نماینده ادوار مجلس گفت: تاسفم از این است که نه تنها تذکری در میان نبود، بلکه عده‌ای از نماینده مزبور حمایت کردند. گویی نماینده همیشه حق دارد، در حالی که این‌گونه تفکر باعث نوعی سوءاستفاده از ابزار آئین‌نامه مجلس است.
کد خبر: ۱۱۸۱۱۷۲
برخورد مناسب مجلس با نماینده خاطی مانع افزایش حواشی می شود

به گزارش جام جم آنلاین، برنامه «گفتگوی سیاسی» با موضوع (نمایندگی مجلس، رفتارهای رادیکال و پیامدهای بی‌ثبات‌ ساز آن برای نهاد مجلس و حکمرانی مطلوب) در ادامه با حضور سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده ادوار مجلس روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در مصاحبه با رادیو گفتگو عنوان کرد: درست است که در مجلس برای نظارت بر رفتار و رویکرد نمایندگان یک هیات نظارت تشکیل شده و می‌توان گفت که بودن این هیات نظارت از نبودنش بهتر است اما به نظرم چاقو دسته خودش را نمی‌برد، نمی‌دانم چگونه نمایندگانی که منتخب همان نمایندگان هستند، می‌خواهند بر رفتار سایر نماینده‌ها نظارت کند، اگرچه بودن هیات نظارت و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان باید وجود داشته باشد، اما در مواقعی باید این نظارت قوی‌تر باشد و از سوی یک مجموعه خارج از مجلس صورت بگیرد،لذا بهتر است وقتی نماینده‌ای دچار تخلف می‌شود، قوه قضائیه وارد عمل شود تا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان.

وی افزود: از طرفی وقتی با نماینده متخلفی برخورد می‌شود، مردم باید مطلع شوند، چون این اطلاع خودش یک نوع بازدارندگی دارد و باعث می‌شود که نماینده بیشتر مراقبت کند و رفتار سوئی از خود نشان ندهد. ضمن اینکه مصونیت نماینده در حوزه رفتار و رویکرد نمایندگی خودش باید باشد، اما اگر در جایی دیگر رفتار نادرستی کرده است، دیگر کسوت نمایندگی برایش ایجاد مصونیت نمی‌کند. اما اگر رئیس مجلس پس آگاه شدن از رفتار نماینده برخورد می‌کرد، همان رفتار، خودش بازدارنده بود؛ دادن تذکری در صحن علنی مجلس بی‌تاثیر نیست و می‌تواند از رفتارهای مشابه جلوگیری کند. اما تاسفم از این است که نه تنها تذکری در میان نبود، بلکه عده‌ای هم جمع شده بودند تا از نماینده مزبور حمایت کنند. گویی نماینده همیشه حق دارد، در حالی که این‌گونه تفکر باعث نوعی سوءاستفاده از ابزار آئین‌نامه مجلس است که وزیر را به سوال بکشند که چرا آن کارمند به من آن‌گونه پاسخ داده است؟!

سید محمدرضا میرتاج‌ الدینی گفت: نمایندگانی که خواستار اخراج کارمند شدند! ضمن اینکه شنیدم برخی از نمایندگان درخواست سوال از وزیر را امضا کردند! این نوع برخورد بسیار تاسف‌آور است، زیرا نه تنها تذکری به نماینده در کار نیست، بلکه به نوعی حمایت از رفتار نماینده نادرست با مردم است! در حالی که نمایندگان باید از حق حمایت کنند حال این حق چه برای نماینده همکار باشد و چه مردمی که مسئولیت نمایندگی حق و حقوق آنها در مجلس به آنها واگذار شده است. لذا نباید به دلیل همکار بودن از اصل حق که متعلق به مردم است، از آنها عدول کنیم.

وی افزود: به نظرم شیوه درست برخورد با نماینده‌ای که موجب حاشیه‌هایی در گمرک شد، رسیدگی کامل به موضوع از سوی هیات رئیسه و دادن تذکر بود، پس از آن نماینده مذکور از مردم عذرخواهی می‌کرد. کمااینکه پس از حواشی فراوان نماینده از مردم عذرخواهی کرد، در حالی که اگر رفتارها درست و به موقع بود، حواشی پیرامون آن کمتر و موضوع زود جمع می‌شد. با این حال راهکارهایی برای تکرار نشدن این مسائل وجود دارد؛ نخست با توجه به شبکه‌های مجازی و رسانه‌ای که به سرعت همه چیز را تحت شعاع قرار داده، به نوعی شکلی از بازدارندگی بیرونی ایجاد کرده تا نمایندگان مراقب برخوردها و رفتارهای خود در جامعه باشند و بیشتر شان نماینده را حفظ کنند.

نماینده ادوار مجلس ادامه داد: ریشه بسیاری از مشکلات امروز در این است که فرد نماینده احساس کند حالا که به سمت نمایندگی انتخاب شده، برتر از سایر مردم است و این احساس باعث شود که انتظار داشته باشد وقتی به عنوان نماینده وارد مکانی شد، همه باید بلند شوند و جایشان را به او بدهند. اگر در مسیر پرترافیکی رانندگی می‌کند، باید از خط ویژه هم برخوردار باشد، امتیاز خاص قائل شدن ریشه برخی از رفتارهای نمایندگان در جامعه است که اعتماد عمومی آسیب می‌زند و مردم را نسبت به مجلس و رویکرد آن بدبین و دلسرد می‌کند.

میرتاج الدینی در مصاحبه با رادیو گفتگو اظهار کرد: براساس امتیازاتی که برای نمایندگان قائل شدند، اگر کسی به آنها معترض شود یا سوال محکمی از آنها بپرسد با برخورد تند نماینده مواجه می‌شود، مانند آنچه که در گمرک اتفاق افتاد. اما اگر فرد نماینده احساس کند که نه تنها بالاتر از مردم نیست، بلکه از خود همین مردم است و امتیاز خاصی نسبت به سایرین ندارد و به نوعی به عنوان نماینده خادم مردم است، برخورد احساسی پیش نمی‌آید و مسائل اخلاقی را نیز رعایت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها