دبیرعقیدتی سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

تشکل‌های دانشجویی به دولت راه‌حل بدهند/ اصلی‌ترین مطالبه دانشجویی شفافیت است

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان گفت: خط‌مشی تشکل‌های دانشجویی در جلسه با رئیس‌جمهور باید این باشد که صرفاً به دولت غُر نزنند و به‌جای نقد جزئیات، نقد گفتمانی داشته باشند و اگر راه‌حل و جایگزینی مدنظر هست پیشنهاد شود.
کد خبر: ۱۱۷۸۸۰۳
تشکل‌های دانشجویی به دولت راه‌حل بدهند/ اصلی‌ترین مطالبه دانشجویی شفافیت است

چند سالی می شود این سنت به راه افتاده که روسای جمهور کشور میهمان باشند میان دانشجویان و دانشگاهشان به بهانه روزی که متعلق به دانشجویان بوده و با نام آنها زینت شده است.

چندسالی تهران و دانشگاه های مختلفش میزبانی کرده اندو سال گذشته هم دانشگاه شرقی ترین استان کشور میزبان حسن روحانی بود .

سیستان و بلوچستان، یکی از محروم ترین استان های کشور که هم به قدر کفایت ثروت دارد و هم زمینه مناسب برای اشتغال زایی و نیروی کار و سرمایه گذاری های مختلف.

رئیس جمهور در میانه سخنان خود اشاراتی هم به جنبش دانشجویی و اهمیت آن داشت و هم اشاراتی هم به محرومت های این استان و فضای علمی آن و باید هایی که باید اجرا شود داشت .

حالاامسال، قرار است راه آقای رئیس جمهور به سمت کیلومتر ۵ جاده سمنان-دامغان کج شود .

جاده ای که در آن دانشگاه سی ساله علوم پزشکی سمنان با چیزی حدود 2000 دانشجو میزبان ششمین حضور آقای رئیس جمهور است .

دانشجویان سمنانی هم برنامه چیده اند برای میهمان فضای آموزشی شهرشان، از هر دری حرف بزنند، هم از مطالبات دانشجویی بگویند و هم گله گذاری وعده های پشت گوش افتاده را بکنند . در این میان به سراغ محمد حسین عرب سرخی (دبیر عقیدتی سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان) به عنوان یکی از سخنرانان در مراسم روز دانشجو رفتیم تا از مطالبات تشکل های دانشجویی به عنوان نمایندگان دانشجویان کشور مطلع شویم.

محمدحسین عرب سرخی در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص مطالبات دانشجویان از رئیس‌جمهور بابیان اینکه زمان وعده‌های و شعارهای دولت به اتمام رسیده اظهار کرد: حتی زمان عمل هم گذشته است و حتی اینکه ما الآن توقع عمل به وعده‌ها راداریم خیلی عجیب است.

عرب سرخی شفافیت را دومین موضوع مورد مطالبه دانشجویان از همه قوا دانست و خاطرنشان کرد: اما در مورد دولت شاهد هستیم که در بحثی مانند CFT دولت آن‌گونه که دیدیم پافشاری می‌کند ولی بحث حقوق‌های نجومی که مطرح می‌شود می‌گوید این‌ها حریم شخصی افراد است و اطلاعات آن‌ها را منتشر نمی‌کند و حتی برخی از این افراد را به‌عنوان سرمایه‌های نظام معرفی می‌کند.

وی جوان‌گرایی را یکی دیگر از موضوعات خیلی مهم دانست و بیان کرد: در شرایطی که در مورد اقتصاد بشدت دچار مشکل هستیم اتاق اقتصادی دولت بالای 55 سال سن دارند؛ افرادی با سنین بالا و تفکرات قدیمی که تفکرات آن‌ها از بیات شدن هم گذشته و تقریباً منسوخ‌شده است.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان ادامه داد: دولت در شرایطی بر حضور این افراد مسن تأکید دارد که ما نمونه عکس آن را در دوران جنگ داشتیم و همین جوانان کشور کارهایی را در آن زمان انجام دادند که بعضی از عملیات‌های آن‌ها هنوز در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود.

وی با تأکید براین که توقع این است مقداری به جوانان بهای بیشتری داده شود تا آن‌ها بتوانند وارد کارها شوند اظهار کرد: دولت باید از فضای جریانات سیاسی خارج شود و این تفکر که افراد صرفاً متمایل به من باشند تا با آن‌ها کارکنم را کنار بگذارد.

عرب سرخی با تأکید براین که همه افراد مخصوصاً جوان‌ها باید بتوانند در کارها حضورداشته باشند خاطرنشان کرد: این صحبت مقام معظم رهبری است که فرمودند «من واقعاً به جوانان اعتقاددارم» و نشان هم داده‌اند که این اعتقاد قلبی و صریح ایشان است، در این شرایط توقع می‌رود دولت هم به موضوع جوان‌گرایی توجه بیشتر داشته باشد.

وی در ادامه بابیان اینکه به‌صورت کلی وعده‌ها در دولت آقای روحانی، چه در حوزه دانشجویی و چه در حوزه اقتصادی و سیاسی صرفاً در حد صحبت مانده است اظهار کرد: مثلاً می‌بینیم آقای روحانی در انتخابات سال 96 درحالی‌که عدد یک‌میلیون شغل رقیبشان را به تمسخر گرفت، گفت: «من در سال 950 هزار شغل ایجاد می‌کنم» اما مدتی بعد در صحن علی مجلس باافتخار می‌گویند ما در 5 سال گذشته 275 هزار شغل ایجاد کرده‌ایم، این نشان می‌دهد برخی سخنان رئیس‌جمهور صرفاً در حیطه وعده مانده است و هیچ‌کدام قرار نیست اجرایی شود.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان بابیان اینکه در بحث دانشگاهی هم وعده‌هایی داده‌شده که مشخصاً بسیاری از آن‌ها اجرایی نشده است اظهار کرد: از دیگر وعده‌ها برجام است که همه‌چیز حتی آب خوردن مردم هم به آن وابسته شد و متأسفانه در حد وعده باقی ماند.

وی در بخشی دیگری از این گفت‌وگو در خصوص سخنرانی تشکل‌های دانشجویی سمنان در حضور رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: به‌طورکلی خط‌مشی که تمام تشکل‌های دانشجویی باید در این جلسه داشته باشند این است که صرفاً به دولت غُر نزنند و به‌جای نقد جزئیات، نقد گفتمانی داشته باشند و اگر راه‌حل و جایگزینی مدنظر هست پیشنهاد شود.

عرب سرخی ادامه داد: مثلاً یکی از مشکلات حال حاضر جامعه موضوع خصوصی‌سازی و بحث خصولتی‌هاست که مدیرانی از دولت در شرکت‌های خصوص حضور پیدا می‌کنند، راه‌حل این مسئله که در خیلی از کشورهای دنیا هم انجام می‌شود ازجمله این است که افراد دولتی نباید در شرکت‌های خصوصی حضورداشته باشند.

وی با تأکید براین که باید راهکار برای مشکلات ارائه شود اظهار کرد: رسالت جنبش دانشجویی این است که در مورد مشکلات فکر کند و برای تک‌تک آن‌ها راهکار پیدا کند و شیوه درست هم همین است.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان تأکید کرد: اینکه صرفاً غر زده شود و تشکل‌های دانشجویی بگویند این موضوع را گفتید ولی انجام ندادید صحیح نیست، اگر نقدی هست باید گفتمانی باشد و برای اینکه نقد گفتمانی هم راه بیافتد اینکه فقط مثال زده شود که شما فلان حرف را زدید و فلانی فلان حرفی زد راهگشا نیست.

وی در ادامه در واکنش به ایجاد تشکل‌های خودساخته توسط دولت بابیان اینکه این اولین باری نیست که این اتفاقات می‌افتد خاطرنشان کرد: ما در دهه 70 شاهد بودیم که دفتر تحکیم وحدت به‌عنوان حامی دولت در زمین دولت بازی می‌کند و سعی می‌کند دفاتر مختلف را به دولت معطوف کند اما همین دفتر انجمن اسلامی ما در سمنان و برخی دیگر از دفاتر مقاومت می‌کنند و تغییر رویه نمی‌دهند ولی بجای آن دفتر تحکیم وحدت با استفاده از رابطه‌هایی خود سعی می‌کند در این دانشگاه‌ها تشکل‌های جایگزین ایجاد کند.

عرب سرخی در مورد چرایی تلاش دولت برای ایجاد تشکل‌های دولت ساخته خاطرنشان کرد: به‌هرحال هر دولتی علاقه‌مند است در فضای دانشگاه حامی داشته باشد و خیلی هم به دنبال آن هستند.

وی ادامه داد: در شرایطی که هیچ کدام از تشکل ها حاضر به حمایت از دولت نیستند که به دلیل اختلاف گفتمانی و یا وعده نکردن به وعده هاست و دولت مشاهده می کند که حامی در دانشگاه ندارد سعی می‌کند به سمت ایجاد تشکل‌های دولتی پیش برود و حتی مشاهده‌شده که سعی در ایجاد اتحادیه کشوری داشته است که البته این روند دارای اشکالاتی است که از سمت خیلی از دوستانی مطرح‌شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها