نایب رئیس کمیته‌ی ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر از توجه ویژه به شعار پیشگیری و کنترل فشارخون در این مجمع طبق مصوبه‌ی جلسه کمیته‌ی ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۹۸۰۳
توجه ویژه به شعار پیشگیری و کنترل فشارخون بالا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ در نشست دبیرخانه کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر دکتر باقر لاریجانی نایب رئیس کمیته‌ی ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت، دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، دکتر اسدی لاری قائم مقام وزیر در امور بین الملل، دکتر اصغری رئیس سازمان غذا و دارو، دکتر رئیسی معاون بهداشتی وزارت بهداشت، کارشناسان حوزه‌های مختلف و جمعی از صاحبنظران حضور داشتند.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه از اطلس سرطان و اطلس عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در دومین مجمع ملی سلامت رونمایی خواهد شد، گفت: باتوجه به اینکه در نظر است برنامه‌ی عمل پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در استان‌ها تدوین شود، به زودی کارگاه‌های توانمندسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار خواهد شد.

دکتر لاریجانی با اشاره به اهمیت بحث دارو و غذا در کنترل بیماری‌های غیرواگیر از برنامه وزارت بهداشت برای همکاری با نهاد‌های دولتی و خصوصی این حوزه سخن گفت و افزود: این کار با همکاری سازمان غذا و دارو صورت خواهد پذیرفت.

وی مشارکت جامعه و سازمان‌های مردم نهاد را یکی از ارکان اصلی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر آن ذکر کرد و گفت: لازم است برنامه مناسبی در معاونت اجتماعی و کارگروه اجتماعی سازی کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر برای این منظور طراحی شود.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر بر اهمیت مستندسازی اقدامات ملی برای کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر تاکید کرد و افزود: در آینده‌ای نزدیک کارگروهی به این منظور ذیل کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه لازم است گروه ویژه‌ پایش و ارزشیابی در این کمیته با همکاری متخصصین ملی و بین‌المللی تشکیل شود، گفت: باتوجه به ارزیابی‌های سازمان جهانی بهداشت و نمود بین المللی کشور، لازم است الگوی برنامه عملیاتی کارگروه‌ها با شاخص‌های بین المللی مرتبط همسو شود.

دکتر لاریجانی با تأکید بر لزوم تعامل با مسئولان استانی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر افزود: به زودی نشستی با استانداران و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود و در این نشست اطلاعات مرتبط با وضعیت استان‌های مختلف در رابطه با بیماری‌های غیرواگیر ارائه خواهد شد.

در ادامه دکتر محسن اسدی لاری قائم مقام وزیر در امور بین الملل با تأکید بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت جامعه و بخش غیردولتی گفت: با استفاده از ساختار‌های موجود وزارت بهداشت می‌توان از این ظرفیت‌ها بهره برداری کرد و لازم است تجارب کشور در این حوزه را در سطح بین المللی به اشتراک بگذاریم.

دکتر نیلوفر پیکری دبیر دبیرخانه کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با تشریح ضرورت تدوین برنامه عملیاتی مختص ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ مختص هر یک از کارگروه‌های کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، گفت: لازم است در تدوین این برنامه اطلاعات به روز و شاخص‌های بین المللی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

دکتر ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت نیز به وجود ظرفیت‌های اجتماعی مناسب در کشور برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و افزود: داکنون در قسمت‌های مختلف نظام سلامت سازمان‌های مردم نهاد فعال وجود دارد و کانون‌های سلامت نمادی از مشارکت مردم در حوزه‌های سلامت در کشور هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها