مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خبر داد

شناسایی یک کانون آنفلوانزا در شهرضا

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در 24 ساعت گذشته یک کانون آنفلوانزا در شهرضا شناسایی شد که با دستور فرماندار تیم مخصوصی تشکیل شد؛ قرنطینه و مراحل معدوم‌سازی در آن در حال انجام است.
کد خبر: ۱۱۷۷۶۲۵
شناسایی یک کانون آنفلوانزا در شهرضا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس ، شهرام موحدی عصر امروز در جلسه بررسی وضعیت آنفلوآنزا در شهرضا با اشاره به این‌که با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان، احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بسیار است، اظهارداشت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ناشی از یک ویروسی واگیردار است.

وی افزود: ویروس فوق حاد پرندگان به نام H5N8 به عنوان معضل جهانی مطرح شده است و بیش از 60 کشور دنیا از جمله کشورهای آلمان، فرانسه، هلند، کره جنوبی و ژاپن درگیر این بیماری هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تأکید بر این‌که در استان اصفهان به دلیل وجود مراکز فراوان پرورش طیور زمینه‌های شیوع این بیماری بسیار است، گفت: با توجه به اینکه پرندگان آزاد پرواز و مهاجر عامل اصلی انتقال این بیماری هستند، برای کنترل و جلوگیری از انتقال این بیماری باید از خرید و فروش هر نوع پرنده آزاد پرواز، زینتی، آبزی‌پرور و پرندگان بومی خودداری شود.

وی با بیان این‌که با همه توان برای کنترل این بیماری در استان اصفهان تلاش می‌کنیم، بیان کرد: احتمال انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به مرغداری‌ها وجود دارد و برای جلوگیری از انتقال این بیماری، تولیدکنندگان باید همکاری لازم را با بازرسان داشته باشند و از هرگونه جابه‌جایی طیور و کود مرغی بدون مجوز دامپزشکی و خرید پرندگان زنده از دوره‌گردها خودداری کنند.

موحدی با بیان این‌که در 24 ساعت گذشته یک کانون آنفلوانزا در شهرضا شناسایی شد که با دستور فرماندار تیم مخصوصی تشکیل شد، تصریح کرد: قرنطینه و مراحل معدوم‌سازی در آن در حال انجام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با تأکید بر این‌که پرورش‌دهندگان طیور باید مسائل بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند و هرگونه تلفات غیرعادی پرندگان را گزارش دهند، تصریح کرد: مردم هم در روستاها باید تلفات را به شبکه دامپزشکی یا خانه‌های بهداشت گزارش دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان این‌که ضدعفونی کردن و جلوگیری از تردد افراد غیر مسؤول به مرغداری‌ها، در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مؤثر است، عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به 19 کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دو شهرستان نجف‌آباد و تیران و کرون در استان اصفهان شناسایی شده است.

مقابله با کانون آنفلوآنزای پرندگان، مهمترین اولویت

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد در ادامه این جلسه با اشاره به کشف یک کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان شهرضا، بیان کرد: در حال حاضر مقابله با این بیماری و جلوگیری از شیوع آن، نخستین و مهمترین اولویت دستگاه‌های اجرایی شهرستان شهرضا است.

فرماندار شهرضا با بیان این‌که مهمترین رسالت مسؤولان در هر شرایطی تأمین امنیت و سلامت مردم است، افزود: کوتاهی در مقابله با این بیماری پذیرفته نیست و تا اطلاع ثانوی، همه امکانات شهرستان شهرضا برای مبارزه با این بیماری بسیج می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که تا زمانی که مشکل به وجود آمده در شهرضا برطرف نشود، هیچ یک از مدیران و مسؤولان حق ندارند احساس راحتی و آرامش کنند، افزود: در شرایط فعلی فشارها و اقدامات دشمنان برای مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی بیشتر شده بنابراین باید با هر تهدیدی با قاطعیت برخورد شود.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه حل مشکلات نیازمند روحیه جهادی مدیران و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود است، خاطرنشان کرد: کمیته ویژه‌ای برای کنترل این بیماری در شهرستان شهرضا تشکیل می‌شود و نمایندگان ادارات در این کمیته، تا مهار کامل این بیماری به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک رسالت ملی است، اظهار داشت: زیان‌های مالی و اقتصادی تنها بخشی از آسیب‌های ناشی از شیوع این بیماری است.

رفیعی‌نژاد تأکید کرد: شهروندان از خرید پرنده از افراد دوره‌گرد خودداری و انواع مرغ‌ها و پرندگان خود را در قفس نگهداری کنند و ظرف غذا و آب آن‌ها را از سایر پرندگان و حتی کبوتر و گنجشک‌ها دور نگه دارند.

وی با تأکید بر این‌که تمام محصولات موجود در بازار و در مراکز مجاز کاملا بهداشتی است و هیچ مشکلی از لحاظ سلامتی ندارند، گفت: مردم در این مورد نگرانی نداشته باشند، اقدام‌های لازم برای پیشگیری و مقابله با این ویروس با اقدامات به موقع شبکه دامپزشکی شهرضا انجام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها