ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی)، بیماری است که به علت ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی ناشی از ابتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) به وجود می‌آید و قدرت دفاعی بدن کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۱۱۷۸۳۳۶
آنچه که درباره ایدز باید بدانید

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، اغلب افراد وقتی آلوده به ویروس HIV می‌شوند به سرعت متوجه نمی‌شوند، اما بیماری کمی بعد ممکن است علائمی را نشان دهد؛ این زمانی است که سیستم ایمنی بدن مبارزه می‌کند، معمولا در عرض ۲ تا ۶ هفته پس از اینکه ویروس منتقل شد.

علائم ویروس ایدز شبیه به سایر بیماری های ویروسی است و اغلب با آنفلوآنزا مقایسه می شود که علائم معمولا یک یا دو هفته طول می کشد و سپس به طور کامل از بین می‌روند. این علایم عبارتند از سردرد، اسهال، تهوع و استفراغ، خستگی، درد ماهیچه‌ها، گلو درد، تورم غدد لنفاوی، جوش یا بثورات قرمز که خارش ندارد و معمولا بر روی تنه هستند و تب.

راه‌های عمده سرایت ایدز عبارتند از تماس‌های جنسی با افراد آلوده، تزریق خون و فرآورده‌های آلوده آن، استفاده از سرنگ‌های مشترک بخصوص در بین معتادان تزریقی و بکار بردن ابزار و وسایل آلوده و انتقال از مادر آلوده به جنین.

یکی از اولین راه‌های شناخت یک بیماری، شناخت علائم و مراحل مختلف سیر بیماری است. با این شناسایی می‌توان از گسترش و توسعه بیماری در مراحل اولیه جلوگیری کرد. علائم آلودگی بیماری ایدز بسیار پیچیده است و دارای مراحل چندی است که الزاما همه آنها در افراد آلوده مشاهده نمی‌شود.

اولین اقدام پزشک برای درمان این بیماران، روان درمانی است. باید بیمار اطمینان خاطر پیدا کند که بیماری او رو به بهبودی است. بیمار باید از مراحل درمان تا حدودی اطلاع داشته باشد، تمامی مسائل مربوط به پیشگیری به این بیماران آموخته شود و تمامی عوامل خطر برای آنها گفته شود.

توجه‌ داشته‌ باشید که‌ تشخیص‌ زودهنگام‌ کمک‌ کننده‌ است‌. اگر در معرض‌ خطر هستید،‌ هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه‌ کنید؛ حتی‌ اگر احساس‌ می‌کنید که‌ در سلامت‌ کامل‌ به‌ سر می‌برید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها