استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

صنعت شیلات ایران انقلابی گسترده را تجربه کرده است

کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

ساده‌زیستی و تلاش‌ شبانه‌روزی شاخصه مدیران انقلابی

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: مدیران انقلابی زمان جنگ خیلی باانگیزه و ساده‌زیست برای پیشبرد امور، تلاش‌های شبانه‌روزی می‌کردند.
کد خبر: ۱۱۸۱۵۳۸
ساده‌زیستی و تلاش‌ شبانه‌روزی شاخصه مدیران انقلابی

ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص تبیین مؤلفه‌های مدیریت انقلابی بابیان اینکه مدیریت انقلابی از ابتدای انقلاب تا الان فرآیند متفاوتی را طی کرده است خاطرنشان کرد: به‌مرورزمان پس از پیروزی انقلاب به‌تدریج مدیریت انقلابی به وجود آمده است.

ایمانی در خصوص شاخص‌های مدیریت انقلابی که در اوایل انقلاب وجود داشت اظهار کرد: تلاش بی‌وقفه باانگیزه‌های بسیار قوی برای پیشبرد اهداف انقلاب و نظام در کنار اعتقاد راسخ به آینده انقلاب و اهداف روشن نظام جمهوری اسلامی ازجمله این شاخص‌ها بود.

وی ادامه داد: مدیران اوایل انقلاب به این مسئله که جمهوری اسلامی یک نظام کاملاً برحق و مردمی است که آینده روشنی اعتقاد و ایمان داشتند.

این کارشناس مسائل سیاسی ساده‌زیستی و در میان مردم بودن را یکی دیگر از شاخصه‌های مدیریت انقلابی دانست و اظهار کرد: مدیریت انقلابی ابتدای انقلاب مدیریتی بود که سطح زندگی و درآمدشان نزدیک به طبقات متوسط به پائین مردم بود، در میان مردم و از دردها و نیازهای مردم آگاه بودند.

وی به‌کارگیری افراد در جایگاه‌های خود برای کارآمدی بیشتر را یکی دیگر از شاخصه‌های مدیریت انقلابی در دوران پس از انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: این‌ها ‌‌برخی از شاخصه‌های مدیریت انقلابی بود که به‌مرورزمان و به‌تدریج غلظت برخی از آنها در میان تعداد زیادی از مدیران پس از دهه اول انقلاب کم‌رنگ‌ شد.

ایمانی مدیریت جنگ تحمیلی را یکی از بهترین مثال‌های در خصوص مجموع شاخص‌های مدیریت انقلابی دانست و خاطرنشان کرد: اگر دقت کنید مجموع این شاخص‌ها میان فرماندهانی که در مرکز حضور داشتند تا فرماندهان خطوط مقدم در حد پررنگی مشاهده می‌شود.

وی تلاش، انگیزه، اعتقاد به‌نظام و انقلاب، ساده‌زیستی، مردم‌داری، کارآمدی را از شاخص‌های مدیریت انقلابی در حوزه نظامی دانست و اظهار کرد: این شاخص‌ها را نه‌فقط در میان مدیران جنگ بلکه می‌توانید در دیگر دستگاه‌های حکومت و بالاخص در دولت شهید رجایی یا پس‌ازآن در دولت زمان جنگ به شکل بسیار غلیظ شاهد باشید.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه مدیران انقلابی زمان جنگ خیلی باانگیزه و ساده‌زیست برای پیشبرد امور تلاش‌های شبانه‌روزی می‌کردند خاطرنشان کرد: بااین‌حال از دهه دوم انقلاب به بعد به‌تدریج مسئله انگیزه، ساده‌زیستی و با مردم بودن مقداری در میان مدیران کم‌رنگ شد تا مثلاً به زمان‌های حال ‌رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون مردم احساس می‌کنند فاصله مدیران مختلف با مردم از جهت سطح زندگی تفاوت زیادی پیداکرده است اظهار کرد: منازل بسیاری از این افراد از خط وسط تهران بالاتر رفته و از طرف دیگر مسئله بسیار مهمِ اعتقاد به‌نظام و جمهوری اسلامی هم کم‌رنگ‌ شده است.

وی افزود: در شرایطی که در میان مدیران اوایل انقلاب اعتقادی زیادی به کارآمدی حکومت وجود داشت اما اکنون در میان مدیران کشور کمتر این مسئله را مشاهده می‌کنید.

ایمانی عدم توجه کافی برای برخورد به موقوع با برخی از ناهنجاری‌ها در نظام را از دلایل فاصله گرفتن مدیران کشور از مدیریت انقلابی اوایل انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله این عدم توجه کافی فساد است، یعنی برای مقابل با فساد آن‌طوری که می‌بایست جدیت لازم در زمان‌هایی که باید انجام می‌شود صورت نگرفت و آرام‌آرام این زاویه بیشتر شد.

وی عدم اعتقاد به جوان‌گرایی را مسئله بعدی دانست و اظهار کرد: اگر دقت کنید در دهه اول انقلاب خیلی از امور و مدیریت‌ها در اختیار جوانانی بود که در حدود سنی بین سی تا حداکثر چهل‌سالگی بودند و در جنگ سنین کمتر از هم این بود اما متأسفانه نگذاشتیم گذشت نسلی در مدیریت انقلاب پیش آید و بسیاری از مدیران کنونی همان مدیران سی سال پیش هستند که حتی با قانون ممنوعیت به کاری گیری بازنشستگان هم نتوانسته‌ایم آنها را کنار بگذاریم.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بااینکه قاعدتاً در میان جوان انگیزه و تحرک بیشتری وجود دارد خاطرنشان کرد: هرچند امکان فساد در نسل جوان نسبت به کسانی که سنی از آنها گذشته کمتر است اما با جلوگیری از جایگزینی جوانان با نسل قبلی وضع کنونی ایجادشده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تأکید کرد: شدت تفکر انقلاب اسلامی به‌قدری زیاد بود که نقایصی که در جریان انقلاب به وجود آمد کمتر موجب شد تا آثار خارجی آن از بین برود.

ایمانی در پایان اظهار کرد: آن شعاع شدیدی که در نورانیت انگیزه و افکار انقلاب وجود داشت و وجود حکومتی مبتنی بر اسلام، متکی به مردم، استکبارستیز، مبارزه کننده با ظلم و ناهنجارهای سیاست بین‌الملل آن‌قدر قوی بود که حتی ناهنجاری‌هایی که به‌مرورزمان در برخی از جاهای کشور مانند مشکلاتی حوزه مدیریت نتوانست خیلی تشعع اهداف انقلاب را در خارج از کشور کمرنگ کند و هنوز هم انقلاب طرفداران بسیار زیادی در خارج از کشور دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها