از بعد از ظهر دوشنبه فیلم مشاجره محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان با یک کارمند گمرک تبدیل به سوژه داغ فضای مجازی شده است
کد خبر: ۱۱۸۰۱۵۳
واکنش عجیب سخنگوی فراکسیون امید نسبت به مشاجره درازهی با کارمند گمرک

جام‌جم آنلاین: در این فیلم عضو فراکسیون امید با یک کارمند گمرک درگیری لفظی پیدا می‌کند و ماجرا با هل داده شدن نماینده مجلس به بیرون توسط یکی از مراجعان به پایان می‌رسد؛ متن مشاجره به شرح زیر است:

کارمند گمرک: به ما یک‌نفری باید اجازه بدهد
درازهی: تو در را بازکن من می‌روم پائین
کارمند گمرک: نمی‌توانیم برادر من، ما از شما دستور نمی‌گیریم
درازهی: تو ... می‌خوری از من دستور نمی‌گیری
کارمند گمرک: نه آقا، درست حرف بزن
درازهی: تو غلط می‌کنی
کارمند گمرک: غلط خودتی برادر من، درست صحبت کن
درازهی: مرتیکه عوضی
کارمند گمرک: (خطاب به دیگر ارباب‌رجوع‌ها) ایشان نماینده مجلسند این‌طوری صحبت می‌کنند
درازهی: پرو
کارمند گمرک: حالا نمی‌دانم چه کسی به او رأی می‌دهد
ارباب‌رجوع: خاک برسر آن مملکتی که تو نماینده مجلسش هستی
درازهی: خاک‌برسرش شود، بله
ارباب‌رجوع: برو بیرون
کارمند گمرک: آقا شما دخالت نکن، آقا، برادر من
ارباب‌رجوع: (درحالی‌که درازهی را به بیرون هل می‌دهد) برو ببین با مردم باید چطوری صحبت کنی، مملکتی که تو صاحبش باشی، برو بیرون، کثافت
کارمند گمرک: آقا، برادر من

مدتی بعدازانتشار این فیلم درازهی طی گفت‌وگویی اعلام کرد: بنده سه‌شنبه هفته گذشته با رئیس گمرک ایران آقای میراشرفی در اداره گمرک مرکزی وقت ملاقات داشتم و قرار بود تا درباره مسائل گمرکی حوزه انتخابیه خود با وی بحث و گفتگویی داشته باشم.

درازهی بابیان اینکه ریاست محترم گمرک به دلیل نبود وقت قرار ملاقات را به امروز موکول کرد و بنده حدود ۴۰ الی ۴۵ دقیقه جلوی در معطل بودم مدعی شد: دو کارمندی که در آنجا حضور داشتند در واکنش به پیگیری بنده با رئیس گمرک ضمن توهین، گفتند که هر چه می‌کشیم از دست امثال شماست!

وی ادامه داد: بحث و چالش حدود سه دقیقه به طول انجامید و افرادی که مبادرت به فیلم‌برداری کرده بودند با تدوین فیلم قسمت‌هایی که بنده را مورد توهین قرار داده بودند را حذف کرده‌اند.
درازهی در پایان تأکید کرد: بنده فردا حتماً این مسئله را در صحن علنی مجلس بیان و استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح خواهم کرد.

در شرایطی که امروز سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از دستور صریح رئیس مجلس برای بررسی فیلم منتشرشده از نماینده سراوان خبر داده بود اعلام شد ‏40 نماینده هم طرح استیضاح وزیر اقتصاد در حمایت از نماینده سراوان را کلید زده‌اند و بهروز نعمتی عضو فراکسیون امید با طرح این ادعا که کارمند گمرک به نماینده مجلس توهین کرده از عذرخواهی وزیر اقتصاد از درازهی در نشست غیرعلنی مجلس خبر داد، ادعایی که توسط دژپسند تکذیب شد؛ وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا عذرخواهی از نماینده سراوان صحت دارد یا نه، گفت: نه؛ عرض کردم اگر همکاران گمرک اشتباه کرده باشند، هم با آن‌ها برخورد می‌کردم و هم عذرخواهی می‌کنم.

به‌منظور بررسی بیشتر این موضوع به سراغ بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس رفتیم، پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین بابیان اینکه وقتی افراد این فیلم چندثانیه‌ای را می‌بینند برداشتی می‌کنند که با واقعیاتی که آقای درازهی توضیح دادند متفاوت است اظهار کرد: اولاً در دو سال و نیمی که در مجلس با آقای درازهی هستیم ندیدم که هیچ نماینده‌ای از ایشان پرخاش و یا حتی لحن ناراحت‌کننده‌ای دیده باشد و همه ایشان را به‌عنوان یک فرد موجه، با احترام، خوش‌برخورد و متین می‌شناسند.

پارسایی ادامه داد: از زمانی که این فیلم را دیدیم با توجه به شناختی که از آقای درازهی داشتیم حدسمان این بود که واقعیت چیز دیگری است.

وی با تأکید براینکه در کشور ما و مخصوصاً در شهرهای دورافتاده بیشتر وظیفه پیگیری‌ کارهای عمرانی و خدماتی با نمایندگان است بیان کرد: آقای درازهی همان‌طور که توضیح داده‌اند قرار بود رئیس گمرک را ببینند و با توجه به اینکه در سراوان ساختمانی برای گمرک ساخته‌شده که فعال نیست می‌خواستند پیگیر موضوع منطقه خود باشند.

نماینده مردم شیراز بابیان اینکه به دلیل وقت نداشتن رئیس گمرک یا جلسه بودن در آن روز دیدار به دیروز موکول شده بود اظهار کرد: قاعده این است که وقتی یک نماینده پیگیر کار حوزه انتخابیه خود به سازمان، وزارتخانه‌ای یا اداره‌ای مراجعه می‌کند باید با او همکاری شود و در قانون جایگاه نماینده در حد وزیر تعریف‌شده است.

وی بابیان اینکه حال نمی‌گوییم مانند وزار تشریفات خاصی برای رفت‌وآمد نماینده‌ها باشد خاطرنشان کرد: ولی حداقل وقتی برای پیگیری مشکلات مردم مراجعه می‌کنند نباید بیش از نیم ساعت تا 40 دقیقه پشت در منتظر بمانند.

سخنگوی فراکسیون امید ادامه داد: راننده آقای درازهی هم‌صحبت می‌کنند اما باوجوداینکه وقت قبلی داشتند اصلاً همکاری انجام نمی‌شود و بعدازاینکه آقای درازهی وارد آن منطقه می‌شوند بر اساس چیزی که گفته‌شده و قرار است فیلم آن را دوستان ببینند باوجوداینکه دیگران به‌راحتی تردد می‌کردند به آقای درازهی اجازه تردد داده نمی‌شود.

وی افزود: اگر به همان قسمت بریده‌ای که پخش‌شده دقت شود شاهد این هستید که انگار آن کارمند با علم به اینکه دوربینی در کار است و دارد فیلم‌برداری می‌شود با آرامی دارد آقای درازهی را برای انجام چنین واکنشی تحریک می‌کند بااین‌حال قبل و بعدازاین فیلم هم اتفاقاتی افتاده که موضوع را مشخص می‌کند و در فیلم حتماً مشخص خواهد شد.

پارسایی بابیان اینکه کارمند می‌داند درازهی نماینده و پیگیر کار مردم است اما هیچ توجهی به او نمی‌کند و می‌گوید من از جای دیگری دستور می‌گیرم در خصوص ادبیات استفاده‌شده توسط درازهی تأکید کرد: من احساس می‌کنم آن‌قدر به آقای درازهی فشار آمده و کارد به استخوانش رسیده است که این ادبیات را به‌کاربرده و بعدازآن هم دو نفر از مراجعین در گمرک با این نماینده مجلس برخورد می‌کنند.

درحالی‌که بر اساس فیلم منتشرشده کارمند گمرک می‌گوید نمی‌دانم "چه کسی به او (درازهی) رأی می‌دهد" سخنگوی فراکسیون امید مدعی شد: آقای درازهی در فشار مشاجرات به یک شخص توهین کرده ولی آن کارمند به‌کل مردم سراوان توهین کرده و الفاظ توهین‌آمیزی را نسبت به مردمی که این فرد را به‌عنوان نماینده انتخاب کردند عنوان می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: من خواهش می‌کنم شهروندان این فیلم را یک‌بار بدون تعصب نگاه کنند تا متوجه شوند که پشت پرده این موضوع چه بوده است.

پارسایی در ادامه خاطرنشان کرد: مسئله دیگر این است که این فیلم دقیقاً 10 دقیقه بعدازاین اتفاق ابتداً از رسانه‌های خارجی منتشر و بعد وارد فضای داخلی کشور می‌شود.

وی بابیان اینکه هرکسی ممکن است اشتباهی کند اظهار کرد: من نمی‌خواهم این موضوع را توجیه کنم ولی واقعاً آدم باید خود را جای این فرد بگذارد تا بتواند قضاوت کند.

سخنگوی فراکسیون امید با تأکید براینکه باید دید چه دلیلی موجب شده تا این نماینده این حرکت را انجام دهد خاطرنشان کرد: نه‌فقط یک نماینده مجلس بلکه یک ارباب‌رجوع عادی هم نباید 40 دقیقه پشت دربماند.

وی در ادامه با طرح این ادعا که احساس می‌کنم یک برنامه‌ریزی در حال شکل‌گیری است تا مجلس را تضعیف کند اظهار کرد: مراجعات به دفاتر نماینده‌ها و تجمعاتی که گاها جلوی مجلس شکل می‌گیرد نشان می‌دهد که امید مردم به نماینده‌هایشان است و آن‌ها را امیدی برای پیگیری کارهایشان می‌دانند، حال من احساس می‌کنم خواسته یا ناخواسته سیاستی در کار است که با تضعیف مجلس، مردم را نه‌تنها از مجلس بلکه از کلیه نهادهای مردم‌نهاد نامید کنند.

پارسایی افزود: من احساس می‌کنم بعضی از اقدامات برنامه‌ریزی‌شده است و البته برخی دیگر هم ممکن است برنامه‌ریزی‌شده نباشد ولی در جهت تضعیف مجلس است.

سخنگوی کمیسون اصل۹۰ همچنین در ادامه بابیان اینکه موضوعی دیگری هم در خصوص اتفاق اخیر وجود دارد خاطرنشان کرد: مدتی است کمیسیون اصل 90 و کمیسیون اقتصادی مجلس به‌طورجدی به تخلفات گمرک ورود پیداکرده‌اند.

وی بابیان اینکه فسادهای گسترده‌ای در گمرک وجود دارد اظهار کرد: مجلس به موضوع قاچاق گسترده‌ای که به دلایل مختلف از مبادی رسمی انجام می‌شود ورود پیداکرده که بعضی از افراد در گمرک نظارت و پیگیری نمایندگان را برنمی‌تابند و این هم می‌تواند یکی از دلایلی باشد که دید مثبتی از طرف گمرک نسبت به نماینده‌های مجلس وجود نداشته باشد.

پارسایی با تأکید براینکه نمی‌گویم همه کارمندان گمرک متخلف هستند اظهار کرد: بااین‌حال شکی نیست که تخلف و قاچاق در این بخش انجام می‌شود و کسانی هم که از قِبَل نظارت و ورود مجلس تهدید می‌شوند به دنبال تخریب مجلس هستند.

وی در ادامه مدعی شد: نوع برخورد ارباب‌رجوعی که در آن محل بود نشان می‌دهند که یکسری افراد سودجو و رانت‌خوار هستند که برای اینکه کارمندان گمرک خوششان بیاید این حرکت از آن‌ها سرمی‌زند و برداشت من این است که می‌خواستند با این کار به خواسته و امتیاز خود برسند وگرنه وظیفه آن‌ها نیست که چنین برخوردی داشته باشند.

سخنگوی فراکسیون امید در پایان اظهار داشت: اگر اتفاقی پیش آید گمرک حراست دارد و یک سازمان و ارگان بی‌دروپیکر در بیابان نیست که ارباب‌رجوع بخواهد چنین برخوردی را با نماینده مردم کند و اگرنه نماینده بلکه مردم یا یک فرد عادی هم بود کسی حق هم‌چین برخوردی با او را نداشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها