سازمانهای مردم نهاد ، گروهها و نهادهای بسیاری را در بر می گیرند که مستقل از دولت و حکومت عمل می کنند و در درجه نخست، همکاری و انسانیت را بر اهداف تجاری ترجیح می دهند
کد خبر: ۱۱۷۸۶۰۰
فعالیت‌های خانه سمن‌ها در گناوه

این سازمان ها ، گروه‌های بومی سازمان یافته در سطوح ملی، منطقه ای و همچنین گروههای عضویتی در روستاها را پوشش می دهند. علاوه برآن و در مقام عمل، سازمانهای غیر دولتی، به نوعی انجمن های اجتماعی ، مذهبی ، خیریه و ... تقسیم بندی می شوند که به عنوان اهرم و پشتوانه خصوصی به شمار می آیند و آن را به حرکت درمی آورند.

همچنین اگر بخواهیم فعالیت سازمانهای غیردولتی را وسیع تر در نظر بگیریم، تعاونیهای و انجمن های محلی مستقل ، تشکلهای زنان و انجمن های حقوق شهروندی ، انجمن های فرهنگی – اجتماعی و نیز گروههای شهروندی که عملکردشان برساخت قدرت سیاسی اثر گذار است، در حوزه سازمان های غیردولتی قرار می گیرند .

در همین راستا و در جهت تقویت جامعه مدنی فعالیت های فرهنگی ، سیاسی،اجتماعی، هنری بسیاری در سطح شهرستان گناوه صورت می گیرد که از جمله فعالیت های مفید و تاثیر گذاری که بصورت مداوم و هفتگی توسط خانه سمن ها برگزار می گردد می توان به نشست های چشمخانه اُدیپ ، چهارشنبه های تماشا ، یکشنبه های کتاب و ... اشاره نمود که توانسته است با یک شیب مناسب علاقه مندان به حوزه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی را به خود جذب کنند .

تاثیر انکارناپذیر هنر بر شکل‌گیری و مسیر دهی به فرهنگ هر جامعه‌ای، زوایای مختلفی دارد و واقعیت این است که سینما به عنوان یکی از بزرگترین عناصر فرهنگساز در دنیا امروز محسوب می‌شود که تاثیر کوچکترین نمای ظاهر شده بر آن را به سرعت می‌توان در میان توده های اجتماعی دید. به همین خاطر استفاده از این دنیای مدرن و در عین حال لذت بخش، وسیله‌ای برای نشان دادن فرهنگ‌ها و اندیشه‌هایی است که شاید به سختی بتوان با زبان عامیانه بیان نمود.

به همین منظور خانه سازمان های مردم نهاد و آرت فیلم جنوب برنامه چهارشنبه های تماشا را که اخیرا یک سالگی خود را پشت سر گذاشت ، هر هفته ساعت هفت عصر با یک فیلم خوب و تاثیرگذار از سینمای ایران و جهان و در راستای بهبود وضعیت فرهنگی – اجتماعی و آشنایی جامعه با سینمای روز دنیا ، همراه با نقد و بررسی حسن ملک زاده از مستند سازان بومی گناوه و سایرین، علاقه مندان سینما را دور یک میز جمع می کنند .

تئاتر نقش تعیین کننده‌ای در جهت تغییرات جامعه داشته و دارد بطوری که تئاتر به عنوان یک عنصر فرهنگی زنده و تاثیر گذار اگر توسط اهلش راهبریی و مبتنی بر شرایط اجتماعی درست برنامه‌ریزی گردد بی‌شک از تأثیرگذارترین و زنده‌ترین هنرها به تلقی می شود ، بنابراین نمی‌توان منکر نقش این هنر زنده در موضوع فرهنگ اجتماع شد.

برنامه تئاتر چشمخانه ادیپ (سه شنبه های تئاتر ) از جمله برنامه های پویا و مستمری است که به همت گروه چشمخانه ادیپ و با همکاری خانه سمن ها سه شنبه هر هفته با نمایش فیلمی از تئاتر یا در دستور کار قرار دادن متن نمایشنامه ای از این حوزه به بحث و بررسی این هنر ارزشمند می پردازند .

انسان به دانش‌های نو و علوم گسترده‌ای دست یافته است ، تا آنجا که پیشرفت علمی بشر مرزهای و قله های بسیاری را در طول حیات خود در نوردیده و به یافته های بزرگی دست یافته است. مشخص است که انسان توانسته دست به کارهای بزرگی بزند و پدیدآورنده زیباترین آثار ‌‌شود. مطالعه، انسان را از چیستی ؟ و چرایی؟ خود با خبر می‌کند و راه درست زندگی کردن را به او می‌آموزد. کتاب همواره در تمامی دوره‌ها و زمان‌ها کمک حال بشر بوده است، تا آدمی با اندیشه‌های درست و خردمندانه، راه درست زیستن را بیاموزد . اگر خوب دقت کنیم می‌توان اندیشه‌های درست را از درون یک کتاب بیرون کشید و آن رابه عنوان یک الگوی انسان گرایانه و درست جهت به سعادت رساندن آدمی قرار داد و در راه خردمندی و دانایی گام برداشت .

یکشنبه هر هفته خانه سمن های گناوه ، راس ساعت هفت عصر جلسات نقد و تحلیل کتاب را با یک کتاب جدید در حوزه های مختلف اقتصادی ، اجتماع ، سیاست ، ادبیات و ... جهت تقویت بنیه افراد کتابخوان و ترویج فرهنگ مطالعه برگزار می کند .

در آغاز فرد ارائه دهنده در مدت زمان سی الی چهل و پنج دقیقه به معرفی کتاب ، نویسنده کتاب ، معرفی موسسه انتشاراتی و همچنین بیان موضوعات مطروحه در کتاب می پردازد سپس افراد حاضر در نشست به ارائه نظرات و انتقادات خود پیرامون کتاب می پردازند .

البته از دیگر فعالیت های سمن های گناوه در حوزه کتاب و کتابخوانی می توان به کارگاه های داستان و نشست های ادبیات با حضور نویسنده گان مطرح ملی و منطقه ای که توسط انجمن هوای تازهـ یا نشست های آدینه های کتاب انجمن آوای مهرگان ، دوشنبه های کتاب خانه جوان بندر ریگ و همچنین به برنامه هایی چون تجهیز کتابخانه های کلاسی روستاها که توسط انجمن آوای مهرگان ، انجمن سرایش زندگی نو و خانه سازمان های مردم نهاد شهرستان گناوه اشاره نمود .

جامعه ای که می خواهد به سوی توسعه پایدار و همه جانبه حرکت کند اگر فقط به عوامل مادی توجه داشته باشد و تعالی و کمال انسان ها و کاهش نابرابری ها را در نظر نگیرد به موفقیت دست نخواهد یافت. به عبارت دیگر سواد، تندرستی، تغذیه صحیح، تامین مسکن در جامعه جزو نیازهای اساسی زن و مرد، دختر و پسر است . اگر در جامعه ای میزان با سوادی، تندرستی و مولفه هایی چون تغذیه و تامین مسکن، ایجاد اشتغال و درآمد ، بالا رود اما توزیع آن بین زن و مرد متعادل نباشد آن جامعه توسعه نیافته است . بهمین جهت است که زنان نقش به سزائی در فرآیند توسعه دارند.

اعضای انجمن بانوان آب و آفتاب گناوه نیز تلاش کرده اند با فعالیت های خود فاصله میان زن و مرد را در جامعه گناوه کمتر کنند گرچه هنوز در اول راه هستند ولی با اقدماتی چون برگزاری دوره های توان افزایی و تاب آوری آگاهی بخشی به زنان و دختران و همچنین برگزاری بازارچه ها و جشنواره های مختلف جهت عرضه کالاهای ساخته دست زنان و دختران بومی منطقه و همچنین معرفی بانوان کارآفرین در حوزه های مختلف در نقاط مختلف شهر به خصوص محلات کمتر توسعه یافته که این مهم را می توان به عنوان یک به گام به جلو و طلوع صبحی سپید قلمداد نمود .

جوامع توسعه یافته در راستای بهره برداری مناسب از سفره پر برکت طبیعت و همچنین به منظور پیشگیری از بحران های محیط زیستی، ضمن شناخت ویژگی های محیط زیست، زمینه مناسب را برای ارتقای سطح دانش و مطالعات این حوزه را فراهم آورده اند و در جهت ترویج فرهنگ پاسداری از محیط زیست ، منابع طبیعی ، شناخت درست و مفهومی توسعه پایدار در جامعه گام های موثری با کمک حامیان محیط زیست برداشته می شود .

در سال های اخیر مردم گناوه نیز به حوزه محیط زیست با ورود به این حوزه حساسیت های بیشتری نسبت به سال های پیش از خود نشان داده اند تا آنجایی که برخی فعالین را بر آن داشت ، با تاسیس انجمن یاوران سبز اندیش طبیعت این موضوع را بصورت هدفمند و در چارچوب مشخص دنبال کنند .

این انجمن در سال های اخیر توانسته اقدامات مفید و اثربخشی را از خود به جای بگذارد که به عنوان مثال می توان به کشت درختان حرا در سواحل پیرامونی گناوه و ایجاد یک جنگل کوچک ، کشت بذر گیاهان دارویی در دامان طبیعت که اخیرا با همکاری و تلاش انجمن های یاوران سبزاندیش طبیعت ، سرایش زندگی نو و نبض سبز دیلم در روستای شیرونک انجام گرفت .

خیریه ها و سازمان های مردم نهاد حمایتی در حوزه آسیب های اجتماعی جهت کمک به هم نوعان پیشینه طولانی در تاریخ حیات بشری دارند و همیشه محل انتقال بخشی از حمایت های مادی و معنوی به جامعه هدف بوده اند .

اخیرا در گناوه نیز این گونه فعالیت ها روند رو به رشدی داشته است که از جمله می توان به انجمن بیماران کلیوی ، انجمن تپش سایه دوست آبشار عاطفه ها، انجمن سرایش زندگی نو که هر کدام سعی می کنند به شیوه خود با ارائه برنامه و اجرای مختلف در حوزه های مادی و معنوی در این بخش گام های مفیدی بردارند تا باشد که باری از دوش جامعه بردارند و مرهمی باشند بر زخم های بزرگ این جامعه.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها