با موافقت نمایندگان مردم در خانه ملت

سازوکار تامین مالی حمایت از کالای ایرانی تعیین شد

یک عضو هیأت نمایندگان اتاق شیراز و اتاق ایران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تأکید کرد:

تثبیت و ساماندهی سیاست‌های حمایتی دولت، ضامن بقای کالای ایرانی/ نظارتی بر قیمت‌ کالاها در بورس نداریم

یک عضو هیأت نمایندگان اتاق شیراز و اتاق ایران، خواستار تثبیت و ساماندهی سیاست‌های دولت در حوزه صنعت گفت: سرمایه‌گذاری در صنایعی که مواد اولیه آن در کشور وجود دارد، برای کشور ارزش‌افزوده در پی خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۷۷۲۹۱
تثبیت و ساماندهی سیاست‌های حمایتی دولت، ضامن بقای کالای ایرانی/ نظارتی بر قیمت‌ کالاها در بورس نداریم

به گزارش جام جم آنلاین، فریدون فرقانی، عضو هیات نمایندگان اتاق شیراز و اتاق ایران، با اشاره به مزیت نسبی ایران در صنایعی که مواد اولیه آن در کشور وجود دارد گفت: در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری در صنایع غذایی، پتروشیمی، مواد معدنی و توریسم می‌تواند برای کشور ارزش‌افزوده داشته باشد.

وی ضمن بیان مشکلات چند ماه گذشته در حوزه اختصاص ارز و واردات مواد اولیه گفت: اعطای مجوز به واحدهای تولیدی که وابسته به ارز و واردات هستند در شرایط کنونی اصلاً به صلاح کشور نیست.

عضو هیأت نمایندگان اتاق شیراز و اتاق ایران، گران شدن نرخ ارز را یک فرصت برای صادرات برشمرد و ادامه داد: در شرایطی که برای ارز اتفاق افتاده است باید سعی کنیم در کشورهای همسایه، برای کالاهای صنعتی خود بازار مناسبی را پیدا کنیم تا از این طریق به اشتغال پایدار در حوزه صنعت برسیم.

وی با انتقاد از عدم راهنمایی و مشاوره برخی کارشناسان وزارت صمت به کارگاه‌های تولیدی گفت: برخی کارگاه‌های تولیدی کوچک برای صادرات کالاهای خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارند که متأسفانه کارشناسان وزارت صمت مخصوصاً در حوزه استانی از تخصص و آموزش کافی در این خصوص برخوردار نیستند.

فرقانی دیگر مانع صادرات در کشور را وضع بخشنامه‌های ضدونقیض در حوزه صادرات و ارز صادراتی ارزیابی کرد و خواستار ساماندهی این وضعیت شد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق شیراز، همچنین ضمن انتقاد از عدم مدیریت حوزه صنعت، گفت: یکی از مواردی که صنعت‌گران با آن دست‌به‌گریبان هستند مربوط به عدم سیاست‌گذاری قیمت کالاهایی که در بورس کالا قیمت‌گذاری می‌شوند و عدم تثبیت قیمت‌گذاری از سوی متولیان امر است.

فرقانی ادامه داد: در یک ماه گذشته هیچ نظارتی بر این موارد نبوده و امیدواریم یک ثبات قیمتی در این بخش به وجود بیاید که صنعت‌گر در زمان خرید این اطمینان را داشته باشد که مثلاً برای یک ماه قیمت تغییر زیادی نداشته باشد.

وی بابیان این مطلب که در موضوع حمایت از کالای داخلی، ما باید اعتماد ازدست‌رفته را جبران کنیم، گفت: مشکل جبران اعتماد فقط با پول حل نمی‌شود بلکه باید در حوزه سیاست‌گذاری و کمک به تولیدکنندگان هم شاهد تغییراتی باشیم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران، تربیت نیروهای متخصص و کار آمد را از دیگر وجوه کمک دولت به تولیدگران دانست و افزود: ما بخصوص در صنایع کوچک نیازمند نیروهای متخصص هستیم، دقت کنید، مهندس نمی‌خواهیم بلکه نیروهای فنی کارآمد می‌خواهیم که این مهم باید از طریق تعامل وزارت صنایع و معادن، آموزش‌وپرورش و سایر نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط برنامه‌ریزی شود.

فرقانی ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه نیروهای جوان ما تخصص و مهارت یاد بگیرند و در واحدهای تولیدی مشغول به کار شوند.

وی در خصوص تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان نیز گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، بانک‌ها باید برای واحدهایی که هنوز در این شرایط تولید خود را حفظ کرده‌اند تسهیلاتی برای تهیه مواد اولیه در نظر بگیرد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق شیراز، بابیان اینکه خیلی از واحدهای تولیدی خود را نسبت به شاغلین در کارگاه مقید می‌دانند و بدون هیچ چشم‌داشتی کارگاه خود را سرپا نگه‌داشته‌اند گفت: اختصاص تسهیلات به این قشر می‌تواند تا حد زیادی به افزایش اشتغال کمک کند.

فرقانی تأکید کرد: در صورت اختصاص تسهیلات به واحدهای تولیدی، نظارت بر سرمایه‌گذاری این پول در تولید ضروری است.

وی در پایان با اشاره به نقش قانون‌گذار در تسهیل فرایند تولید خاطرنشان کرد: در بحث قوانین و مقررات، بخصوص در حوزه قوانین مالیات بر ارزش‌افزوده امیدواریم مجلس طبق قولی که داده تمهیداتی در جهت تعدیل مالیات بر ارزش‌افزوده روی واحدهای تولیدی داشته باشد تا نظیر سایر مناطق جهان، مالیات بر ارزش‌افزوده، از مصرف‌کننده نهایی گرفته شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها