رئیس سابق موسسه تحقیقات برنج کشور در گفتگو با جام جم آنلاین :

بیش از نیاز، برنج وارد کشور شده است/ آمار دقیقی از تولید یا واردات نداریم

رئیس سابق موسسه تحقیقات برنج کشور می‌گوید امسال بیش از نیاز ، برنج وارد کشور شده است که این شرایط بر میزان تولید داخلی برنج تاثیر مستقیم و منفی دارد.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۰۸
بیش از نیاز، برنج وارد کشور شده است/ آمار دقیقی از تولید یا واردات نداریم

فرامرز علی‌نیا رئیس سابق موسسه تحقیقات برنج کشور در گفت و گو با جام جم آنلاین ، عنوان کرد: ما در زمینه ارائه آمار دقیق در رابطه با تولید برنج در کشور مشکل داریم. این مشکل همیشه در کشور وجود داشته است و میزان تولید برنج، صادرات یا واردات آن نیز مشمول این مشکل می شود.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی در تمامی نقاط کشور نماینده دارد. طبیعی است که نهادهای مختلف تمایل دارند میزان تولید را بیشتر نشان بدهند که این تمایل، منجر به ارائه آمار نادرست و غیرواقعی می‌شود. این روند ارائه آمار نادرست و غیردقیق باید حتما متوقف شود.

این مقام مسئول یادآور شد: برخی از آمارهایی که بر اساس مستندات ارائه می‌شود تفاوت فاحشی با میزان واقعی آن دارد و به هیچ عنوان واقعی نیست و این مشکل ساز می شود.

علی‌نیا گفت: ما امکانات ماهواره‌ای و شیوه‌های نوین برای برآورد تولید را به کار نمی‌گیریم و همین باعث می‌شود تا مراجع مختلف آمارهای متفاوت ارائه بدهند. در صورتی که شیوه‌های نوین را به کار بگیریم دیگر شاهد ارائه آمارهای نادرست نخواهیم بود. اما فعلا این شیوه‌های را در اختیار نداریم.

وی در رابطه با میزان قاچاق برنج نیز گفت: واردات قاچاق برنج به 200 هزار تن هم نمی‌رسد و از طرفی نمی‌توان به بقیه حجم برنجی که از مرز کشور وارد می‌شد عنوان قاچاق را اطلاق کرد چون مجوز ورود دارند. باید به این نکته هم دقت کنیم برنج محصول سنگینی است و نمی‌توان آن را به راحتی از مرزهای صعب العبور و کوهستانی ایران عبور داد.

رئیس سابق موسسه تحقیقات برنج کشور بیان داشت: البته بخشی از حجم برنج صادراتی با لابی با وارد ایران می شود اما چون مجوز را دریافت کرد است نمی‌توان عنوان قاچاق را به آن اطلاق کرد حتی اگر با لابی این مجوز حاصل شده باشد.

وی تاکید کرد: به هر حال باید بر روی این مسئله تاکید کنیم که در شرایطی که ارز وضعیت واقعا دشواری به وجود آورده است قاچاق برنج اتفاق نمی‌افتد و مقرون به صرفه برای قاچاقچیان نیست.

علی‌نیا در پایان گفت: امسال بیش از نیاز کشور برنج وارد کشور کردیم. 800 هزار تن برنج نیاز داشتیم اما یک میلیون و 200 هزار تن برنج وارد کشورشد. صادرات بی‌رویه قطعا بر روی میزان تولید داخلی تاثیرگذار است و تاثیرات منفی بر روی این موضوع می‌گذارد.

این مقام مسئول معتقد است جهت اینکه بتوانیم یکبار برای همیشه پرونده برنج را در کشورمان منطقی و اصولی بررسی کنیم لازم است ابتدا درباره صحت و دقت آمار تولید، مصرف و واردات این کالا تدابیری اندیشیده شود تا در نهایت براساس این آمار سیاست‌گذاری‌های منطقی داشته باشیم.

وی درپایان گفت: بی‌توجهی به این مهم باعث خواهد شد سیاست‌های غیر اصولی در این مورد داشته باشیم و ناخواسته میزان تولید داخلی خودمان را با چالشی جدی روبرو کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها