نگاهی به یک برنامه تخصص‌ محور

چرا باید «همین الان یهویی» را جدی گرفت؟ +عکس

اگر قرار باشد به زمانه فعلی خودمان نظر کنیم، چه می‌بینیم به جز پیوند ناگسستنی زندگی بشر با مظاهر مدرنیته و تکنولوژی؟
کد خبر: ۱۱۷۹۳۱۵
چرا باید «همین الان یهویی» را جدی گرفت؟ +عکس

حدیثی از حضرت امیر مومنان (ع) معروف است که می‌گوید: «نسل خود را برای زمانه خود تربیت کنید» و اگر قرار باشد به زمانه فعلی خودمان نظر کنیم، چه می‌بینیم به جز پیوند ناگسستنی زندگی بشر با مظاهر مدرنیته و تکنولوژی؟ آیا در اطراف خود کسی را می‌شناسید که هیچ کارت عابربانکی نداشته باشد؟ پاسخ این سوال به احتمال بالا منفی است اما اگر از شما پرسیده شود از این جمیعت، چند درصد رمز دوم کارت خود را فعال کرده‌اند و به امور مربوط به پرداخت‌های الکترونیکی آشنا هستند و می‌توانند خریدهای غیرحضوری داشته باشند و ... پاسخ شما حتما متفاوت است و جالب آن که بسیاری از تحصیل کردگان و اقشار فعال در جامعه هم هنوز یا پول نقد با خودشان حمل می‌کنند یا برای پرداخت‌های اینترنتی خود با سوالات بسیار مواجه‌اند، آن چنان که دست آخر قیدش را می‌زنند و به همان سبکی خریدشان را انجام می‌دهند که مادرشان یعنی یک نسل پیش از خودشان، انجام می‌دهد! واقعیت این است که به همان نسبتی که شبکه پرداخت الکترونیک در ایران گسترش پیدا کرد، سواد و آگاهی و دانش مردم افزایش نیافت و این چنین می‌شود که ما همچنان در عین ناباوری شاهد کلاهبرداری‌های اینترنتی هستیم و باورمان نمی‌شود در سه سال مانده به پایان قرن چهاردهم شمسی، هنوز هم کسانی وجود داشته باشند که این چنین ساده‌لوحانه فریب کلاهبرداران اینترنتی را خورده باشند. اکنون، چه کسی وظیفه آگاهی‌بخشی را بر عهده دارد؟ آیا رسانه ملی به عنوان پرمخاطب‌ترین رسانه موجود در کشور، در رأس این وظیفه‌مندی قرار نمی‌گیرد؟ برنامه تلویزیونی «همین الان یهویی» تلاش خوبِ دیرهنگامی است که در این راستا صورت گرفته است و باید فارغ از هر نتیجه‌ای که به دست می‌آید، نفس این توجه و هوشیاری عوامل سازنده‌اش را مغتنم شمرد.

چند هفته‌ای از شروع «همین الان یهویی» می‌گذرد؛ برنامه‌ای که سعی دارد به روشی غیرمستقیم (یعنی درست‌ترین روش) چیزی را به مردم آموزش دهد که هنوز خودشان نمی‌دانند چقدر مهم است! آیا خنده‌دار نیست که در لوکس‌ترین مراکز خرید واقع در شمال پایتخت نیز شخصی که پشت صندوق قرار گرفته است، شماره رمز کارت خریدار را از او سوال می‌کند و برای فرد متمول نیز آنچنان گفتن آن عدد چهار رقمی عادی شده که با سهل‌انگاری آن را لو می‌دهد، غافل از این که همین رفتار اشتباه تا چه حد می‌تواند خطرآفرین باشد؟ برنامه‌ای که سید جواد سید محسنی (تهیه کننده و کارگردان) و همکارانش آماده کرده‌اند سعی دارد رفتارهای اشتباهی از این دست را به مردم هشدار بدهد و در این راه از آیتم‌های گوناگون نمایشی گرفته تا استفاده از عروسکها و صداپیشه‌ها و ... بهره گرفته است.

مجری این برنامه تلویزیونی ندا غفاری نیز با وجود آن که یک چهره تازه برای مخاطب تلویزیونی به شمار می‌آید، به سبب جرئیات دقیقی که در کار خود لحاظ می‌دارد موفق شده است ارتباط لازم را با مخاطب برقرار کند؛ نحوه اجرای او به قدری هوشمندانه طراحی شده که قید سن و سال را از دایره مخاطبش برداشته و به گونه‌ای به این اجرا - بازی می‌پردازد که هم به فرد بزرگسال - فعال اجتماعی هشدار بدهد و هم حواس یک فرد نوجوان - تازه چشم و گوش باز شده را جمع کند، هرچند که نسل جوان امروزی با توجه به این که از اولین سالهای زندگی، گوشی و تبلت به دست گرفته‌اند، با تکنولوژی بیگانه نیستند اما اگر دقیق‌تر نظر کنیم متوجه می‌شویم اتفاقا همین قشر که خیلی زودهنگام با ابزار تکنولوژیک آشنا شده، بیشتر در معرض خطر است، چراکه تنها وجوه سرگرم‌کننده این ابزار را فرا گرفته و کسی نبوده که خطرات احتمالی موجود در فضای مجازی به خصوص پرداخت‌های الکترونیک را به او یادآور شود؛ اینجاست که اهمیت برنامه‌ای مثل «همین الان یهویی» بیشتر محرز می‌شود و باید ساعت 22 شامگاه جمعه‌های هر هفته را به شکل ویژه‌ای گرامی داشت، چرا که آنتن تلویزیون در اختیار برنامه‌ای قرار گرفته است که در این وانفسای اقتصادی، دلواپس فرصت‌طلبی کلاهبرداران و جیب مردم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها