کاهش قیمت و ارزش سهام در بازار بورس از همین اکنون تأثیرات زیادی بر جنبه‌های مختلفی گذاشته است. اما چه اتفاقاتی افتاد که افت شاخص بورس را رقم زد و باعث سرگردانی بسیاری از سرمایه‌گذاران شد؟ در این میان نقش دولت برای جلوگیری از خسارات سنگین چیست؟
کد خبر: ۱۱۷۸۹۵۱
فزونی عرضه بر تقاضا باعث شده تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند / دولت باید جنبش سرمایه‌گذاری در بازار ایجاد کند

به گزارش جام جم آنلاین ، بازار بورس و ارزش شاخص سهام در پی رویدادهای سیاسی و اقتصادی به‌سرعت تحت تأثیر قرار می‌گیرند و مطابق با آن شرایط کاهش یا افزایش پیدا می‌کنند. اکنون در بازار سهام با یک کاهش قابل‌توجه روبرو هستیم. کارشناسان اقتصادی در رابطه با شرایط کنونی از کلمه «سقوط» استفاده نمی‌کنند اما تأکیددارند ارزش سهام «افت» کرده است.

حمید میر معینی کارشناس بورس و شاخص سهام در گفت‎و‌گو با جام جم آنلاین در رابطه با افت شاخص‌ها گفت: عوامل مختلفی روی افت شاخص بورس تأثیر دارد. مؤلفه‌هایی که دراین‌بین تأثیرگذار بودند را می‌‎توان دسته‌بندی کرد. ابتدا باید به این اشاره کرد که دیدگاه سیاسی درروند بازار تأثیر زیادی دارد.

میر معینی عنوان کرد: روندی که فعالیت شرکت‌ها را محدود می‌کند درواقع آینده آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هرچقدر بیشتر جلوتر برویم محدودیت‌های ناشی از دیدگاه سیاسی بیشتر افزایش می‌یابد و البته در کنار آن مسائلی همچون ریزش‌های جهانی ازجمله کاهش قیمت نفت و یا کالاهای اساسی دیگر درافت شاخص بورس تأثیر دارد. اکثر شرکت‌هایی که در بازار بورس حضور دارند، «صادرات محور» محسوب می‌شوند. به‌هرحال اتفاقات متعددی روی شاخص بورس تأثیر می‌گذارند.

این کارشناس افزود: برخی از این شرکت‌ها در چندماهه گذشته به‌واسطه افزایش درآمدهای صادراتی خود رشد سودآوری خوبی داشتند اما اکنون تحت تأثیر کاهش قیمت سهام بورس قرارگرفته‌اند. این شرکت‌ها از بازار کنونی جهان تأثیر پذیرفته‌اند و این موضوع در آینده هم میزان سوددهی آنها را همچنان تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی بیان داشت: مؤلفه بعدی درروند افت شاخص بورس به قیمت ارز برمی‌گردد. اگر قیمت ارز و به‌خصوص دلار همانند گذشته بود، شرکت‌های صادراتی می‌توانستند بخشی از درآمدهای صادراتی و منابع ارزی خود را به‌صورت تثبیت‌شده داشته باشند و سودآوری خود را حفظ کنند اما در شرایط کنونی که در بازار می‌بینیم چنین چیزی وجود ندارد و همه‌چیز رو به کاهش است.

میر معینی در ادامه گفت: در رابطه با بحث بودجه نیز نکاتی وجود دارد. شرکت‌ها با مسائلی همچون تعیین قیمت مواد اولیه روبرو هستند و یا منابعی را به‌واسطه دولت در اختیار می‌گیرند. از سویی دیگر بحث‌های دیگری هم در رابطه با مالیات و عوارض وجود دارد. در حال حاضر دولت با کسری بودجه روبرو شده و از سویی هزینه‌ها کاهش پیدا نکرده است. درآمدهای نفتی نیز به دلیل تحریم‌ها نیز با کاهش روبرو شده است. پیش‌بینی می‌شود کسری بودجه احتمالی در سال 98 از محل منابعی که در اختیار دولت است ، تأمین شود.

وی تصریح کرد: مؤلفه‌هایی که برشمردیم درواقع مؤلفه‌هایی هستند که چشم‌انداز بازار و سودآوری شرکت‌ها را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهند و افت شاخص سهام را رقم می‌زنند. با روندی که پشت سر گذاشتیم اکنون متقاضی کمتری برای سرمایه‌گذاری و خرید وجود دارد. تنها مؤلفه‌های مثبتی که در رابطه با آینده وجود دارد به تثبیت ارز و تجدید بازنگری شرکت‌ها برمی‌گردد البته به شرطی که برنامه‌های متعددی جهت کنترل و حفظ آنها وجود داشته باشد در غیر این صورت این کاهش بازهم ادامه پیدا خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: ارائه تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار، خرید سهام و وارد شدن نقدینگی به بازار همگی مواردی هستند که در شرایط کنونی «پس» زده‌شده‌اند. درواقع تقاضایی روی قیمت‌ها وجود ندارد تا همه‌چیز به سمت کاهش برود. از سویی میزان عرضه زیاد شده است. افرادی که می‌خواهند از ریسک‌های احتمالی در بازار بورس دوری کنند، عرضه سهام را انجام می‌دهند. فزونی عرضه بر تقاضا باعث شده تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

میر معینی خاطرنشان کرد: بالاترین میزانی که از شاخص وجود داشته به تاریخ نهم مهرماه همین امسال برمی‌گردد که به میزان 95 هزار واحد بود اما اکنون با یک کاهش 18 درصدی روبرو هستیم. در شرایط کنونی افت شاخص به‌خوبی مشاهده می‌شود. برای برخی از شرکت‌ها میزان افت بین 20 تا 40 درصد ثبت‌شده است. آن کاهش 18 درصدی نیز در یک بازه زمانی دوماهه ایجادشده است.

وی در رابطه با آینده بازار بورس گفت: اتفاقات آینده و بحث‌های حمایتی بر روی بازار تأثیرات زیادی دارند. دولت می‌تواند با حمایت‌های خود باعث شود بازار از ضررهای سنگین و خسارات ناگهانی به دور باشد. با حمایت دولت علاوه بر اینکه جذابیت بازار حفظ می‌شود،خسارت سنگینی را هم شاهد نخواهیم بود. بازار سرمایه ، بازاری بسیار تأثیرگذار در اقتصاد کشورهای درحال‌توسعه است و این بازار قطعاً در ایران نیز چنین نقشی را دارد.

میر معینی تأکید کرد: نیاز مبرم به این داریم که جنبه‌های حمایتی از بازار سرمایه وجود داشته باشد. البته منظورم از این نوع حمایت، «تزریقی» و یا به عبارت بهتر واردکردن نقدینگی از طریق شرکت‌های دولتی به بازار نیست. منظور این است که دولت بتواند با برنامه‌هایی حساب‌شده یک جنبش سرمایه‌گذاری در بازار به وجود بیاورد و حمایت از سرمایه‌گذاری را در بودجه بگنجاند. این برنامه‌ها می‌تواند در آینده بازار سرمایه را نجات بدهد و حتی تضمین‌هایی را هم به وجود بیاورد. دولت قادر است با برنامه‌های متنوع، پول‌ها و سرمایه‌هایی که در بازارهای بین‌المللی پراکنده هستند را به بازار ایران بکشاند. پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای و فعالیت‌های مولد متعددی وجود دارد که می‌توانند در بازار، فعالیت نقدینگی داشته باشند.

کارشناس امور بورس و سهام گفت: بحث رویکرد سرمایه‌گذاری در بودجه دولت باید جایگاه قابل‌توجهی داشته باشد. بودجه باید به‌گونه‌ای باشد که حداقل باعث ضرر و زیان در بازار سرمایه نشود و سودآوری شرکت‌ها را نیز با کاهش روبرو کند.

حمید میر معینی در پایان گفت: دولت می‌تواند بسته‌های تشویقی را هم در رابطه با سرمایه‌گذاری در بازار بورس ارائه بدهد تا جذابیت قابل‌توجهی را در این بازار ایجاد کنند. تمام تلاش باید در این باشد که بازار سرمایه جدی‌تر تلقی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها