هربار دولتی‌های فرانسوی برای آنچه که نقض حقوق بشر در ایران می‌خوانند نگرانی‌ها به خرج داده‌اند و دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند، حقوق بشری که آنها می‌گویند دولت و حکومت جمهوری اسلامی ایران آن را نادیده می‌گیرد و در حق مردمش ظلم می‌کند، ‌ادعاهایی که وقایع چند هفته اخیر پاریس چهره دیگر صاحبان این ادعاها را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۸۰۲۳۵
دم خروس حقوق بشر فرانسه از شانزه لیزه بیرون زد

بازار پیغام‌وپسغام فرستادن‌های سازمان ملل برای ایران، آن‌هم به دلیل آنچه نقض حقوق بشر می‌خوانند، چند سالی است داغ شده است، هر باریک کشور با یک بهانه به این نهاد بین‌المللی نامه می‌نویسد و درخواست می‌کند ایران تحریم شود، عنوان را هم بانام نقض حقوق بشر ضمیمه می‌کنند تا روند درخواست‌ها تسریع شود و سروصدای بیشتری را به راه بیندازد.

به‌جز آمریکا و اسرائیل، کشورهای دیگری از قاره اروپا، بارها برای این ادعا، نامه نوشته‌اند و قطع‌نامه صادر کرده‌اند.

فرانسه یکی از این کشورهاست که چند باری می‌شود علیه نظام حقوق بشری ایران موضع گرفته است و تلاش می‌کند از این راه علیه جمهوری اسلامی ایران بایستند.

دخالت‌های گاه‌وبیگاه در امور قضایی و نظامی ایران، موافقت با تحریم برخی چهره‌های ایرانی به بهانه نقض شدن حقوق بشر در ایران،نمونه‌هایی از دلایل فرانسه و سایر کشورهاست تا مقابل ایران موضع‌گیری کنند.

یک‌بار موضوع اعدام در ایران را پیش می‌کشند و یک‌بار هم برای انواع محکومین و زندانیان سیاسی و امنیتی نامه فدایت شوم می‌فرستند و درخواست آزادی آن‌ها را می‌کنند.

اتحادیه اروپا، که فرانسه یکی از کشورهای عضو آن است، سال 2011 هم‌زمان با آغاز دور اول تحریم‌ها علیه ایران، زیر قطع‌نامه‌های مغرضانه را امضا کرد.

قطع‌نامه‌ای که به مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر برای ۸۲ فرد و یک سازمان منتهی شد و همچنین صادرات تجهیزاتی که برای سرکوب داخلی و کنترل ارتباطات به کار می‌روند نیز در میان این تحریم‌ها قرار گرفت.

در هفته‌های گذشته نیز دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه به ادعاهای مبنی بر انجام آزمایش موشکی توسط ایران واکنش نشان داد و آن را تحریک برانگیز و بی‌ثبات کننده خواند و اعلام کرد ایران باید آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کند.

این کشور در کنار دخالت‌ها و اظهارنظرهای مختلف خود علیه ایران، اما در مقابلش به تروریست‌های متواری شده از ایران پناه داده و سالانه برای تجمعات آن‌ها که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود میزبانی می‌کند.

فرانسه البته هرچند وقت یک‌بار برای اتفاقات داخلی ایران و نوع برخوردها با برخی چهره‌ها و افراد و حتی محکومین امنیتی از ایران توضیح و توجیه می‌خواهد.

چند روز پیش هم دولت این کشور، از جمهوری اسلامی ایران خواست که در مورد مرگ یک وبلاگ نویس که به جرم توهین به مقدسات کشور و عضویت در یک گروهک تروریستی، در زندان به سر می‌برد توضیح دهد.

همه این درخواست‌ها و دل‌نگرانی‌های شبیه به دوستی خاله‌خرسه، در حالی رقم می‌خورد که اوضاع خیابان‌های پاریس و برخی شهرهای فرانسه آرام نیست و مردم معترض برای مطالبه حق‌وحقوقشان به خیابان‌ها آمده‌اند.

مقامات فرانسوی اما، بدون توجه به درخواست‌ها و اعتراض مردم این کشور، در این چند روز تلاش کردند با کمک نیروهای نظامی خود اعتراض‌ها را سرکوب کنند.

اعتراضاتی که در پنجمین هفته خود 8 کشته بر جای گذاشته و حدود 7000 تن نیز یا بازداشت پلیس به سر می‌برند و یا راهی بیمارستان شده‌اند.

فعالان این جنبش در شبکه‌های اجتماعی با دعوت از مردم برای ادامه تظاهرات و اعتراض‌ها علیه سیاست‌های دولت فرانسه از مجلس این کشور خواسته‌اند با برگزاری رفراندوم زمینه برکناری امانوئل مکرون رئیس‌جمهور را فراهم کنند.

مشابه رفتاری‌هایی که گاهی در ایران انجام‌شده و از سوی فرانسوی‌ها و دولتشان موردانتقاد قرارگرفته است و به آن لقب نقض حقوق بشر در ایران داده‌اند.

اتفاقات ریزودرشت این روزهای فرانسه در حالی رسانه‌ای می‌شوند که هیچ‌کدام از دولت‌های دیگر و حتی کمیته حقوق بشر سازمان ملل که هر بار به بهانه‌های واهی علیه ایران قطع‌نامه نقض حقوق بشر صادر می‌کند، اعتراض نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند در سکوت رویدادهای سرزمین خروس‌ها را نظاره کنند.

جام جم آنلاین / آرزو نوروزجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها