نرخ سود سپرده‌گذاری و تسهیلات در حوزه اقتصادی یکی از موارد تأثیرگذار شمرده می‌شود. این موضوع هنگامی به بحث داغ‌تری تبدیل شد که تأکید بر لزوم کاهش نرخ سود از سوی برخی از مسئولان جلب‌توجه کرد. با توجه به شرایط کنونی و اقتصادی کشور باید این موضوع را بررسی کرد که آیا بانک‌ها با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور و تحریم ، تمایلی به کاهش نرخ سود نشان می‌دهند یا خیر؟
کد خبر: ۱۱۷۹۶۰۸
نرخ سود بانکی آئینه تمام قد اقتصاد کشور است/ نرخ سود دستوری تعادل نظام بانکی را برهم می‌زند

به گزارش جام جم آنلاین ، بانک مرکزی با بانک‌هایی که بالاتر از 20 درصد سود سپرده پرداخت کنند، به‌شدت برخورد خواهد کرد. درواقع در جلسه اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها این موضوع مطرح‌شده است. هم‌اکنون شبکه بانکی کشور نرخ سود 15 درصد سالیانه را در نظر گرفته است.

البته اینکه «شدت» برخورد بانک مرکزی با بانک‌های متخلف چگونه خواهد بود دقیقاً مشخص نیست. مسئله قابل‌توجه دیگر این است که آیا در شرایط کنونی می‌توان امیدوار بود که نرخ کنونی از چیزی که هم‌اکنون هست پایین‎تر بیاید؟

صادق افشاری که یک کارشناس امور اقتصادی است، می‎گوید که نرخ سود بانک‎ها «مقدار» منطقی ندارد اما از سویی دیگر باید بررسی کرد که چه اتفاقاتی باعث شد چنین رقم غیرمنطقی به‌عنوان سود بانکی در نظر گرفته شود.

وی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین عنوان کرد: "سود نرخ سپرده‌گذاری بانک‌ها کاملاً با شرایط اقتصادی کشور منطبق است و وخامت اوضاع را نشان می‌دهد. از برخی سوءاستفاده گری‌ها که بگذریم باید به این اشاره‌کنم که همین نرخ سود بالا اگر ملزم به کاهش شود آنگاه شاهد به هم خوردن تعادل نظام بانکی کشور خواهیم شد. درواقع باید بگویم که این موضوع به‌نظام بانکی ضربه وارد می‌کند."

البته در شرایط کنونی چیزی که مدنظر قرار دارد کنترل نرخ سود است نه کاهش آن. به نظر نمی‌رسد برنامه‌ای هم برای کاهش سود وجود داشته باشد. اما با تمام این تفاسیر می‌توان انتظار داشت شبکه بانکی کشور، روند «کاهشی» را در پیش بگیرد؟

یک زنجیره وسیع

نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد تلاش برای کاهش نرخ سود در زمان فعلی امکان‌پذیر نخواهد بود. تنها نکته مهم این است که کلیه بانک‌ها مجبور به تبعیت از بانک مرکزی در زمینه کنترل و کاهش نرخ سود هستند و از طرفی حق ندارند میزان سود را به بالای 20 درصد برسانند.

افشاری دراین‌باره اذعان داشت: تا زمانی که نرخ تورم پایین نیاید و بحران اقتصادی کشور تمام نشود نمی‌توان انتظار داشت که نرخ سود با کاهش مواجه شود. در حال حاضر زنجیره‌ای از اتفاقات دومینو وار بر اقتصاد کشور تأثیر منفی گذاشته است. درواقع شما هیچ موردی اقتصادی را نمی‌توانید پیدا کنید که رویه‌ای یک‌سویه داشته باشد. به‌این‌ترتیب که هم از یک عامل دیگر تأثیر می‌گیرد و هم بر روی موضوع دیگری تأثیر می‌گذارد. مثلاً شاهد هستیم که گرانی بنزین ، افزایش قیمت حمل‌ونقل در کشور را رقم می‌زند. "

بر اساس گفته این کارشناس نرخ سود متأثر از شرایط اقتصادی کشور است اما باید گفت که این موضوع بیشتر از گذشته تأثیر می‌گیرد. درواقع روند نرخ سود شبکه بانکی کشور به روال قبل ادامه می‌دهد و بالا و غیرمنطقی است. روند افزایشی هم در سال‌های گذشته داشته است.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: نرخ سود بانک‌ها البته در برخی از موارد از حد مجاز عبور کرده است و باید هر چه سریع‌تر تدبیری از سوی بانک مرکزی اندیشیده شود. ادامه این رویه باعث بی‌اعتمادی عمومی به شبکه بانکی کشور می‌شود که در ادامه خسارات بیشتری را بر بانک‌ها تحمیل می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها