سخنگوی وزارت خارجه گفت: علیرغم اینکه در اراده سیاسی اروپا حفظ برجام و پیشبرد آن مشهود بود ولی در عمل اروپا و مجموعه اتحادیه اروپا نشان دادند که در مقابل فشار آمریکا از توانایی لازم برخوردار نیستند.
کد خبر: ۱۱۸۲۰۴۰
مذاکرات روز یکشنبه هیاتی از طالبان با عراقچی در تهران

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بهرام قاسمی در نشست خبری با خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت اس پی وی ادامه داد: اروپا علیرغم تاریخ‌هایی که در زمینه ساز و کار ویژه مالی (SPV) مشخص کرده بودند نتوانستند به سازو کار نهایی برسند البته ما همچنان این موضوع را دنبال می‌کنیم و این مسئله در دستور کار ماست و ما امیدواریم که اروپایی‌ها بتوانند با تهیه این ساز و کار از هویت خود دفاع کنند و اگر اروپایی‌ها نتواند در این برهه خاص به سازوکاری برسند باید منتظر فشارهای بیشتر اقتصادی آمریکا به اروپا باشیم.

وی خبر داد که روز گذشته هیاتی از طالبان افغانستان در تهران مذاکراتی را با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان افزود: این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان انجام شده است.

قاسمی در ارتباط با سفر چندی پیش وزیر خارجه پاکستان به تهران و اهداف این سفر اظهار کرد: سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران در ادامه سفر چند روز پیش آقای ظریف به این کشور صورت گرفت و در واقع در ادامه رایزنی‌های دو کشور در ارتباط با مسائل مختلف منطقه‌ای دو جانبه و بین‌المللی بود.

وی با بیان این‌که «در این دوره از مذاکرات به طیف وسیعی از موضوعات در مورد همکاری‌های دو جانبه، مسائل مرزی و منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت»، خاطرنشان کرد: گفت‌وگو در مورد تحولات جهانی و همچنین پیگیری موضوع مرزبانان ایرانی ربوده شده از دیگر مسائلی بود که در جریان این مذاکرات در ارتباط با آن بحث و گفت‌وگو شد و به طور کلی مذاکرات مفصلی بین وزیران امور خارجه دو کشور در ارتباط با مقوله‌های مورد اشاره صورت گرفت.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای سفر نخست وزیر پاکستان به ایران وجود دارد با توجه به این‌که وی تا کنون به چندین کشور همسایه سفر کرده است؟ تصریح کرد: انجام این سفر در دستور کار است و ما با انجام این سفر موافق هستیم ولی زمان مشخصی برای انجام این سفر تعیین نشده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد آخرین مذاکرات ایران و گرجستان و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت خارجه در مورد برخی از رفتارهای ناشایسته‌ای که با شهروندان ایرانی در هنگام ورود به این کشور صورت گرفته است، گفت: ما مذاکرات خود را به صورت جدی با دولت گرجستان دنبال می‌کنیم. هفته گذشته هیاتی کنسولی از ایران به گرجستان سفر کرد و در آن سفر مذاکرات مفصلی با برخی از مقامات گرجستانی در ارتباط با مسائل پیش آمده از جمله برخورد نادرستی که با برخی از شهروندان ایرانی انجام شد، این مذاکرات ادامه دارد. ما همچنان به شهروندان ایرانی توصیه می‌کنیم که برای سفر به گرجستان دقت و آگاهی لازم را داشته باشند. حتما همه مدارک مورد نیاز برای سفر به این کشور را به همراه خود داشته باشند و از رجوع به برخی از موسسات و آژانس‌های مسافربری ناشناخته و بی نام که با دادن وعده‌های غلط شهروندان را با مشکل روبرو می‌کند پرهیز کند.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم یک سازماندهی بهتری در ارتباط با انجام این سفرها داشته باشیم تا دیگر چنین مشکلاتی برای شهروندان‌مان در هنگام سفر به این کشور تکرار نشود.

قاسمی همچنین در مورد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه دو کشتی ایرانی در گارد ساحلی کویت متوقف شده‌اند و کارکنان این کشتی در حال حاضر به حال خود رها شده و با مشکلاتی حتی از نظر تغذیه روبرو هستند خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: بخشی از خبری که شما مطرح کردید درست است و بخشی از خبر نادرست است. ما با گروهی از افراد متقلب روبرو هستیم که با اسناد تقلبی از بنادر ایران به بنادر کویت سفر می‌کردند و از آنجا بار دیگر با اسناد جعلی به بنادر ایران مراجعت می‌کردند. وزارت خارجه و سفارتخانه ایران در کویت این موضوع را دنبال کرده‌اند. کشتی‌های معمولی و قانون مند ما دچار مشکل نشده‌اند بلکه آنچه که شما اشاره کردید مربوط به مسائلی است که در درون این کشتی در جریان بوده و نمی‌توانیم بگوییم که یک کشور همسایه بی دلیل معضلی را برای آنها ایجاد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر روحانی به روسیه برای شرکت در نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در ارتباط با موضوع سوریه و حل بحران این کشور، گفت: ما پیش از این نشست‌های سه جانبه این گونه‌ای داشته‌ایم. این نشست‌ها در ایران، ترکیه و روسیه برگزار شده است و در مورد سفری که شما اشاره کردید اطلاع رسانی آن توسط ریاست جمهوری انجام می‌شود و در صورتی که این سفر قطعی شود آنها در زمان خود در این ارتباط آگاهی رسانی خواهند کرد و جزئیات سفر را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چند روز پیش آمریکا و کانادا قطعنامه‌ای را در مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران به بهانه نقض حقوق بشر مسیحیان در ایران به تصویب رساندند. با توجه به اینکه در آستانه سال نو میلادی قرار داریم، پیام شما به مسیحیان ایران و همچنین دیدگاه‌تان در مورد این اقدام آمریکا و کانادا چیست؟ تصریح کرد: من فرا رسیدن سال نو میلادی را خدمت هم وطنان مسیحی تبریح می‌گویم. امیدوارم سال پرثمر و موفقیت آمیزی در پیش رو داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که دیگران در مورد اقلیت‌های مذهبی و پیروان ادیان مختلف در ایران مطرح می‌کنند این سخنان یا برگرفته از جهالت مطلق است یا از روی غرض ورزی، ما در این ارتباط بعضا شاهد انجام شیطنت‌هایی از سوی کشورهایی که مواضع آنها نسبت به ایران مشخص است و دارای خصومت با ملت ایران هستند، هستیم. این اقدامات خصمانه انجام می‌شود و بهترین دفاع و تبلیغ را پیروان این ادیان در ایران می‌توانند انجام دهند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که «پیروان ادیان مختلف در ایران می‌توانند آزادانه آداب مذهبی خود را انجام دهند»، گفت: اقداماتی که برخی از کشورها در این زمینه علیه ایران انجام می‌دهند در راستای ایجاد جنگ روانی و اعمال فشار است و آنچه که مطرح می‌کنند بی‌ربط و نابجاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها