معاملات مسکن شهر تهران ۳۲ درصد کاهش یافته اما افت خرید و فروش واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال ۲۱ درصد بوده که نشان می‌دهد جهش ۸۳ درصدی قیمت، متقاضیان را به سمت واحدهای قدیمی ساز سوق داده است.
کد خبر: ۱۱۷۸۲۹۴
نقش قدیمی‌ سازها در بازار مسکن تهران

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، اخبار تایید نشده حاکی از آن است که میانگین قیمت مسکن شهر تهران در آبان ماه ۱۳۹۷ به متری ۹ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۶ و ۹۰ درصد افزایش یافته است.

در این شرایط متقاضیان که قدرت خریدشان به شدت کاهش یافته، واحدهای قدیمی ساز را به عنوان اولویت‌ های خود مدنظر قرار داده اند. برخی گزارش‌ها نیز از مهاجرت اجاره نشینان به شهرهای اطراف تهران حکایت دارد.

آمارها از بازار مسکن تهران در مهرماه حاکی از آن است در شرایطی که معاملات به طور کلی ۳۲ درصد کاهش یافته، کمترین کاهش تعداد معاملات به ترتیب در بازه‌های سنی ۱۶ تا ۲۰ سال و بیش از ۲۰ سال (به ترتیب به میزان ۲۱- و ۲۳- درصد) و بیشترین کاهش تعداد معاملات در بازه های بین ۱۱ تا ۱۵ و کمتر از ۵ سال (به ترتیب به میزان ۴۴- و ۳۸- درصد) بوده است. به بیان دیگر واحدهای قدیمی ساز نسبت به سال گذشته درصد بیشتری را از کل معاملات در بر گرفته اند.

از سوی دیگر در مهرماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل، تعداد معاملات صرفا در بازه های با سطح زیربنای کمتر از ۴۰ و بیش از ۲۰۰ متر مربع به ترتیب ۲۲ و ۵ درصد رشد داشته اما معاملات در سایر واحدها با نرخ رشد منفی همراه بوده است؛ به طوری که بیشترین کاهش مربوط به واحدهایی با سطح زیربنای ۸۰ تا ۱۰۰ و ۶۰ تا ۸۰ متر مربع به میزان ۴۱- و ۴۰- درصد بوده است.

از نظر ارزش هر واحد مسکونی نیز بیشترین تعداد معاملات به واحدهای ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان با سهم ۶.۶ درصد از کل معاملات مربوط می شود.

واحدهای با ارزش ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان هم با سهم ۶.۴ درصد از کل معاملات در جایگاه بعدی قرار دارند.

کمترین سهم هم به واحدهای با ارزش کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان مربوط می شود که سهم ۰.۲ درصدی از تعداد معاملات دارد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه ۱۳۹۷متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۸۶.۱ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۴ و ۸۳.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۷ به ۹.۴ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹.۵ و ۳۲.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

شرایط موجود حاکی از آن است که بازار مسکن به سمت رکود تورمی پیش می‌رود و با توجه به رشد ۲۵۰ درصدی دلار و ۲۳۷درصدی سکه، خود را با آن تطبیق می‌دهد البته کارشناسان معتقدند مسکن ظرفیت رشد بیش از این را ندارد و هرچه قیمت آن بالاتر برود، رکودش عمیق‌تر می‌شود.

با این وجود آمار گویای آن است که به دلیل انتظارات تورمی، قیمت اسمی مسکن در مسیر صعود قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها