دبیرکل خانه صنعت ایران گفت: دولت می گوید باید همه چیز را کنترل کنم، غافل از این که در همین کنترل و امضاهای طلایی است که مفسده‌های زیادی ایجاد می شود.
کد خبر: ۱۱۷۸۷۹۸
امضای طلایی باعث ایجاد فساد می‌شود/ نرخ ارز دستوری اقتصاد را به چالش کشیده است

محمدرضا مرتضوی در گفتگو با «جام جم آنلاین»، در خصوص مسئله واردات و ضعف برخی قوانین اظهار داشت: رویه اقتصادهای دنیا این است که واردات را ممنوع نمی‌کنند، بلکه با نظام‌های تعرفه ای این مسئله را مدیریت می‌کنند و در اسناد بالادستی ما هم به این مسئله اشاره شده است.

وی ادامه داد: وقتی واردات کالایی ممنوع می‌شود باید یک منطقی برای آن وجود داشته باشد، اما بدلیل شرایط ویژه اقتصادی کشور و نوسانات ارزی، گاهی اوقات ممکن است واردات برخی کلاهای ارزبر مثل خودرو متوقف شود، چراکه اگر قرار باشد در چنین شرایطی 70 الی 80 هزار دستگاه خودرو واردکشورر شود، چندهزار میلیارد منابع ارزی کشور را خارج می‌کند.

مرتضوی در رابطه با تأثیر چند نرخی بودن ارز بیان داشت: مسلما این موضوع روی افزایش واردات تاثیر دارد. شما هر چیزی را با ارز 4200 تومان وارد کشور کنید مرقون به صرفه است. هر چیز هم صادر کنید و ارز را بر نگردانید و با ارز 14 هزار تومان آن کالا را بفروشید برایتان مقرون به صرفه خواهد بود. چرا گوسفند قاچاق می شود؟ چون با ارز 14 هزار تومان بر می‌گردد. اگر قرار باشد واردات با ارز 4 هزار تومان باشد و عرضه و صادرات با قیمت 14 هزار تومان باشد یک عده این میان وارد می کنند تا صادرکننده شوند، پس باید بپذیریم که این شرایط یک شرایط عادی نیست.

مرتضوی اظهار داشت: بنابراین هر تصمیمی که در حوزه واردات گرفته می شود و نوع ارزی که به واردات اختصاص می یابد در شورای اقتصاد و در جلسات شورای اقتصاد یا یک نهاد بسیار مورد اطمینان کنترل و مدیریت شود.

این کارشناس حوزه تولید داخلی گفت: هر چه را با ارز 4200 تومان عرضه کنید خریدار هم دارد. هم مردم و هم تاجرها خریدار آن هستند ولی الان اگر اجازه دهید روغن با ارز 14 هزار تومان صادر شود همه روغن‌های کشور را صادر می‌کنند. چون باقیمت کم وارد کردند و با 14 هزار تومان صادر می‌کنند. این است که شرایط کنونی شرایط خاصی است .

وی تصریح کرد: باید سیستم‌هایی وجود داشته باشد که از طرف خود اصناف و بازاری‌ها نظارت و کنترل کافی داشته باشد. دولت باید قوانین بالادستی را افزایش دهد. الان که چهار نوع نرخ ارز داریم دولت کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد. دولت تشخیص داده که برای کالاهای اساسی ارز دولتی اختصاص دهد. و از طرفی می‌گوید باید همه‌چیز را کنترل کنم، غافل از این‌که در خود آن کنترل و همان امضاهای طلایی، خیلی مفسده ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: الان واردات از هر چیز مقرون‌به‌صرفه تر است، باید شرایطی را در اقتصاد به وجود بیاوریم که بند و بسط و زد و بند نشود، دولت باید به طرفی برود که تم‌های بسیار خوب و کامل و شفافی را ایجاد کند و سیستم‌های بسیار شفاف را برای نظارت چگونگی عرضه کالا فراهم نماید.

مرتضوی بیان داشت: عده‌ای می‌گویند باید به‌دقت از احتکار و نگهداری کالا جلوگیری کرد، حرف درستی است باید بگوییم چه کسی باید این کار را انجام دهد؟ تجربه من در این چهل سال می‌گوید وقتی‌که اوضاع این‌گونه می‌شود و مقداری رانت به وجود می‌آید سیستم‌های متمرکز دولتی نمی‌تواند جلوی رانت را بگیرد بلکه دخالت خود صنوف و دخالت خود اتاق‌های بازرگانی و نظارت خود آنها و نظارت خانه‌های و صنعت و انجمن‌ها می‌تواند مقداری شفافیت را به وجود آورد و قدری می‌تواند این کار را کنترل کند.

این فعال حوزه اقتصادی یادآور شد: آنچه امروز بیش از هر چیز دیگر مهم است این است که باوجوداین وضعیت نرخ ارزاق عمومی و نیازهای مردم بطور وفور یافت شود.دستمزد کارگران الان بدترین گرفتاری مملکت است. کارگران و حقوق‌بگیران و کارمندها حقوق محدودی دارند اما باید با همین حقوق و یا همین حجم گرانی قدرت خرید خود را حفظ کنند. حفظ قدرت خرید مردم مهم‌ترین موضوعی است که وجود دارد بنابراین الان دولت باید تمام دغدغه‌هایش این باشد. در غیر این صورت در آینده نزدیک مشکلات خیلی پیچیده‌تری گریبانمان را می‌گیرد که دیگر قابل‌حل نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها