رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

در حوزه دفاعی و امنیتی راه صدساله را رفته‎ایم، نه چهل سال

رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌گوید تاریخ انقلاب اسلامی را که ورق بزنیم حقایق بسیار روشن و تابانی را در زمینه مسائل دفاعی می‌بینیم.
کد خبر: ۱۱۸۱۲۲۴
در حوزه دفاعی و امنیتی راه صدساله را رفته‎ایم، نه چهل سال

اردشیر نوریان رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین ،عنوان کرد: روزهای اول جنگ را به خاطر می‎آورم که دشمنان مسلحی با دین‎های مختلف به سمت ما هجوم سراسری کردند و پنج استان جنوب غربی کشور را درنوردید. تقریباً همه قدرت‎های دنیا پشت سر عراق علیه ما قرار داشتند، از شرق گرفته تا غرب.

وی افزود: منابع مالی مختلفی هم توسط کشورهای منطقه در اختیار رژیم بعث قرار گرفت و هجوم سراسری برای ریشه‌کن کردن انقلاب صورت گرفت. ما به لحاظ نظامی ارتشی داشتیم که با یک وازدگی بعد از انقلاب روبرو شده بود. سران ارتش یا اعدام‌شده و یا فرار کرده بودند.

نوریان گفت: نیروهای انقلابی و ارتش زمام امور را چندان در دست نگرفته بودند و نیروهای مردمی شکل سازمان‌یافته نداشتند. بسیج نیز هنوز تشکل پیدا نکرده بود. کمیته‌های انقلاب نیز در قالب محلات فعالیت می‌کردند. البته ایمان قوی مردم و البته علاقه به اسلام و رهبری خدایی امام و نفس مسیحایی ایشان باعث شد جوانان آن روز کشور با نثار جان جلوی این تهاجم‌ها را بگیرند.

رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: آن زمان نیروی هوایی به دلیل خروج مستشاران آمریکایی زمین‌گیر بود. در طول هشت سال جنگی که اتفاق افتاد، توان رزم ما آرام‌آرام شکل گرفت و نیروهای بسیج سامان پیدا کردند و سپاه نیز تشکل یافت.

این مقام مسئول بیان داشت: امروز شاهد تشکیل سپاه‎های مختلف استانی و یگان‎های مقتدر عملیاتی هستیم. این‌ها دستاورد انقلاب و آموزه امام راحل است. در دوران دفاع مقدس اندیشه‌های بلند امام در زمینه‌های مختلف جاری بود.

وی یادآور شد: ما در روزهای نخست جنگ از خمپاره‌هایی استفاده می‎کردیم که تولید داخل بود. باید بگویم آرپی‌جی که تولید داخلی بودگاهی اوقات تلفات از نیروهای داخلی می‌گرفت چراکه استاندارد نبودند.

نوریان اذعان داشت: این گذشت زمان و پیدا کردن روحیه جهادی و استقامت نیروهای انقلاب و نظام باعث شد تا ما امروز یکی از قوی‌ترین ، بهترین و پیشرفته‌ترین سازمان‌های رزم را نه‌فقط در منطقه که در کل دنیا داشته باشیم. این‌یک دستاورد بسیار بزرگ برای ماست. با شکران نعمت باید این‌ها را حفظ کنیم.

رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: ما امروز به لحاظ آکادمیک در عرصه‎های نظام حرف‎های بسیار زیادی برای گفتن داریم. این دستاورد 40 ساله ماست. علاوه بر آن به لحاظ آموزش‌های نظامی و بهره‌مندی از مراکز نظامی متعدد مواردی را در اختیارداریم که بسیاری از نقاط جهان از آن بی‎بهره هستند.

وی گفت: توان تسلیحاتی ما به حد کفایت رسیده و حتی می‎توانیم آن را صادرات کنیم. این هم یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ایران است.

این مقام مسئول اظهار داشت: سیستم پدافند هوایی کشور اکنون بسیار پیشرفته است. ما در زمان انقلاب کاملاً از این مورد بی‌بهره بودیم و بی‌دفاع محسوب می‌شدیم. در زمان جنگ تحمیلی جنگنده‌های عراقی راحت تا تهران می‌آمدند و بمباران می‌کردند. امروز دیگر هیچ دشمنی نیست که جرات کند و به خود اجازه بدهد به جمهوری اسلامی ایران حمله کند. توان نظامی ما بسیار توسعه‌یافته است و یگان‎های عملیاتی هوایی بسیار گسترده شده‎اند و پیشرفت کرده‎اند.

نوریان اضافه کرد: امروز جمهوری اسلامی توان تولید تسلیحات در تمام ابعاد نظامی و دفاعی را دارد. این تولید در حد کفایت و تبیین نیازهای ماست. برای صادرات تسلیحات نیز ظرفیت به وجود آمده است.

وی تأکید کرد: در حوزه رزم دریایی نیز شاهد مقتدرانه‎ترین نیروها هستیم. ما در منطقه حساس خلیج‌فارس، دریای عمان و حتی دریاهای فرا سرزمین خودمان قدرت مانور عملیاتی داریم. اخیراً در ماجرای دزدان دریایی بسیار مقتدرانه عمل کردیم.

رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان داشت: ما اتکا به توان داخلی به ساخت موشک‌اندازها و اژدرها، موشک‎های زمین به هوا و هوا به زمین و انواع و اقسام اقلام نظامی و دفاعی برای دفاع از کیان نظام و انقلاب در کشورمان داریم. این‌ها دستاوردهای بزرگی است که در سایه انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی و شهدای کشور به دست آوردیم. امروز ارتش، سپاه، نیروهای مسلح ما باروحیه جهادی و جان‌برکف آمادگی دفاع همه‎جانبه دارند. این‌یک دستاورد بسیار بزرگ است.

نوریان گفت: توان نظامی ما به‌گونه‌ای است که در منطقه توان بازدارندگی کامل ایجاد کرده‎ایم. درصورتی‌که توان نظامی رژیم شاهنشاهی را که مطالعه کنید متوجه می‎شوید کشور برای حمله احتمالی ارتش سرخ فقط می‌توانست یک عملیات تأخیری انجام بدهد. چه سرزمینی بود که زیر چکمه‎های سرباز اجاره‎ای دفاع می‎شد؟

این مقام مسئول یادآور شد: امروز دکترین نظامی و دفاعی ما مقتدرانه وتوام باروحیه جهادی است. ما مستقل هستیم و نیاز به کمک نداریم. از سویی توان موشکی مایکی از بزرگ‎ترین قدرت‌های نظامی جهان است. دشمنان حتی جرات تعرض به خاک کشور ما را هم ندارند. آنها شاید زمان شروع حمله به ایران را تعیین کنند اما پایان آن را نمی‌توانند تعیین کنند. شاید نقطه شروع درگیری را تعیین کنند اما میدان رزم و خاتمه آن را تعیین نمی‌کنند. این‌ها دستاوردهای بزرگی در حوزه نظامی است.

نوریان افزود: بالگرد سازی، هواپیماسازی، زره‌پوش‌ها، تانک‎ها و سایر اقلام دفاعی در ایران تولید می‎شود و موتور هواپیما هم می‎سازیم. یگان‌های موشکی ما نیز می‎توانند هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای کشور می‎توانند عملیات انجام بدهند.

رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان گفت: همه این‌ها در سایه مجاهدت‎ها به دست آمد که این نیروها مجهز به علم و ایمان بودند. باید از این دستاوردها حراست کنیم. اطمینان دارم که ما در حوزه دفاعی و امنیتی راه صدساله را رفته‎ایم و پیشرفت‎های چشمگیری داشته‎ایم. دشمنان انقلاب هم به این موضوع اقرار می‎کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها