گردشگری یکی از پردرآمدترین صنعت‌های کشورها محسوب می‌شود. ایران نیز کشوری به شمار می‎رود که از ره‎آورد منابع بی‌شماری که درزمینهٔ گردشگری دارد، می‌تواند درآمدهای هنگفتی داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۸۱۵۳۵
گردشگری و توسعه زیرشاخه‌ای پس از انقلاب

به گزارش جام جم آنلاین ، پس از وقوع انقلاب اسلامی به زمینه‌های متعددی توجه شد، از فرهنگی و علمی گرفته تا اقتصادی و آموزشی. در میان این موضوعات «صنعت گردشگری» نیز بسیار موضوع قابل‌توجه و باارزشی بود. کشور بر اساس درآمدهای حاصل از گردشگری اقتصاد بهتری خواهد داشت، قانونی که در رابطه با بسیاری دیگر از کشورها وجود دارد.

درواقع با اتکا به منابع مختلف تاریخی و مذهبی می‌توان حساب بیشتری بر روی موضوع صنعت گردشگری و درآمدهای آن باز کرد و چشم‌انداز وسیع‌تری را برای درآمدزایی ترسیم نمود.

اما به فاصله گذشت 40 سال از وقوع انقلاب اسلامی ایران، صنعت گردشگری در ایران چه حال و هوایی دارد و اصلاً چه روندی را پشت سر گذاشت.

مریم رنجبری کارشناس امور صنعت گردشگری در کشور به جام جم آنلاین درباره موضوع مطرح‌شده عنوان کرد: پیش از انقلاب، شناخت چندانی در رابطه با صنعت گردشگری در ایران وجود نداشت و کسی نمی‌دانست این موضوع چقدر مفید است و چقدر ارزش دارد و تبعات این صنعت نیز بر کسی مشخص نبود.

وی افزود: اما اکنون در این صنعت به‌جایی رسیده‎ایم که می‎توانیم بگوییم که کاملاً شناخته‌شده و جاافتاده است. حالا از مفهوم و مزایای آن اطلاعات بیشتری نزد عموم موجود است و همه می‎دانند که این صنعت ارز آفرین و کارآفرین به شمار می‌رود.

رنجبری در ادامه گفت: صنعت گردشگری در ایران اکنون به سطحی رسیده است که کار بیشتری روی آن می‌شود. شاخه‌های گردشگری اکنون بیشتر مدنظر قرار دارد. پرداختن به شاخه‌های متعدد صنعت گردشگری کاملاً جاافتاده و نهادینه‌شده است.

این کارشناس امور گردشگری بیان داشت: اکنون می‌د‌انیم مفاهیم مربوط به شاخه‌های این صنعت مفید است و باید آن را مورداستفاده قرار بدهیم. تمامی نهادهای اجرایی در رابطه با این مفاهیم هم سو هستند و هدف مفیدی در این صنعت ترسیم کرده‌اند.

وی یادآور شد: در شرایط کنونی کار بیشتری روی شاخه‌های متعدد صنعت گردشگری می‌شود. همانند توریست مذهبی و یا گردشگری سلامت و طبیعت‌گردی. این زمینه‌ها نیاز به این دارد که بیشتر تقویت شود تا از زیرمجموعه‌های آن بهره‌برداری بیشتری شود.

نگاه جزئی‌تر به زیرشاخه‌های گردشگری

رنجبری اذعان داشت: کشور ما در همه زمینه‌ها قوی است و درزمینهٔ گردشگری نیز شاهد همین موضوع هستیم. ما زمینه‌های مختلفی در این زمینه‌داریم، گردشگری تاریخی، گردشگری مذهبی، گردشگری طبیعی و ... همه این‌ها پتانسیل‌های بسیار بالایی دارند.

وی تصریح کرد: حالا متخصصان امر به این نتیجه رسیده‌اند که باید در رابطه با این زیرشاخه‌ها کمی با جزئیات به موضوع نگاه کنیم. به‌خصوص در رابطه با بعضی شاخه‌ها که در ایران قوی‌تر است باید توجه بیشتری داشته باشیم، درواقع شاخه‌هایی که همسو و همگام باارزش‌ها و فرهنگ ایران است همانند گردشگری مذهبی.

کارشناس امور گردشگری گفت: در سطح منطقه نیز موضوع گردشگری به سطح مطلوبی رسیده است. گردشگری سلامت نیز به‌عنوان موضوعی مهم بسیار موردتوجه قرارگرفته و پیشرفت‌هایی را تجربه کرده است. این‌ها موضوعاتی است که به‌صورت تخصصی کار شود. این دستاورد بسیار خوبی است که در یک صنعت بتوان به زیرمجموعه‌های آن پرداخت و روی آنها بتوان کار تخصصی انجام داد. الآن ما در این صنعت به سطح مطلوبی رسیده‌ایم. البته لازم است که در رابطه با زمینه‌های تخصصی، کار بیشتری صورت بگیرد.

دیدگاه مثبت به گردشگری

رنجبری ادامه داد: چشم‌اندازهایی که نهادهای مختلف برای موضوع گردشگری ترسیم کرده‌اند، بسیار مثبت است. درواقع حالا بیشتر از هر زمان دیگری نسبت به صنعت گردشگری دیدگاه مثبت وجود دارد.

وی در ادامه گفت: کار برای پیشرفت در این زمینه‌ها بیشتر شده است. نهادهای قانون‌گذاری نسبت به صنعت موردنظر ما نظر مثبتی دارند و به پیشرفت آن کمک می‌کنند.

این کارشناس تأکید کرد: به چشم‌اندازی که ترسیم‌شده بیشتر از این می‌توان نگاه مثبت داشت. حتی مقام معظم رهبری هم در این زمینه استفتائات ویژه داشتند و در این چشم‌اندازهای مثبت تأکید می‎کنند. در این زمینه فعالیت‎های فراوانی شده و کشور به جایگاه خوبی در گردشگری رسیده است.

وی بابیان اینکه درآمدزایی از راه گردشگری در سراسر جهان بسیار زیاد است و ما باید سهم خود را از این درآمدها بیشتر کنیم. گفت: برای اینکه فعالیت‌ها درزمینهٔ توسعه گردشگری را افزایش بدهیم باید برنامه‎ریزی بیشتری داشته باشیم. گردشگری صنعتی است که کشور را راحت می‎تواند به درآمدهای بیشتری برساند.

رنجبری خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات نفتی و اقتصادی این صنعت گردشگری را بهتر می‌توان مورداستفاده قرارداد. باید برنامه مفصل‌تری ارائه بدهیم تا بتوانیم به نتایج بهتری برسیم.

این کارشناس امور گردشگری در پایان گفت: ما درزمینهٔ آموزش متخصصان این امر باید تغییرات و اصلاحاتی انجام بدهیم. البته آموزش‌های دیگر باید به‌صورت ریشه‌ای و مردمی باشد تا فرهنگ گردشگر پذیری در جامعه راه بیفتد. این برنامه‎ای است که باید به‌صورت سراسری اجرا شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها