امروز؛ موعد تماشای جنگ صدرنشینی

حمله توفان سرخ به قلعه ژنرال

«فوتبالی که حاشیه و جذابیت نداشته باشد فوتبالی یک وجهی و با جذابیت کمتری است.» این جمله را ادگار هریس لورمن مفسر ایرلندی فوتبال می‌گوید. امروز هم که دیدار سپاهان و پرسپولیس برگزار می‌شود یک چشممان به نتیجه بازی است و یک چشم دیگر به حاشیه‌ها. اما این حاشیه‌ها مطابق با همان حاشیه‌های جذابی است که هریس لورمن به آن اشاره می‌کند؟! پاسخ به این سؤال «خیر» است. این خیر را با مشاهده حواشی‌هایی می‌گوییم که از روز گذشته در اصفهان دیدیم.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۸۳
حمله توفان سرخ به قلعه ژنرال

به گزارش جام جم آنلاین ، از روز گذشته حواشی‌ها شروع شد. این حاشیه‌ها ابتدا کم بودند اما زمانی به اوج رسیدند که به‌طرف اتوبوس حامل بازیکنان پرسپولیس سنگ پرتاب شد. پرتاب شدن سنگ همانا، مصاحبه پندار خمارلو مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس با خودش و انتشار آن بر روی سایت باشگاه همانا. او در این گفت‌وگو از حواشی گفت و اینکه اگر این شرایط ادامه داشته باشد ، پرسپولیسی‌ها برای برگزاری دیدار با سپاهان حتی به استادیوم هم نمی‌روند.

داستان پرسپولیس- سپاهان، داستانی طولانی در فوتبال ایران است. حاشیه‌های زشت و ناپسند این دیدار درگذشته آن‌قدر زیاد بوده که وقتی موعد برگزاری دیدار این دو تیم می‌رسد، نگاه‌ها به‌جای اینکه به سمت جذابیت‌های این مسابقه معطوف شود بیشتر به‌طرف حاشیه‌های مختلف می‌رود، حاشیه‌هایی که هیچ‌کدام از آنها جذاب نیستند. این دیدار تداعی‎گر سنگ‌های پرتاب‌شده است و یادآور بطری حاوی آب‌های آلوده. پای موضوعاتی مثل «کارت به کارت» و «غش کردن» داور هم به‌پای این مسابقه باز شد. پرونده حاشیه‌های دیدار پرسپولیس و سپاهان خیلی قطور است اما هیچ‌کس این حاشیه‌ها را نمی‌خواهد. همه می‌خواهند امروز یک جنگ صدرنشینی تمام‌عیار تماشا کنند. اما می‌خواهیم کمی درباره حاشیه‌های گذشته این دیدار مرور داشته باشیم.

پرده اول؛ بطری‎های آلوده

پربحث‌ترین روایت مربوط به تاریخ دیدار تیم‌های سپاهان و پرسپولیس به لیگ دوازدهم برمی‌گردد. آن دیدار را به خاطر می‌آورید؟ همان مسابقه‌ای که بازیکنان دچار حالت تهوع و سرگیجه شدند و حتی چندنفری در رختکن بی‌حال روی زمین افتادند. مدت زیادی از آن روز می‌گذرد اما پرسپولیسی‌ها هنوز اعتقاددارند مسئولان سپاهان در اختیار بازیکنان پرسپولیس، آب‌های آلوده قرار داده بودند تا قوای آنها را تحلیل بروند. این ادعای فوق جنجالی هرگز اثبات نشد. چنین ادعایی بعد از سوی مسئولان تیم الهلال عربستان هم عنوان شد. آب‌های آلوده بزرگ‌ترین راز تاریخ این دو تیم محسوب می‌شود، رازی که هنوز در صحت و سقم آن تردیدهای زیادی وجود دارد.

پرده دوم؛ غشِ تاریخی!

برگ دیگری از جنجال‌های بی پایان تاریخ دیدارهای پرسپولیس و سپاهان را مرور می‌کنیم. برای این کار باید به حدود 5 سال پیش برگردیم، یعنی شهریور ماه سال 1392. سپاهان و پرسپولیس در لیگ برتر مقابل هم قرار گرفتند ، دیداری که محسن قهرمانی داورش بود. این مسابقه جنجالی‌ترین مسابقه تاریخ این دو تیم محسوب می‌شود. علی دایی هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت و در پایان شاهد شکست تلخ دو بر صفر تیمش بود. هادی عقیلی از روی نقطه پنالتی گل اول زردپوشان اصفهانی را زد. محسن قهرمانی در یک صحنه مشکوک در محوطه جریمه پرسپولیس برخورد میثم حسینی با بازیکن سپاهان را خطا تشخیص داد و او را با کارت قرمز جریمه کرد تا تیم دایی در دقیقه چهار، ۱۰ نفره شود. در آن مسابقه مدافع سپاهان رسما روی میثم حسینی حرکت فن کشتی انجام داد. شگفت آنکه محسن قهرمانی به جای اینکه خطای سپاهان را اعلام کند بازیکن پرسپولیس را اخراج کرد و یک پنالتی هم برای تیم اصفهانی گرفت تا فریاد دایی به آسمان برود. او پس از مسابقه جمله معروف «داور به طرف سپاهان غش کرده بود» را به زبان آورد.

در ادامه حواشی این بازی محسن بنگر پس از مصدومیت بازیکن سپاهان قصد انجام بازی جوانمردانه را داشت و در هنگام زدن توپ به بیرون توسط بنگر، جهان عالیان در کمال تعجب در یک حرکت ناپسند توپ را ربود و به دروازه پرسپولیس حمله کرد. پس از این حرکت جهان عالیان بازیکنان پرسپولیس به وی حمله کردند و درگیری شدیدی بین بازیکنان پیش آمد.

پس از این بازی علی دایی مربی سابق پرسپولیس محسن قهرمانی را متهم به تبانی و کارت به کارت کرد تا از فساد های داوری در ایران پرده برداشته شود. محسن قهرمانی داور این دیدار پس از مشخص شدن تبانی هایش با محرومیت سنگینی همراه شد و دیگر او را به عنوان داور در لیگ برتر ندیدیم.

دوئل برانکو و ژنرال

از حاشیه‌ها عبور می‌کنیم و به جنبه فنی مسابقه برمی‌گردیم و برای این کار به یک تیتر تکراری مرسوم در رسانه‌ها رجوع می‌کنیم .باز هم تیتر تکراری برای تقابل دو مربی بزرگ؛ امیر قلعه نویی و برانکو ایوانکوویچ. تقابل پرسپولیس با تیمی که مربی‌اش یک استقلالی است به جذابیت‌های این مسابقه می‌افزاید.

سرخ‌های پایتخت و زردپوشان نصف جهان امروز عصر در واقع در بازی معوقه هفته دوازدهم لیگ برتر به میدان می‌روند. این مسابقه تقابل تیم های دوم و سوم جدول است و در واقع جنگی تمام عیار برای صدرنشینی محسوب می‌شود.

مساوی در این مسابقه بزرگ باعث می‌شود تا پدیده با یحیی گل‌محمدی خوشحال ترین تیم لیگ برتر باشد چرا که صدرنشینی آنها را قطعی می‌کند. اما هر نتیجه‌ای به غیر از مساوی به ضرر پدیده تمام می‌شود و به صدرنشینی آنها خاتمه می‌دهد.

شاگردان ژنرال در سپاهان اگر این مسابقه را ببرند یک بازی آخر هفته مقابل استقلال خوزستان دارند که پیروزی در آن دیدار نیز وضعیت سپاهان را در صدر جدول بهبود می‌بخشد.

این زردقناری‌های مدعی

زردپوشان اصفهانی پس از مدت زمان طولانی است که به مدعی قهرمانی در لیگ برتر تبدیل شده است و بخش مهمی از این موفقیت را مرهون تجارب ژنرال نیمکت‌شان یعنی امیر قلعه نویی هستند.

سپاهان در 4 بازی اخیر خانگی خود به تیمی امتیاز نداده و پرسپولیس هم تا اینجای رقابت‌ها فقط دو برد خانگی در کارنامه خود داشته که مقابل پدیده و ماشین‌سازی بوده است.

از لحاظ روانی به نظر می‌رسد سپاهان موقعیت بهتری در برابر پرسپولیس دارد. آنها نه تنها مصدوم ندارند که میزبان هم هستند. اما پرسپولیس طبق معمول مصدوم دارد. بلاتکلیفی مدیریت باشگاه هم دلیل دیگری برای عدم ثبات این روزهای سرخ هاست.

اکران بدون حاشیه

سکانس جذاب دیگری از لیگ برتر را امروز می‌بینیم. این سکانس باید بدون ناسزا، سنگ، بطری، خطاهای ناجوانمردانه، فن‌های کشتی، فریادهای مربیان بر سر داور و.... باشد در غیر اینصورت این مسابقه را هم به بایگانی حاشیه‌های زشت و زننده تاریخ دیدارهای پرسپولیس و سپاهان می‌سپاریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها