رئیس رسانه ملی در همایش ملی مطالعات پیمایشی و افکار سنجی در ایران:

رویارویی دنیای امروز رویارویی رسانه‌ای و افکار عمومی است

دکتر علی‌ عسکری در اولین همایش ملی مطالعات پیمایشی و افکار سنجی در ایران، تحقیق در زمینه افکار عمومی را اولویتی حیاتی در سطح دنیا دانست.
کد خبر: ۱۱۷۹۹۳۱
رویارویی دنیای امروز رویارویی رسانه‌ای و افکار عمومی است

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی صداوسیما، رئیس رسانه ملی در افتتاحیه اولین همایش ملی مطالعات پیمایشی و افکار سنجی در ایران مطالعه افکار عمومی را بسیار مهم و موضوع درجه یک جهانی برشمرد.

رئیس سازمان صداوسیما در این همایش بر اهمیت موضوع تحقیقات و نظرسنجی که عامل مهمی برای تحقیقات در کشور است، تأکید کرد و گفت: سازمان صداوسیما با افکار عمومی ملت ایران و سایر ملت‌ها سر و کار دارد و حیات رسانه‌ملی به این است که بتواند با مخاطبان تعامل کند.

وی افزود: مطالعه افکار عمومی بسیار مهم است و موضوع درجه یک جهانی است و برای کشور ما هم درجه یک است پس تحقیقات و مطالعاتی که درباره افکار عمومی است فوق‌العاده اهمیت دارد.

دکتر علی عسکری رویارویی اصلی دنیای امروز را رویارویی رسانه‌ای و افکار عمومی دانست و گفت: در این رویارویی جریانات شناختی در درجه اول هستند.

رئیس رسانه ملی با توصیف اوضاع کنونی کشور در میدان نبرد فرهنگی با دشمنان گفت: این نبرد از جنس افکار عمومی و افکار عمومی پایه است.

وی افزود: دشمنان تلاش و هزینه می‌کنند که در افکار عمومی ما نفوذ کنند تا به اهدافشان برسد که اقدامی هویتی- فرهنگی و حتی در رده اقدامات امنیتی است.

رئیس رسانه ملی با اشاره به عنوان معاونت پژوهش، برنامه ریزی و نظارت گفت: در این معاونت سه عنصر تحقیق، برنامه ریزی و نظارت را در کنار هم آوردیم که با پژوهش نیاز جامعه را دریابد و بامهندسی پیام مورد نظر را یافته و نتیجه را در اختیار بخش تولید قرار دهد.

وی افزود: بر این اساس پایه محتوایی که تولید و برنامه‌سازی می‌کنیم باید بر مبنای پژوهش و تحقیقات باشد.

دکتر علی عسکری با تأکید بر لزوم مطالعات اجتماعی ساخت برنامه‌ها گفت: اگر به این امر توجه نکنیم کار ما بسیار کم اثر و یا بی‌اثر می‌شود و در واقع تیری در تاریکی است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ای که پشت صحنه‌اش تحقیقات نداشته باشد هیچ است، گفت: ما باید جامعه را بشناسیم و بدانیم جامعه چه‌می‌گوید و ماچه می‌فرستیم و چه بازخوردی دارد.

رئیس سازمان صداوسیما تأکید کرد: بودجه سازمان نباید صرف کارهای ضعیف و بدون پشتوانه پژوهشی شود.

رئیس رسانه ملی بهره مندی روش ترسیم دیاگرام های علت و معلولی را در زمینه پژوهش‌ها روشی متناسب با موضوع پژوهش در رسانه ملی دانست و گفت: باید با این روش ارتباط پدیده‌ها را با هم بفهمیم و آن را به برنامه‌سازان یاد دهیم.

وی پدیده‌های اجتماعی را پیچیده توصیف کرد و گفت: باید برای تمام عوامل تحلیل داشته باشیم تا بتوانیم راه حل درستی ارائه دهیم.

دکتر علی عسکری استفاده از روش تولید تصویر غنی یا Rich Pictur را هم به پژوهشگران توصیه کرد تا با تشریح همه مطالب در یک تصویر، بتوان به خوبی مفاهیم را برای دیگران تبیین کرد.

رئیس سازمان صداوسیما پژوهش را پایه اصلی غالب برنامه‌های رسانه ملی دانست و گفت: بیشتر تولیدات سازمان از پشتوانه پژوهشی برخوردارند و برای آن حتی در نگارش فیلمنامه‌ها بودجه می‌گیرند بنابراین مطالعات و تحقیقات پراکندگی دارند اما انسجام آن به مرکز تحقیقات است که زیرساخت‌های عمده، تحلیل‌ها ، درک عمیق و... را باید ازاین مرکز به سازمان منتقل کرد.

دکتر علی عسکری خطاب به مدیران مرکز تحقیقات گفت: تمام کارهای تحقیقاتی در سراسر سازمان زیرمجموعه شما هستند و شما باید در تمام بخش‌های سازمان فعال باشید و موج آفرینی پژوهشی کنید.

رئیس رسانه ملی تأکید کرد: مرکز تحقیقات باید سند اقدام و سیاستنامه‌اش را به طور مداوم درباره تمام موضوعات کشور منتشر کند

دکتر علی عسکری با بیان اینکه امروز بشریت به اوجی از دانش رسیده است که در هیچ زمان دیگری نبوده گفت: کسی که می‌خواهد در رسانه کار کند و اثرگذار باشد باید در قله دانش قرار بگیرد و مهمترین جایی که باید تراز خودش را حفظ کند مرکز تحقیقات است.

وی از پژوهشگران مرکز تحقیقات خواست فعالانه کار کنند و به اینکه هر هفته هر ماه و هر سال گزارش کاری ارائه دهند متعهد باشند تا میزان اثرگذاری این پژوهش ها بر برنامه‌ها روشن شود.

بر اساس این گزارش، در این همایش از پژوهشگرانی چون دکتر فرامرز رفیع پور و دکتر مرتضی کتبی که سالیان متمادی و در طول 50 سال فعالیت پژوهشی در کشور همواره تلاش کرده اند با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

در پایان نیز از 4 عنوان کتاب های منتشر شده مرکز تحقیقات با عنوان های نقشه راه، چهل منزل انقلاب، ایران نما و نظر سنجی انتخابات ریاست جمهوری 1396 رونمایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها