دبیر فعالان اقتصادی ایران در گفت‎و‎گو با جام جم آنلاین عنوان کرد؛

صنعتگران پرشورتر از هرسال در راهپیمایی شرکت می‌کنند / نسل امروز شناخت کاملی از استکبار دارد

یک عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با "جام جم آنلاین"

سیاست‌ها حامی تولید ملی نیست

یک عضو اتاق بازرگانی گفت: گروهی از افراد دولتی که هزاران میلیارد ثروت به هم زده‌اند و برخی مشاغل سودآور را برای خود درست کردند؛ طی دوران مسئولیتشان کارخانه‌هایی را افتتاح می‌کردند که امروز اغلب آنها ورشکسته هستند؟ نکته جالب اینجاست که فرزندان همان مسئولان واردکننده محصول این کارخانه‌ها بوده و هستند.
کد خبر: ۱۱۷۸۹۸۵
سیاست‌ها حامی تولید ملی نیست

ابوالفضل حجازی، ضمن تاکید بر وجود رانت‌های واضح در امور تولیدی و بازرگانی در گفتگو با جام‌جم آنلاین گفت: امروز شاهدیم در برخی ادارات مدیران و کارشناس‌ها بی‌طرف نیستند و دقیقا کاری را می‌کنند که دشمنان ما می‌خواهند، کاری می‌کنند که اقتصاد کشور نابود شود. این اشخاص گزارشات غیرواقعی تهیه می‌کنند و هدفشان نابودی تولید داخل و جایگزینی یا توسعه واردات است.

این عضو اتاق بازرگانی اضافه کرد: اینها همان کسانی هستند که نمایندگی بسیاری از شرکت‌های خارجی را برای خود یا اقوام درجه یکشان گرفته‌اند و با اقداماتی واحد تولیدی را به بهانه استاندارد، محیط زیست، نداشتن قدرت مالی تعطیل می‌کنند تا کالای وارداتی آنها یکه‌تازی کند.

این کارشناس حوزه تولید داخل تأکید کرد: واردات بیشتر یعنی بیکاری در ایران و ایجاد فرصت‌های شغلی برای دیگران از این رو صراحتاً بیان می‌کنم سیاست‌های مسئولین در جهت تولید ملی نیست. چون

شجاعت مدیران و قدرت تصمیم‌گیری‌شان 90 درصد نسبت به گذشته کاهش یافته است. امروز مسئولین نسبت به پستی که می‌گیرند مسئولیت نمی‌پذیرند و در واقع یا امضاهایشان امضاهای طلایی است یا امضاهایی نیست که برای خدمت باشد.

وی گفت: امروز صنعتگران از ادارات و سازمان‌های مربوطه دل خونی دارند؛ درحالی که سراغ هر واردکننده‌ای بروید به شدت از این ادارات راضی است. چرا که به بهانه تامین بازار داخلی کاری به واردات ندارند. فقط هر تصمیمی می‌گیرند برای نابودی تولید است.

این عضو اتاق بازرگانی به خبرنگار ما گفت: امریکایی‌ها ما را تحریم کردند و اروپایی‌ها جرات و شجاعت کار کردن با ما را ندارند و زبانی می‌گویند تحریم نیستید ولی در عمل تحریم هستیم. این درحالی است که ما می‌خواهیم کالای اروپایی را با صدها برابر وارد کشور کنیم.

حجازی تصریح کرد: ما به‌جای این‌که واحدهای صنعتی خود را تشویق کنیم و کمک کنیم ماشین‌آلات را به‌روز کنند تا اشتغال‌زایی پایدار ایجاد شود؛ واحدهای صنعتی و قطعه‌سازی را تعطیل می‌کنیم و شرکت‌های بازرگانی را تشویق می‌کنیم که قطعه‌ای وارد کنند تا کارشناسان پورسانت بگیر خارج از کشور خوشحال شوند.

وی گفت: من به‌عنوان یک صنعتگر با 22 سال سابقه فعالیت اقتصادی به جرات می‌گویم، در دولت به‌خصوص دور دوم همتی که یک مدیر در جهت خدمت به صنعتگران باید داشته باشد، در وجود مدیران فعلی ندیدم.

حجازی در ادامه اظهار داشت: وقتی یک وزیر، یک مدیرکل امضا نمی‌دهد پائین‌دستی‌ها هم امضا نمی‌کنند. یک صنعتگر مابعد از مدت‌ها تلاش وقتی به نتیجه نمی‌رسد دستش به‌جایی بند نیست جز این‌که کارخانه را تعطیل کند. من نمی‌توانم بگویم به تولید داخلی اعتقاد ندارد بلکه به نظر من شجاعت کافی را برای تصمیم‌گیری ندارند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: ترکیه کشور همسایه ما است وقتی دچار تحریم می‌شود ظرف یک هفته تمام قوانین خود را به نفع تولید تغییر می‌دهد که بتواند پایه اقتصادی خود را تقویت کند ولی ما می‌گذاریم بعدازاین که صنعتگر فوت می‌کند و سالگردش می‌شود می‌گوییم آدم خوبی بود.

این عضو اتاق بازرگانی معتقد است ایجاد جریان‌های روانی جهت بازار سازی برای محصولاتی خاص آن‌هم وارداتی از سوی رانت‌خواران مدیریت‌شده بود، به صورتی که وقتی اعلام می‌شود قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش پیداکرده؛ یک‌باره می‌بینیم رشد تقاضایی شکل گرفت که همه را متعجب کرد.

وی ضمن اشاره به مدیریت‌شده بودن این تقاضای کاذب تأکید کرد: افزایش تقاضایی که مدتی قبل در فروشگاه‌ها شاهدش بودیم کاذب بود و مردم با توجه به جو روانی ایجادشده در جامعه تنها به خاطر حفظ سرمایه خرید می‌کردند، چون ارزش پول ملی روزبه‌روز درحال کاهش بود.

به گفته حجازی دولت در کاهش واردات هیچ نقشی نداشته است؛ چون کسانی که یخچال، ماشین و غیره خریدند درواقع هیچ نیازی به آن‌ها نداشتند پس این بازار پررونق ، حبابی بود که تمام شد و بعد این تقاضا به‌شدت کاهش یافت، بنابراین مسلماً واردات هم به دلیل کاهش تقاضا به‌شدت کاهش می‌یابد، زیرا قدرت خرید مردم هم کم شده است.

این فعال اقتصادی بابیان این‌که واردات کالای لوکس هم اتوماتیک‌وار کم می‌شود، گفت: دولت بدون این‌که نقشی داشته باشد و بدون این‌که بخواهد تأثیرگذار باشد واردات کالاهای لوکس به‌شدت کاهش پیدا می‌کند زیرا توجیه اقتصادی ندارد.

وی در پایان با ابراز ناراحتی از وضعیت صنعتی کشور گفت: صنعت را نابود می‌کنیم و هیچ‌کسی پاسخگو نیست. برخی از وزرا که هزاران میلیارد ثروت به هم زدند و برخی از شغل‌های سودآور را برای خود درست کردند و امروز بازنشسته شدند کارخانه‌هایی را افتتاح می‌کردند، که امروز ورشکسته هستند؟ فرزندان آنها واردکننده کالاهای جایگزین محصولات این کارخانه‌ها شده‌اند، این‌ها وزرایی بودند که حتی برخی را پدر صنعت نام می‌بردند. این درد است اما باید پرسید پدران صنعت با این صنعت چه کردند ؟!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها