در ادامه اتهام پراکنی‌های مقامات آمریکایی علیه کشورمان رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که ایران به گروه‌های منطقه سلاح ارسال می‌کند و موجب بی‌ثباتی در خاورمیانه می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۸۵۲۵
اتهام‌ پراکنی‌های واهی یک مقام آمریکایی علیه ایران

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، برایان هوک نماینده ویژه رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری در یک پایگاه نظامی که به نمایش تجهیزاتی که واشنگتن ادعا می‌کند جمهوری اسلامی به گروه‌های منطقه ارسال کرده است، اختصاص داشت به طرح ادعاهای واهی و نخ‌نمای آمریکایی‌ها علیه کشورمان پرداخت و بدون کوچک‌ترین اشاره به سیاست‌های مداخله‌جویانه و جنگ طلبانه کشورش در خاورمیانه باز هم این ادعای بی‌اساس را مطرح کرد که ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم است.

وی با تکیه بر این ادعاهای خصمانه، گفت که مقامات ایران باید تصمیم بگیرند عنوان بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم را از این کشور بردارند و به نفع مردم خود اقدام کنند.

برایان هوک که سه ماه پیش توسط وزیر خارجه آمریکا به عنوان رئیس گروه اقدام ایران منصوب شد، در پاسخ به سوالی درباره اقدام بعدی علیه ایران با اشاره به رویکرد فشار حداکثری بر ایران مدعی شد که اگر تحریم‌های واشنگتن مانع از این نشود که تهران ارسال سلاح به گروه‌های منطقه را متوقف کند، اقدام نظامی علیه این کشور ممکن خواهد بود اما دولت آمریکا ترجیح می‌دهد از تمام ابزارهای دیپلماتیک ممکن استفاده کند.

رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا با اشاره به موشک‌های ضدتانک و موشک زمین به هوایی که در این پایگاه دیده می‌شد، مدعی شد که این تجهیزات جنگی را نیروهای عربستان در یمن به دست آورده و در اختیار آمریکا قرار داده‌اند.

هوک همچنین به یک راکت توپخانه‌ای اشاره کرد و مدعی شد که این راکت نیز در ولایت هلمند افغانستان کشف شده و نشان می‌دهد ایران از طالبان حمایت نظامی می‌کند. وی تاکید کرد که ایران تهدیدی جدی برای منطقه شده و باید متوقف شود.

بنابر این گزارش، نمایش تجهیزات ادعایی آمریکا که می‌گوید از ایران ارسال شده دومین بار است که در سال جاری (میلادی) در واشنگتن انجام می شود. نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز بقایای چند موشک و پهپاد را در زمستان گذشته به نمایش گذاشت که ادعا می‌کرد از ایران برای حوثی های یمن که در حمله به عربستان استفاده شده بود، ارسال شده است.

هوک در ادامه ادعاهای خود با اشاره به نمایش هیلی مدعی شد که مقایسه تجهیزات ارسالی ایران نشان می دهد در شش ماه اخیر، کمک های ارسالی جمهوری اسلامی به گروه‌های منطقه افزایش یافته است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه گزافه گویی‌هایش ادعا کرد: آنچه شاهد آن هستیم سابقه داشته است. مقامات ایران هزاران موشک به حزب الله داده‌اند. آنها سعی دارند حوثی ها را به حزب‌الله خلیج فارس تبدیل کنند. ایران بیش از هشت میلیارد دلار به اسد (رئیس جمهوری سوریه) کمک کرده است. حماس و حزب‌الله نیز میلیون‌ها دلار برای برنامه‌های خود دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه فشار آمریکا بر جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت، افزود: پیام ما به تهران مشخص است. فشار اقتصادی و تحریم‌های ما تا زمان تغییر رفتار جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت. ایران می تواند برگردد یا شاهد فروپاشی اقتصادش باشد. جمهوری اسلامی ایران سال‌ها است به رفتارهای مخرب خود ادامه می‌دهد و دولت پرزیدنت ترامپ می‌گوید دیگر بس است، این رفتارها را تحمل نمی‌کنیم.

به گزارش هیل، برایان هوک در این کنفرانس خبری از پاسخ به انتقادات مبنی براینکه برگزاری چنین نمایش‌هایی آن هم دو بار در یک سال، می‌تواند تنش‌ها در منطقه را افزایش دهد، سرباز زد.

وی همچنین این باور را که همزمانی این نمایش با ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی تلاشی است برای منحرف کردن اذهان از عربستان سعودی رد کرد.

خاشقجی اوایل ماه اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول دیگر هرگز از آن خارج نشد.

از همان ابتدا مسئولیت این اتفاق متوجه مقامات سعودی بود اما آنها هرگونه اطلاع از سرنوشت این روزنامه‌نگار منتقد را رد می‌کردند.

بعدتر مشخص شد که او در کنسولگری به شکلی فجیعانه کشته شده و جسدش نیز خارج شده است.

در پی فشارهای بین‌المللی برای شفاف‌سازی عربستان در این مسئله، سرانجام سعودی‌ها اذعان کردند که خاشقجی در کنسولگری کشته شده اما این یک نقشه از پیش تعیین شده نبوده و او در درگیری جان خود را از دست داده است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این باره گفت: هیچ چیز به آنچه در عربستان رخ می‌دهد ارتباط ندارد البته یک چیز مرتبط است، اینکه بسیاری از موشک‌هایی که اینجا به نمایش درآمده توسط عربستان سعودی به دست آمده که نشان دهنده میزان تهدیدی است که وجود دارد.

مقامات آمریکایی همواره در راستای سیاست های خصمانه و ضد ایرانی خود تلاش کرده‌اند به روش‌های مختلف و با دستاویز قرار دادن ابزارهای به ظاهر منطقی و قابل قبول جمهوری اسلامی را یک دولت متجاوز جلوه دهند که به‌طور مرتب هم تلاش دارند منطقه را به تصرف خود درآورند.

آمریکایی‌ها در طول سال‌های گذشته به‌طور مکرر این ادعاهای بی‌اساس را علیه کشورمان مطرح کرده‌اند، درحالیکه خود و متحدانشان به‌ویژه در خاورمیانه عاملان اصلی تمامی ناآرامی‌ها، اختلافات و جنگ‌ها در منطقه بوده‌اند اما همیشه به گونه‌ای سعی کرده‌اند بر این واقعیات سرپوش بگذارند و حتی ایران را برای تمامی مشکلات منطقه مقصر جلوه دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها