عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

ایران اسلامی در جهان تأثیرگذار شد/ انقلاب اسلامی نظام بین المللی سلطه را به چالش کشید

سیاست‎های ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی چه تغییری کرد و این تغییر در دولت‎های مختلف و به خصوص اسکتباری دنیا چه تاثیری گذاشت؟ واضح به نظر می‎رسد سیاست‎های ایران در زمینه‎های مختلف همواره با تقابل‌های خصمانه کشورهایی روبرو شده که منافعشان به شدت به خطر افتاده است.
کد خبر: ۱۱۸۱۲۰۶
ایران اسلامی در جهان تأثیرگذار شد/ انقلاب اسلامی نظام بین المللی سلطه را به چالش کشید

به گزارش جام جم آنلاین ، سیاست‎های ایران در زمینه‎های مختلف پس از وقوع انقلاب را می‎توان از نقطه نظرات متعددی موردبحث و بررسی قرارداد و تجزیه‌وتحلیل‌های مختلفی در رابطه با آن داشت.

مرتضی صفاری نطنزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در رابطه با نقش سیاست‎های پس از انقلاب و تأثیرگذاری آن در جریان‎های جهانی به جام جم آنلاین گفت: انقلاب در حوزه سیاسی و ارتباطات بین‌المللی آثار عمیقی از خود بر جای گذاشته است و این مسئله انکارشدنی نیست. انقلاب باعث شد تا نظم بسیاری از مباحث در دنیا از بین برود، همانند نظم دوقطبی بودن یا نظم حاکم بر ابرقدرت‎های دنیا نظیر شوروی سابق و آمریکا. انقلاب اسلامی ایران درواقع نظمی که بر امور این قدرت‎ها وجود داشت را از بین برد. با توجه به شعار انقلاب مبنی بر «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» ساختار ابرقدرت‎ها به هم‌ریخت.

صفاری تأکید کرد: خلأ و به‌هم‌ریختگی ساختار بین‌المللی قدرت‎ها باعث شد تا آمریکا تصمیم به سوءاستفاده بگیرد و تک‌روی و یک‌جانبه نگری داشته باشد. خوشبختانه الان کاملاً مشهود است که کارد آمریکایی‎ها دیگر برندگی ندارد و اکثر کشورهای دنیا نیز نسبت به این مسئله آگاهی بیشتری پیداکرده‌اند. کاملاً مشخص است که آمریکا فقط به دنبال منافع خودش است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: البته کشورهایی که ازلحاظ سیاسی به آمریکا وابستگی دارند حمایت خود را از دولت ایالات‌متحده نشان می‎دهند اما بااین‌حال این حمایت هم‌اکنون کمتر از گذشته شده است.

وی یادآور شد: کشورها اکنون منافع خود را جستجو می‎کنند و به دنبال این هستند تا فضای چندقطبی در دنیا ایجاد کنند که پدیده‎های جدیدی در دنیای کنونی محسوب می‎شود. این شرایط را پس از انقلاب شاهد بودیم و به نظر من پدیده‎های خوبی هستند.

صفاری خاطرنشان کرد: ما مشکلات اقتصادی در داخل کشور داریم که قابل تفسیر است. بخشی از این مشکلات اقتصادی ناشی از ضعف مدیریت است و بخشی دیگر مربوط به تزریقاتی می‌شود که برخی در حاشیه کشور ما ایجاد می‌کنند. درواقع محدودیت‌هایی که برای ما در دنیا ایجاد می‎شود باعث شده تا اکنون با مشکلات اقتصادی متعددی روبرو باشیم.

این مقام مسئول بیان داشت: باوجود همه این مشکلات، کشور ما به لحاظ سیاسی و جایگاه منطقه‎ای و بین‎المللی، قدرت زیادی پیداکرده است و هیچ‌کس هم نمی‎تواند این موضوع را انکار کند. ایران کشوری بود که زمانی حداکثر به‌عنوان ژاندارم یک کشور دیگر در منطقه در نظر گرفته می‎شد اما اکنون اصلاً این‌گونه نیست و کاملاً استقلال داریم. در دنیا کمتر کشوری با این درجه از استقلال حضور دارد.

وی در ادامه گفت: توانمندی‎های ایران در منطقه بر کسی پوشیده نیست. همه اذعان دارند که ایران تأثیرگذارترین کشور در منطقه خاورمیانه است. هیچ حادثه و اتفاقی نمی‎تواند در منطقه رخ بدهد مگر اینکه جمهوری اسلامی ایران بخواهد در آن اعمال قدرت و نظر کند. جایگاه ایران هم در منطقه تثبیت‌شده است و هم در نظام‎های بین‌المللی. ایران حرف‌های زیادی برای گفتن در مجامع بین‌المللی دارد.

صفاری اذعان داشت: ایران در حوزه‎های علمی پیشرفت‎های شگرفی داشته است که هیچ‌کدام انکارشدنی نیست. در حوزه دفاعی نیز در اوایل جنگ محدودیت‏های بسیار زیادی داشتیم؛ الان هم محدودیت داریم اما این محدودیت در زمینه نیازها نیست. ما نیازهای خودمان را در داخل کشور تأمین می‎کنیم. همین اکنون توان موشکی ما زیربره بین دنیا قرار دارد و پتانسیل نظامی وسیعی را برای ما به وجود آورده است و باعث شده تا برخی از کشورها به آن حسادت کنند.

وی در رابطه با نقش ایران در ائتلاف‌های منطقه‌ای و حضور در سوریه و تقابل با داعش گفت: غرب همواره به ایران تهمت می‎زند که حامی تروریست است. آنها درواقع سیاست‎های خود را در چارچوب ایران هراسی دنبال می‌کنند و منافع خود را با این سیاست پی گیری می‎کنند.

صفاری در پایان گفت: الان با حرکتی که ایران در رابطه با مبارزه با داعش ، تروریسم و افراط‌گرایی زد باعث شد تا آنها خلع ید شوند و این اقدامات ایران باعث شد تا آمریکا نتواند حرف و تهمت تازه‎ای را درباره ایران بزند. حرف‌های ایران همیشه حرف‎هایی منطقی و اصولی بوده است. به نظر من ملت‌ها به‌خصوص ملت‌های تحت ظلم و ستم استکبار، سیاست‌های ایران را می‌پسندند و حمایت می‎کنند. این موضوع یک برگ برنده برای ایران در آینده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها