رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با جام جم آنلاین؛

سیاست‌های جبرانی و حمایتی در بخش لبنیات الزامی است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تاکید کرد:حالا که قیمت بالای لبنیات منجر به خطر افتادن سلامت اقشار کم درآمد جامعه شده ،بنظر می‌رسد دولت باید سیاست‌های جبرانی و حمایتی همراه با ارائه یارانه در این بخش اتخاذ کند.
کد خبر: ۱۱۷۷۲۷۷
سیاست‌های جبرانی و حمایتی در بخش لبنیات الزامی است

احمدعلی کیخا نماینده زابل در مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه اختصاص یارانه برای خرید لبنیات اقشار کم‌درآمد ضروری است گفت: واقعیت این است که به دلیل کاهش ارزش ریال در مقابل دیگر ارزهای خارجی، محصولات کشاورزی نیز با افزایش قیمت مواجه شده ، که همین امر قدرت رقابت محصولات داخلی در مقایسه با مشابه کالاهای خارجی را بیشتر کرده است.

وی افزود:در این شرایط صادرات محصولات لبنی به دلیل افزایش قیمت به‌صرفه شده و تولیدکنندگان رغبت بیشتری به فروش محصولاتشان از طریق صادرات دارند ،به همین دلیل کمبود عرضه در داخل ایجادشده و درنتیجه قیمت برای مصرف‌کنندگان داخلی بالا رفته است.

کیخا بابیان اینکه این اتفاق هرچند برای بخش کشاورزی اتفاق خوبی است گفت: این رویداد قدرت صادرات کشور را افزایش داده چون ما در طول سال‌های گذشته با پایین نگاه‌داشتن قیمت‌ها ،هزینه‌های پنهانی را به تولیدکنندگان بخش کشاورزی تحمیل کردیم و آنها را مجبور کردیم که کالای خود را ارزان‌تر بفروشند که این به ضرر بخش کشاورزی بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی با تأکید بر اینکه چنین شرایطی به نفع بخش کشاورزی و تولیدکنندگان تغییر کرده گفت:به نظر می‌رسد حالا که نگران بازار داخلی و افزایش قیمت‌ها هستیم و ممکن است سلامتی برخی اقشار جامعه بخصوص طبقه ضعیف به خطر بیافتد؛ سیاست‌های جبرانی و حمایتی از سوی دولت در بخش لبنیات اتخاذ شود.

وی گفت: در این شرایط نمی‌توانیم از کشاورزان بخواهیم که محصولات خود را باقیمت کمتری به بازار عرضه کنند لذا برای اینکه دو طرف متضرر نشوند باید دولت به تنظیم بازار اقدام کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود گرانی نهاده‌های دامی منجر به افزایش قیمت لبنیات شده افزود:باید از ظرفیت‌های بلااستفاده بخش تولید بهره گرفته شود تا با افزایش تولید قیمت‌ها به سمت معقولی حرکت کند و در عین صادرات محصول ،نیاز داخلی کشور نیز تأمین شود.

وی در خصوص اینکه چه زمانی قیمت لبنیات منطقی خواهد شد و دستگاه‌های مسئول چه تصمیمی خواهند گرفت گفت:ما نمی‌توانیم قیمت تکلیفی بگذاریم و بخش کشاورزی را مجبور کنیم که هزینه‌های تحمیلی ناشی از افزایش قیمت ارز را متحمل شود چون تولیدکنندگان بخش کشاورزی، توان جبران این ارقام را ندارد لذا دولت باید یارانه‌ای برای بخش لبنیات مدنظر قرار دهد و باسیاست‌های جبرانی ، به اقشار آسیب‌پذیر کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها