کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

تصویب FATF اروپایی‌ها را برای فشارهای جدید بانکی مصر می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

گره زدن مشکلات اقتصادی به FATF فرافکنی است

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از نبود مدیریت صحیح اقتصادی دانست و اظهار کرد: گشایش مشکلات در کشور درگرو تأکید بر توانمندی داخلی است و مشکلات ما ربطی به تحریم‌ها ندارد.
کد خبر: ۱۱۷۹۵۶۹
گره زدن مشکلات اقتصادی به FATF فرافکنی است

علی‌اکبر کریمی ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر ارزان شدن 20 درصدی کالاها منوط بر تصویب FATF گفت: هنگام تصویب این کنوانسیون cft آقای ظریف از تریبون مجلس گفتند ما هیچی تضمینی نمی‌دهیم که با تصویب این لایحه مشکلات مالی و بانکی ما حل شود.

وی افزود: وقتی صراحتی این‌چنین از سوی دولت برای تصویب چنین لایحه‌ای وجود دارد، پس طرح چنین موضوعی آن‌هم بدون ارائه مستندات لازم جز پیش‌بینی و حدس نیست و احتمال عملی شدن آن ضعیف است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادعای اخیر رئیس‌جمهور را مشابه ادعای بهبود اوضاع بعد از برجام دانست و افزود: ایشان آن زمان تعابیری داشتند که با برجام همه مشکلات مردم و حتی مشکل تأمین آب شرب مردم نیز حل می‌شود و دیدیم که عملاً دستاورد قابل‌توجه و محسوسی نداشت و نتوانست منشاء تحولات در اقتصاد ما باشد، که البته بعد از خروج آمریکا همان شرایط کم هم با خدشه مواجه شد .

کریمی تأکید کرد: قضاوت‌ها و وعده دادن‌ها در خصوص FATF و حل شدن و مشکلات و رفع گرانی‌ها، کار صحیحی نیست و به‌هیچ‌وجه نباید شرایطی ایجاد کنیم و بخواهیم مردم و نظام را مقابل موقعیتی قرار دهیم که مشروط باشد تا به مطلوب خود نزدیک شویم.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده گشایش در کار کشور با تأکید بر توانمندی داخلی امکان دارد و درعین‌حال توسعه دیپلماسی در چارچوب حرکت در جهت منافع ملی امکان‌پذیر است .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه بخش عمده الزامات و اقدامات FATF از مدت‌ها قبل در کشور در حال اجرایی شدن است اظهار کرد: از آن مجموع چهل‌وچند بندی که وجود دارد، بخشی از آن اجرا می‌شود و اگر قرار است این لایحه تصویب شود و گرانی‌ها تا 20 درصد کاهش یابد، باید تاکنون واکنشی در بازار دیده می‌شد و اتفاق محسوسی را شاهد بودیم اما هیچ اتفاق مثبتی تاکنون رخ نداده است.

کریمی تأکید کرد: ما باید همیشه بر اساس تجربه گذشته قضاوت کنیم، پیش‌ازاین هم وعده‌هایی داده‌شده بود اما عملیاتی نشد، وقتی پشتوانه و ضمانت کافی وجود نداشته باشد این‌گونه قرار دادها و لوایح نمی‌تواند برای مردم کارایی داشته و مفید باشد. طرف مقابل تا کنون تضمینی به ما نداده است که حتی با تصویب این چهار لایحه و تمام الزامات FATF ما از بلک لیست خارج می‌شویم یا گشایش محسوسی در تعاملات بانکی و مالی ما دیده خواهد شود .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی در کشور تصریح کرد: گره زدن مشکلات کشور و وعده حل آنها به حوزه خارجی ، نوعی فرافکنی محسوب میشود، ارزیابی ها نشان داده که 80 درصد مشکلات کشور ما ناشی از ضعف مدیریت است و الزاما به آمریکا و محدودیت های خارجی و تحریم هایی که وجود دارد ارتباطی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها