دیپلمات‌های غربی می‌گویند روسیه با پیش‌نویس قطعمنامه‌ای که قرار است در حمایت از توافق‌ آتش‌بس یمن صادر شود به دلیل لحن ضدایرانی آن مخالفت کرده است.
کد خبر: ۱۱۸۰۲۵۹
مخالفت روسیه با قطعنامه انگلیس درباره یمن به علت لحن ضد ایرانی

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، دیپلمات‌ها به یک رسانه غربی گفته‌اند روسیه با پیش‌نویس قطعنامه‌ای در حمایت از توافق آتش‌بس در منطقه الحدیده یمن به دلیل لحن ضدایرانی آن مخالفت کرده است.

گروه‌های یمنی بعد از یک هفته گفت‌وگو زیر نظر سازمان ملل، پنجشنبه دو هفته گذشته در سوئد اعلام کردند به توافقی برای آتش‌بس در شهر بندری الحدیده دست پیدا کرده‌اند. این توافق از بامداد سه‌شنبه اجرایی شد.

شورای امنیت در حال حاضر مشغول مذاکره برای تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ای جهت حمایت از اجرای این توافق آتش‌بس است و از «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل می‌خواهد پیشنهادهای خود را درباره نحوه اجرای این توافق ارائه کند.

در این پیش‌نویس همچنین پیشنهاداتی درباره نحوه حمایت سازمان ملل از توافق استکهلم، عملیات نظارت بر آتش‌بس و انتقال نیروهای طرفین از بندر «الحدیده» و بندرهای «الصلیف و رأی عیسی» ارائه شده است.

خبرگزاری رویترز بامداد پنجشنبه گزارش داده یکی از بندهای این پیش‌نویس که به رویت این رسانه رسیده خواستار آن است که «تأمین سلاح‌ها و هر گونه اقلام مرتبط با آن که مغایر با مفاد تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل هستند» محکوم شود.

رویترز نوشته در این بند که به پیشنهاد آمریکا در متن گنجانده شده از نام هیچ کشوری سخن به میان نیامده است. اما آن‌طور که گفته‌های دیپلمات‌ها و همچنین نسخه تجدیدنظرشده این پیش‌نویس نشان می‌دهد، قصد واشنگتن اتهام‌ پراکنی علیه تهران است. روسیه به همین دلیل با لحن این قطعنامه مخالفت کرده است.

آمریکا و کشورهای غربی که اصلی‌ترین تأمین‌کننده سلاح‌های مرگبار ائتلاف سعودی در جنگ یمن به شمار می‌روند بارها ایران را به ارسال سلاح برای انصارالله متهم کرده‌اند. تهران همواره این ادعاها را رد کرده است.

روسیه در ماه فوریه هم قطعنامه مورد حمایت آمریکا درباره یمن که به دنبال اتهام‌پراکنی علیه ایران بود را وتو کرد. قطعنامه‌های شورای امنیت برای تصویب نیازمند ۹ رأی موافق و عدم وتوی روسیه، چین، آمریکا فرانسه و انگلیس هستند.

یمن از سال ۱۳۹۴ هدف حمله نظامی عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی متحد ریاض در قالب «ائتلاف عربی» قرار گرفته است. این ائتلاف از حمایت سیاسی، تسلیحاتی و لجستیک آمریکا، انلگیس و فرانسه برخوردار است.

طبق گزارش‌های قبلی سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) از زمان حمله عربستان در مارس ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ۱۰ هزار نفر از جمله ۲۲۰۰ کودک در یمن کشته شده‌اند اما روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست ۲۰۱۸ نوشت که آمار کشته‌ها از ۵۰ هزار نفر فراتر رفته است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

«منصور العتیبی»، نماینده کویت در سازمان ملل چهارشنبه گفته اعضای شورای امنیت هنوز مشغول مذاکره در خصوص پیش‌نویس قطعنامه مذکور در خصوص یمن هستند. او گفت: «برخی نگرانی‌ها بر طرف نشده‌اند.»

دیپلمات‌های سازمان ملل گفته‌اند برخی از کشورها خواستار آن هستند که پیش‌نویس این قطعنامه صرفاً بر توافق ‌آتش‌بس حاصل‌شده در یمن متمرکز باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها