مسئول فروش یک شرکت واردکننده ماشین‌آلات دوخت در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

دولت درک درستی از بحران پوشاک ندارد

یک مدیر تولید کارخانه نخ‌های پنبه‌ای در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

دولت تا دیر نشده به داد صعنت پوشاک برسد

یک مدیر تولید کارخانه نخ‌های پنبه‌ای گفت: باید دولت در مورد نساجی بدون فوت وقت تصمیم‌گیری عادلانه و منطقی انجام دهد تا بتوانیم از توقف چرخ کارخانجات و صنعت پوشاک در آینده نزدیک جلوگیری کنیم.
کد خبر: ۱۱۷۹۰۲۳
دولت تا دیر نشده به داد صعنت پوشاک برسد
محمدرضا کریمی‌پور مدیر تولید یک کارخانه نخ‌های پنبه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در حاشیه نمایشگاه ماشین‌آلات نساجی، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی با اشاره به اینکه 12 سال است در این زمینه مشغول به کار هستیم و 180 نفر در کارخانه ما مشغول هستند خاطرنشان کرد: نوسانات ارزی چند ماه گذشته موجب شده تا خیلی از شرکت‌هایی که ملزومات ما را تامین می‌کنند چون مواد اولیه خود را وارد می‌کنند با مشکل روبرو شوند.

کریمی‌پور با اشاره به اینکه ما مواد اولیه خود مانند ویسکوز و پنبه را وارد و الیاف پلی‌استر را از داخل تولید می‌کنیم خاطرنشان کرد: شرکت تولید کننده الیاف پلی‌استر ما مواد اولیه خود را از پتروشیمی تندگویان تامین می‌کند که با توجه به اتفاقات اخیر قیمت‌های آنها نسبت به سال گذشته 4 الی 5 برابر شده و قطعا این برروی قیمت تمام شده ما هم به همین میزان تاثیر داشته است.

وی در ادامه تاکید کرد: قطعا با بالا رفتن قیمت‌ها، مصرف کننده محصول ما که بافنده‌های پارچه است باید قیمت خود را بالاتر ببرند و وقتی بافنده‌ها قیمت خود را بالاتر می‌برند قدرت خرید محصول نهایی که مردم هستند کمتر می‌شود و هرچقدر قدرت خرید مردم کمتر شود به نسبت آن تولیدات ما هم پائین می‌آید.

این مدیر تولید کارخانه نخ‌هایی پنبه‌ای در ادامه در خصوص صادرات این کارخانه هم خاطرنشان کرد: چون در گذشته تامین نیاز داخل جوابگوی اقدامات ما بوده برای صادرات سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم ولی اکنون به فکر آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه قبلا نزدیک به 40 درصد بازار نخ کشور توسط محصولات خارجی تامین می‌شد خاطرنشان کرد: حتی در زمانی که ارزش ارز افزایش پیدا نکرده بود مواد اولیه ایرانی قابل رقابت با اجناس خارجی بود.

کریمی‌پور در ادامه با اشاره به اینکه اکنون بدلیل افزایش قیمت ارز حضور اجناس خارجی در بازار کمتر از قبل هم شده است اظهار کرد: با وجود اینکه اکنون حضور اجناس خارجی کاهش پیدا کرده است اما قدرت خرید خریدارهای ما که بافنده‌ها هستند هم پائین‌تر آمده است.

وی با اشاره به اینکه الان پنبه صددرصد بیشترین خواهان را در بازار دارد خاطرنشان کرد: این نوع پنبه‌ که در ایران بیشترین مصرف را دارد طی سال‌های گذشته عمدتا وارد می‌شد اما اکنون صادرات پنبه از ازبکستان که تامین کننده آن بود به خارج از کشورشان خیلی محدود شده و کلا پنبه امسالی این کشور صادر نشده است

وی افزود: از طرف دیگر مبادلات ارزی هم بدرستی انجام نمی‌شود و این خودش موجب یک تشنج بسیار زیادی در بازار پنبه صددرصد شده است.

این مدیر تولید کارخانه نخ‌هایی پنبه‌ای با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز از یک طرف موجب شده نخ کمتری از خارج از کشور وارد شود خاطرنشان کرد: این اتفاق از طرف دیگر موجب شده که قیمت نخ داخل هم به واسطه کمبود مواد اولیه بالا برود و در شرایطی که تقاضای بیشتری برای نخ وجود دارد قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه پلی‌استری یکی از ملزومات تامین کنندگان مواد اولیه ماست اظهار کرد: قبلا امکان تامین این مواد اولیه از خارج وجود داشت اما الان آنها فقط مجبور هستند پلی‌استری مورد نیاز را از پتروشیمی‌های داخلی تهیه کنند و در شرایطی که کمبود این محصولات وجود دارد، محصولات موجود به بورس رفته و اینگونه قیمت‌های آن تا چند برابر هم شده است.

کریمی‌پور با بیان اینکه مبادلات ارزی یکی دیگر از مشکلات ماست خاطرنشان کرد: در شرایطی که اکثر اجناس مورد نیاز ما مانند پنبه صددرصد و ویسکوز کاملا وارداتی است و بخش کوچکی از آن از داخل تامین می‌شود نوسانات ارزی به میزان زیادی تاثیر خود را برروی کارهای ما نشان می‌دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ما در تامین قطعات ماشین‌آلات مورد نیاز هم با مشکلاتی روبرو شده‌ایم و همین مساله موجب شده تا به امروز موفق به مواردات قطعه‌ای نشویم.

این مدیر تولید کارخانه نخ‌هایی پنبه‌ای با بیان اینکه روز اول نمایشگاه مهندس نصرالهی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع نساجی و پوشاک در قرفه ما حضور داشت خاطرنشان کرد: در این دیدار به خانم نصرالهی تاکید کردیم که اگر اقدامات فوری انجام نشود قطعا کارخانجات صنعت پوشاک تک به تک متوقف خواهند شد و احتمالا تا یکی دو ماه آینده این قضیه خود را بیشتر نشان خواهد داد.

وی با تاکید براینکه باید کارگروه ویژه‌ای در دولت در مورد تولیدکنندگان پوشاک ایجاد شود خاطرنشان کرد: باید با تسهیل تخصیص ارز و ثبت سفارش‌ها به ما کمک کنند و در مورد مجوزهای گوناگونی که باید گرفته شود باید تجدیدنظر کنند.

کریمی‌پور در پایان تاکید کرد: باید دولت در مورد نساجی بدون فوت وقت تصمیم‌گیری عادلانه و منطقی انجام دهد تا بتوانیم از توقف چرخ کارخانجات و صنعت پوشاک در آینده نزدیک جلوگیری کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها