرم بشویید.

برای سفید کردن دندان‌هایتان نیز می‌توانید 4 قاشق غذاخوری از این ادویه را با 2 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و نصف قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید و با خمیر به دست آمده به مدت 2 تا 3 دقیقه دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

اگر می‌خواهید موهایتان نیز از فواید این ادویه بی‌نصیب نماند (به‌خصوص برای مقابله با شوره) می‌توانید نصف قاشق مرباخوری پودر زردچوبه را با 4 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و هر هفته یکبار به مدت 30 دقیقه به موهایتان بزنید.

در نهایت نیز موها را با شامپوی روزانه بشویید. البته این ماسک برای افرادی که موهای تیره‌ای دارند مناسب‌تر است.

زنجبیل

زنجبیل یک تونیک طبیعی و منبع آنتی‌اکسیدان‌هاست که باعث سفیدی و خوش‌آب‌ورنگی پوست می‌شود، لکه‌ها را کاهش می‌دهد و از بروز زودهنگام چین‌وچروک پوستی پیشگیری می‌کند.

این ریشه قدیمی و درمانگر می‌تواند پوست را لایه‌برداری، تمیز و سفت کند. زنجبیل 40 نوع ترکیب آنتی‌اکسیدانی دارد. در نتیجه شادابی و انرژی پوست را حفظ می‌کند و خاصیت ارتجاعی آن را بالا می‌برد.

برای لایه‌برداری و مقابله با لک‌های روی دست و گردن و همچنین قسمت‌های لک‌دار پوست صورت 1 قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده‌شده را با 1 قاشق مرباخوری روغن زیتون و همین میزان عسل و آب‌لیموترش مخلوط کنید.

اجازه دهید ترکیب حداقل 15 دقیقه بماند و سپس از آن به‌عنوان لایه‌بردار پوست استفاده کنید.

به این ترتیب که ماسک را 15 دقیقه روی مناطق لک‌دار قرار دهید و در نهایت با آب فراوان بشویید و کرم مرطوب‌کننده بزنید. ماسک را به هیچ عنوان به دور چشم‌ها نزنید.

برای تهیه ماسک سفت‌کننده پوست نیز یک قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده‌شده را با 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق مرباخوری لیموترش مخلوط کنید و اجازه دهید 30 دقیقه در یخچال بماند سپس ماسک را 10 دقیقه روی صورت (به غیراز اطراف چشم‌ها) قرار دهید و در نهایت با آب خنک بشویید.

دارچین

دارچین یکی از ادویه‌های معطر و پرخاصیتی است که باعث آرامش و افزایش دمای بدن می‌شود. ماده ضدباکتری و ضدعفونی‌کننده است که در طولانی‌مدت پوست را نرم و درخشان می‌کند.

اگر دچار آکنه شده‌اید بدانید که ترکیب دارچین و عسل آکنه‌ها را نابود می‌کند چون عسل ضدعفونی‌کننده و دارچین آنتی‌باکتریال است.

از آنجایی که دارچین باعث افزایش دمای بدن می‌شود می‌تواند جریان خون را تحریک کند و به این ترتیب تولید کلاژن پوست را بهبود بخشد.

برای مقابله با آکنه و تمیزی پوست 1 قاشق غذاخوری پودر دارچین را با 3 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و به طور مستقیم روی پوست و به‌ویژه مناطق دارای آکنه (به استثنای دور چشم‌ها) بزنید.

اگر جوش‌هایتان بزرگ و زیاد است، اجازه دهید ماسک یک شب کامل روی پوست بماند و صبح روز بعد با آب ولرم بشویید. اگر مشکل جوش و آکنه ندارید با همین ماسک ساده رنگ پوستتان صاف و یکدست می‌شود.

زیره سیاه

زیره سیاه برای دستگاه گوارش فوق‌العاده است و باعث کاهش گودی و سیاهی دور چشم می‌شود و سلامت پوست را بالا می‌برد.

این ادویه معطر باعث تسکین پوست می‌شود و ترکیب ضدپیری است. زیره سرشار از ویتامینE، کاراتنوئیدها و انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست بنابراین تقویت‌کننده پوست محسوب می‌شود.

خواص ضدالتهابی زیره باعث تسکین پوست‌های حساس و ملتهب می‌شود، خارش آن را کاهش می‌دهد و همچنین باعث نرمی و لطافت و احیای اپیدرم پوست می‌شود.

میزان بالای پلی‌فنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های «تیموکینون» در این ادویه، موها و ناخن‌ها را تقویت می‌کند. اگر می‌خواهید پوست صاف و کم‌چروکی داشته باشید، 2 قاشق غذاخوری ماست و 1 قاشق غذاخوری پودر زیره را با هم ترکیب کنید و روی گردن و صورت قرار دهید.

10 دقیقه صبر کنید و سپس صورتتان را بشویید. هر هفته یک مرتبه این ماسک را استفاده کنید تا خاصیت تغذیه‌کنندگی، تسکین‌بخشی، احیاکنندگی و التیام‌بخشی ماسک را به وضوح ببینید. این ماسک جوش‌های سرسیاه را نیز از بین می‌برد.

گشنیز

گشنیز جزو سبزیجات معطر است که بیشتر افراد آن را خشک کرده و به‌عنوان ادویه استفاده می‌کنند. گشنیز که به «جعفری چینی» نیز معروف است، یکی از قدیمی‌ترین ادویه‌های جهان است که از 7 هزار سال پیش به دلیل خواص تمیزکنندگی و سم‌زدایی‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سبزی معطر قدرت آنتی‌باکتریایی دارد و سرشار از ویتامین‌های A و C است که هر دو برای سلامت و شفافیت پوست ضروری هستند. گشنیز 25 نوع ترکیب فعال دارد. این ترکیبات، تقویت‌کننده پوست و مو هستند.

برای خلاص شدن از جوش‌های سرسیاه و آکنه و تمیز کرن پوست می‌توانید به آب گشنیز اعتماد کنید.

یک قاشق مرباخوری آب گشنیز را با همین میزان آب‌لیموترش مخلوط کنید و روی جوش‌های سرسیاه و آکنه‌ها بزنید. بعد از یک ساعت نیز صورتتان را با آب گرم بشویید.

وانیل

زادگاه وانیل مکزیک است اما امروزه نوع پرمصرف آن از طریق تاهیتی و ماداگاسکار تامین می‌شود. وانیل علاوه براینکه ضداسترس و برای هضم غذا مفید است، اثر خوبی روی پوست، مو و ناخن دارد چون حاوی فنول است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و در نتیجه اثر مخرب رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. به همین دلیل هم وانیل را ادویه ضدپیری می‌دانند. لوبیای وانیل خواص احیاکنندگی و مرطوب‌کنندگی دارد و برای حفظ زیبایی و جوانی پوست فوق‌العاده است.

برای استفاده از خواص این ادویه چند دانه وانیل را دربیاورید و با 3 قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای، 2 قطره عصاره روغنی وانیل و آب یک عدد لیموترش ترکیب کنید و روی پوست صورت بزنید. چند دقیقه ماساژ دهید و با آب ولرم صورتتان را بشویید.

پاپریکا

پاپریکا سرشار از ویتامینC و آنتی‌اکسیدان‌هاست که پوست را صاف، نرم، درخشان و سفت می‌کنند. برای بهبود وضعیت پوست خود و کاهش لک‌ها و مشکلات پوستی می‌توانید با این ادویه، ماسک ضدچروک طبیعی بسازید.

آنتی‌اکسیدان‌های پاپریکا رادیکال‌های آزاد را جذب می‌کند و به این ترتیب کلاژن‌سازی را بهبود می‌بخشد. پاپریکا همچنین برای افرادی که از آکنه رنج می‌برند، مفید است چون خواص ضدالتهابی و آنتی‌باکتریالی دارد.

این ادویه پرکاربرد منبع بتاکاروتن است که در بدن به ویتامینA تبدیل می‌شود و به کاهش علائم پیری و بهبود اثر نور خورشید کمک می‌کند. پاپریکا رگ‌های خونی را منبسط می‌کند و به بهبود جریان خون و در نتیجه خوش‌آب‌ورنگ شدن پوست کمک خواهد‌کرد.

علاوه بر این لایه‌بردار است و پوست را سم‌زدایی می‌کند. برای تهیه ماسک ضدچروک و روشن‌کننده پوست کافی است 1 قاشق غذاخوری پاپریکا را با 2 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید.

در این صورت ترکیبی از ویتامینA و پتاسیم را به پوست می‌رسانید که خاصیت روشن‌کنندگی و ضدچروکی دارد.

ماسک به دست آمده را به صورت یک لایه ضخیم به پوست بزنید و بعد از 20 دقیقه بشویید. بهتر است ماسک را روی پوست تمیز قرار دهید.

توصیه می‌شود افراد سیگاری و کسانی که پوستی خسته و رنگ‌پریده دارند بیشتر از این ماسک استفاده کنند.


زعفران

برای تهیه یک گرم زعفران 150 عدد گل زعفران لازم است. درست است که با این قیمت زعفران شاید نشود به راحتی از آن ماسک درست کرد اما باید بدانید این طلای سرخ سرشار از فلاونوئیدها و کاراتنوئیدهاست که تاثیر زیادی در احیای سلول‌های پوستی دارند و به همین دلیل نیز زعفران قدرت ضدپیری بالایی دارد.

این ادویه ارزشمند خواص آنتی‌باکتریایی و ضدعفونی‌کنندگی دارد و برای کاهش آکنه‌ها موثر عمل می‌کند.

زعفران غنی از ویتامینA، اسیدفولیک، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامینC و... است که علاوه بر سلامت بدن به حفظ و نگهداری زیبایی پوست کمک می‌کند.

برای روشنی و لطافت پوست پودر چند پر زعفران را در ترکیب روغن زیتون، روغن بادام، روغن نارگیل یا روغن کنجد بریزید و پوست خود را با آن ماساژ دهید.

همچنین می‌توانید به یک قاشق عسل مقداری پودر زعفران اضافه کنید و پوست صورت را با آن ماساژ دهید.

این کار اکسیژن پوست را تامین کرده و گردش خون را تحریک می‌کند. زعفران و عسل به برطرف کردن لک‌های روی پوست هم کمک می‌کنند.

دانه خردل

عصاره دانه خردل منبع غنی ویتامینA و اسیدهای چرب است. این دانه‌های ریز خواصی دارند که برای رشد موها فوق‌العاده است.

به این ترتیب که از ریزش موها جلوگیری می‌کنند. برای بهبود رشد موها 1 قاشق غذاخوری روغن کرچک را با 2 قاشق چای‌خوری تخم خردل و 1 قاشق چای‌خوری روغن نارگیل مخلوط کنید.

ماسک به دست آمده را روی موها بگذارید و آنها را با حوله گرم ببندید. بعد از 15 دقیقه ماسک را با شامپوی روزانه خود بشویید.

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله از اروپای جنوبی و آسیا می‌آید. این ادویه باعث تمیزی عمقی پوست می‌شود و آن را شفاف و نرم می‌کند.

این دانه‌های پرخاصیت، پوست را تغذیه می‌کنند و در نتیجه شادابی خاصی به آن ‌می‌بخشند و وضعیت پوست‌های کدر و خسته را بهبود می‌دهند. شنبلیله به داشتن خواص ضدپیری نیز شهرت دارد و با چین‌وچروک مقابله می‌کند.

در نهایت اینکه برای از بین بردن آکنه‌ها نیز می‌توانید به شنبلیله اعتماد کنید چون خاصیت تمیزکنندگی دارد.

برای تهیه ماسک پوست و مو از تخم شنبلیله کافی است 1 پیمانه از این دانه‌ها را در 2 پیمانه آب به مدت یک شب خیس کنید.

روز بعد آب آن را عوض کنید و نصف پیمانه دیگر آب به آن بیفزایید و اجازه دهید بجوشد. سپس زیر شعله را خاموش و تخم شنبلیه را صاف کنید.

آب آن را برای افزایش رشد موهایتان استفاده کنید و دانه‌ها را برای صورت نگه‌دارید. به این ترتیب که آنها را له کرده و خمیر درست کنید. سپس این خمیر را به صورت ماسک به پوست صورت بزنید.

ماسک را حدود یک ساعت روی پوست نگه‌دارید و سپس با آب بشویید. خواهید دید که پوستتان نرم و تمیز خواهد شد. کمی کرم مرطوب‌کننده بزنید و هر هفته 2مرتبه از این ماسک استفاده کنید.

فلفل

در مورد فلفل کمی محتاط باشید چون نباید از آن به صورت مستقیم استفاده کنید. فلفل یکی دیگر از ادویه‌های بسیار کاربردی در حوزه تهیه پماد و لوازم آرایشی- بهداشتی است. در واقع در ترکیب بیشتر محصولات لاغری از فلفل استفاده می‌کنند.

این ادویه پرکاربرد 2 مزیت فوق‌العاده دارد؛ یکی اینکه دارای ترکیبی ضدالتهاب به نام «کاپسائیسین» است و دیگر اینکه ترکیبی به نام «پیپرین» دارد که از طریق تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی باعث بهبود هضم غذا می‌شود.

فلفل به کاهش وزن و زیبایی اندام کمک زیادی می‌کند. این ادویه با بهبود جریان خون و کاهش درد و التهاب کمک زیادی به سلامت می‌کند.

در حوزه زیبایی از فلفل علاوه بر محصولات مربوط به تناسب و زیبایی اندام در ترکیب محصولات مخصوص لب‌ها استفاده می‌شود چون باعث حجم‌دهی به لب‌ها می‌شود. بنابراین برای بهره‌مندی از خواص این ادویه باید از محصولات حاوی آن استفاده کنید.


حرف آخر

حال که با خواص ادویه‌ها و اثر آنها برای زیبایی پوست و مو آشنا شدید، لازم است بگوییم نباید بی‌گدار به آب زد. توجه داشته باشید که برخی از این ادویه‌ها مانند دارچین، پاپریکا یا زنجبیل می‌توانند حساسیت‌زا باشند. ا

فرادی که پوست حساسی دارند یا خیلی زود دچار حساسیت می‌شوند باید در استفاده از ادویه‌ها بیشترین دقت را داشته باشند.

یادتان باشد محصولات طبیعی و گیاهی نیز به صرف شیمیایی نبودن بی‌خطر نیستند حتی ماسکی که در منزل تهیه می‌کنید ممکن است شما را به دردسر بیندازد بنابراین فرقی نمی‌کند نوع پوستتان چه باشد.

باید قبل از اینکه ماسک تهیه‌شده را به پوست صورت بزنید آن را روی قسمت داخلی آرنج امتحان کنید. اگر هر گونه واکنش حساسیت‌زا مانند سوزش، خارش، قرمزی و التهاب مشاهده کردید، از آن ماسک استفاده نکنید چون این علائم نشان می‌دهند ماسک مورد نظر مناسب پوست شما نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها