کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

تصویب FATF اروپایی‌ها را برای فشارهای جدید بانکی مصر می‌کند

اصرار دولت به تصویب FATF، در حالی که خود رئیس جمهور هم نظر چندان مثبتی به آن ندارد، سوالات و ابهامات زیادی را ایجاد کرده که متأسفانه از سوی دولتی‌ها تا کنون جواب قانع کننده‌ای ارائه نشده است.
کد خبر: ۱۱۷۹۳۳۸
تکرار اصرار، برای لایحه ای که یک جای کارش می‌لنگد

دو روز مانده به 16 آذر و روز دانشجو، حسن روحانی طی سفر استانی خود به سمنان، مهمان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی این شهر شد و در مراسم بزرگداشت شهدای دانشجو سال 1332 سخنرانی کرد.

مانند سنت هرساله، چند دانشجو از طرف تشکل‌های دانشجویی خود سخنرانی کردند و رئیس دولت را برای بیان نقدهای خود مخاطب قراردادند، نقدهایی که مشابه آن، چندین سال است که گفته می‌شود و از طرف شنونده قدمی برای اجرایی شدن آن برداشته نمی‌شود، اما بازهم برای دانشجوها یک روزنه امید است که دولت را موردانتقاد قرار دهند.

انتقادهای مطرح‌شده از طرف دانشجویان این استان، تقریباً چند نقطه و موضوع مشترک داشت، از بیشتر شدن آمار بیکاری و فقر گرفته تا بالا رفتن قیمت‌ها و ناتوانی مردم در خرید و اداره امور کار وزندگی، و البته برخی هم به موضوعاتی چون برجام و همچنین قراردادهای مختلفی که دولت بر وجود و دوام آن‌ها اصرار دارد اشاراتی کردند.

حسن روحانی از هر دری با دانشجویان سخن گفت و به برخی مشکلات دانشجویی اشاره کرد و حرف‌هایی هم در جهت روشن کردن کارهای دولت برای بهبود اوضاع بیان کرد.

او پای لایحه معروف FATF را هم وسط کشید و از مزایا و برخی معایب آن صحبت کرد، او برای چندمین بار از این لایحه دفاع کرد و گفت: اف‌ای‌تی‌اف خوب باشد یا بد، زیرساخت و لازمه ارتباط مالی با بانک‌های جهانی است. نباید اجازه دهیم جنجال بیهوده در مورد این لوایح راه بیفتد ما به تصویب این لوایح 4 گانه نیاز داریم. باید با پول‌شویی مبارزه کنیم و راه آن شفافیت است.

حسن روحانی همچنین در میان صحبت‌های خود تأکید کرد که تصویب این لایحه به شفافیت مالی و جلوگیری از پول‌شویی کمک می‌کند، و همه باید با این پدیده مبارزه کنیم.

صحبت‌های رئیس‌جمهور اما در کنار توجیه گونه بودن آن، چندین ابهام را هم با خود به همراه داشت، اینکه اگر شخص رئیس‌جمهور به بد بودن این لایحه و قرارداد واقف است جای کمی سوأل دارد که چرا برای تصویب آن از طرف شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی و قانع کردن مخالفان آن اصرار و پافشاری می‌کنند.

روحانی به دنبال اصرارهای خود و برخی از دولتمردان کابینه بر وجود در سخنرانی‌های مختلف و مجالس متعدد، این بار دانشجویان را مخاطب قرارداد تا آن‌ها را قانع کند که دولت ناچار است میان راهی که به بد و بدتر ختم می‌شود، یکی را انتخاب کند.

حسن روحانی اما در بین صحبت‌های خودش، فضایی را توصیف کرد که در آن دولت دوازدهم بارویی گشاده از انتقادها و برخی اعتراضات به‌حق دانشجویان استقبال می‌کند و حرف‌های آن‌ها را موردتوجه قرار می‌دهد.

این در حالی است که چند ماه پیش در میانه تصویب لایحه FATF، دانشجویان با طوماری از اعتراضات جلوی درب ورودی بهارستان تجمع و تصویب این لایحه اعتراض کردند، اما حسن روحانی و برخی وزرای کابینه‌اش همچنان مصمم هستند که وجود این قانون برای شفاف‌سازی مالی و جلوگیری از پول‌شویی و فساد در قراردادهای تجاری و مالی کشور لازم و ضروری است.

هرچند همین قشر دانشجو بارها گفته‌اند تصویب این لایحه به‌منزله باز کردن دست بیگانگان در امور مالی و پولی کشور به بهانه شفاف‌سازی و جلوگیری از تأمین مالی تروریسم است.

حربه‌ای که چندین سال است غرب از آن برای تسلط و نفوذ در برخی امور کشورهای عضو از آن بهره می‌برد.

البته دور از ذهن هم نیست که یکی از علل اصرار زیاد برخی از دولتمردان برای تصویب این لوایح به‌خصوص دو لایحه الحاقی به کنوانسیون‌ها این باشد که آن‌ها اطلاعات کشور را در اختیار گروه FATF قرار داده‌اند که در صورت تصویب این لوایح می‌توانند توجیهاتی را برای مردم ارائه کنند.

پنهان‌کاری که شاید نفعی در پشت پرده آن برای ایران در بین جوامع عضو این کنوانسیون نباشد و بایدها و نبایدهای زیاد و البته نامعقولی را برای ایران دست‌وپا کند.

اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، FATF یک وسیله برای دولت‌هایی چون آمریکا به‌حساب می‌آید که تلاش می‌کنند به‌وسیله اعمال فشارهای مالی مانند تحریم و ممانعت از هرگونه مبادله تجاری و یا انعقاد قراردادهای اقتصادی به بهانه عدم شفافیت، به اهداف خود نزدیک شوند.

اهدافی که با ترس دولت‌ها از نبود همکاری میان خود و سایر کشورهای دنیا به وجود می‌آید و اجازه می‌دهد غرب به تمام حساب‌ها و چندوچون برنامه‌های مالی ما دسترسی کامل داشته باشد و برای نهادهایی که برخی از آن‌ها نظامی است و فعالیت‌های داخلی و حتی برون‌مرزی دردسرساز باشد.

هرچند موافقان الحاق ایران به FATF که بیشتر شامل نمایندگان حامی دولت در مجلس و دولتمردان می‌شود، می‌گویند: با الحاق به این کارگروه ویژه اقدام مالی، ایران از لیست سیاه و کشورهای پرخطر برای سرمایه‌گذاری خارج می‌شود.

خروجی که البته تاکنون برای محقق شدن آن با توجه به سابقه‌ای که از قرارداد معروف برجام وجود دارد، ضمانتی وجود ندارد.

اینکه حسن روحانی در پس نشست‌ها و جلسات متعدد با اقشار مختلف، حتی جامعه پویا و بیدار و منتقد دانشجو، برای دفاع از لایحه‌ای که مضر بودنش تقریباً برای همه اثبات‌شده است، حاضر است خلاف جهت جریان آب شنا کند چه هدفی وجود دارد، شاید خیلی شفاف و عیان نباشد.

اما آنچه مسلم است قانع کردن جامعه‌ای که می‌دانست از باغ برجام میوه‌ای به ثمر نخواهد نشست، برای قبول لایحه‌ای با عنوانی شیک اما باهدف تخریب نهادهای خاص ایران و دودستی تقدیم کردن همه آنچه برای ما مهم است در دست دشمنان، کار سختی و البته بیهوده ای است.

جام جم آنلاین - آرزو نوروزجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها