موسویان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

پیوستن به FATF انتخاب بین بد و بدتر است

عضوسابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای که معتقد است با وجود پیوستن رسمی رژیم‌صهیونیستی به FATF، پیوستن ایران به این پیمان امکان خروج کشور از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی را مهیا می‌کند خاطرنشان کرد: حقیقت این است که پیوستن به FATF انتخاب بین بد و ‌بدتر است.
کد خبر: ۱۱۷۹۶۰۲
پیوستن به FATF انتخاب بین بد و بدتر است

جام‌جم آنلاین: دوشنبه این هفته بود که روحانی در جمع مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی مدعی شد تصویب FATF می‌تواند کارها را 20 درصد ارزانتر کند، ادعایی که بسیاری از کارشناسان مخالف آن هستند و معتقدند حتی با خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی هم بدلیل ترس طرف مقابل از تحریم‌های آمریکا امکان استفاده از مسیر مبادلات باز شده و ارزان‌تر شد کالا وجود ندارد و برقراری مبادلات بانکی نیاز به کانال دو طرفه‌ای دارد که آن هم ارتباطی به FATF ندارد.

به منظور بررسی این ادعای روحانی و نظرات مخالفان به سراغ سیدحسین موسویان عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و از حامیان برجام رفتیم و در گفت‌وگو با این کارشناس مسائل بین‌الملل واقعیت ماجرا را بررسی کردیم که در ادامه ارئه می‌شود.

نظر شما درباره اظهارنظر آقای روحانی مبنی بر ارزان‌تر شدن 20 درصدی اجناس بعد از پیوستن ایران به FATF چیست؟

من واقعا کارشناس مسائل اقتصادی نیستم اما این مقدار می‌فهمم که با نپیوستن به آن (FATF)، تمام روابط مالی و بانکی دنیا با ما قطع می‌شود و لذا همه چیز می‌تواند گرانتر شود.

آیا تصور نمی‌کنید از نظر سیاست خارجی امکان دارد همان سرنوشتی که کارشناسان برای برجام متصور بودند و برای FATF هم اتفاق بیفتد؟

اشکال مساله این است که عموم نمی‌دانیم مادر همه مشکلات شش قطعنامه‌ای است که قبلا علیه ایران در شورای امنیت تصویب شده بود و قطعنامه ۲۲۳۱ که آن شش قطعنامه را لغو کرد، مشروط به اجرای برجام توسط ایران است.

طبق آن شش قطعنامه حق غنی سازی و داشتن آب سنگین نداریم ضمن اینکه کل برنامه هسته‌ای هم باید تعلیق شود؛ از طرف دیگر تحریم‌های اجماعی ۵ قدرت هم وجود دارد که به معنای این است که ایران تهدید علیه صلح و امنیت بین‌الملل است. مشکل برجام نیست بلکه آن شش قطعنامه است.

موضوعی که الان توسط کارشناسان مطرح می شود این است که ما با پیوستن به FATF گرفتاری مانند قطعنامه‌های شورای امنیت را برای خود خواهیم خرید، چون نه تنها FATF راه‌های دور زدن تحریم‌های ایران را برای آمریکا و رژیم صهیونیستی آشکار می‌کند بلکه با توجه به اینکه اسرائیل همین چند روز پیش عضو رسمی FATF شده امکان خروج ایران از لیست سیاه FATF عملا غیرممکن شده است؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

اگر ایران به FATF بپیوندد، از لیست سیاه خارج آن ‌می‌شود. حقیقت این است که پیوستن به FATF انتخاب بین بد و ‌بدتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها