با موافقت نمایندگان مردم در خانه ملت

سازوکار تامین مالی حمایت از کالای ایرانی تعیین شد

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین :

مدیریت واردات؛ راهکار حمایت از کالای ایرانی است

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران ممنوعیت واردات را در راستای حمایت از کالای ایرانی ندانست و تصریح کرد: راهکار حمایت از کالای ایرانی جلوگیری از ورود کالای قاچاق و روند واردات کالاهای غیرضروری و ساخته‌شده است. به‌جای آن باید واردات مواد اولیه موردنیازی صورت گیرد که در زنجیره تولید در راستای صادرات باشد.
کد خبر: ۱۱۷۷۱۳۱
مدیریت واردات؛ راهکار حمایت از کالای ایرانی است

عدنان موسی‌پور در گفت‌وگو با جام‌جم‌آنلاین اظهار کرد: صادرات و واردات هر دو نقش مهمی را در گسترش تجارت جهانی و اقتصاد کشورها بازی می‌کنند و هیچ کشوری در دنیا بدون واردات، صادرات قدرتمندی نخواهد داشت.

وی با اشاره به واردات کالای قاچاق از راه قانونی افزود: واردات کالا بر اساس تکمیل ظرفیت‌های خالی زنجیره تولید و صادرات عمل می‌کند. برای مدیریت واردات کالا یا جلوگیری از واردات بی‌رویه، باید ابتدا به دنبال واردات کالای قاچاق بود. چون واردات بی‌رویه منجر به زمین‌گیر شدن تولیدات داخلی می‌شود و در راستای تقویت ظرفیت‌های صادراتی کشور نیست.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران ممنوعیت واردات را در راستای حمایت از کالای ایرانی ندانست و تصریح کرد: راهکار حمایت از کالای ایرانی جلوگیری از ورود کالای قاچاق و روند واردات کالاهای غیرضروری و ساخته‌شده است. به‌جای آن باید واردات مواد اولیه موردنیاز صورت گیرد که در زنجیره تولید در راستای صادرات باشد.

موسی‌پور افزود: واردات رسمی و موردنیاز کشور تائید شده است، اما واردات کالاهایی که مشابه آن در کشور موجود است یا واردکردن کالایی که به کارگاه‌های کوچک و متوسط ضربه می‌زند، مورد تائید نیست و باید جلوی آن گرفته شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر این‌که تحریم‌ها موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت یا تکذیب کرد، گفت: اقتصاد ایران امروز مورد شدیدترین تحریم‌های بانکی، حمل‌ونقل دریایی و حتی انتقال تکنولوژی قرارگرفته است، در این شرایط اولین کاری که می‌توان انجام داد این است که آزادی عمل بیشتری را به فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار، معتبر و دارای برند بدهیم؛ برای آنکه زمین‌گیر نشوند و زنجیره تولیدات خود را ادامه دهند تا بدین ترتیب مشکل بخش اشتغال‌زایی نیز حل شود.

وی ادامه داد: حمایت دولت در جهت تسهیل شرایط داخلی برای تولید‌کنندگان می‌تواند گره‌گشای تحریم‌ها باشد چراکه در این خصوص بخش‌نامه‌های غیرضروری نقش یک مانع و بازدارنده را بازی می‌کنند؛ بخش‌نامه‌هایی که در شرایط عادی باید باشند در این شرایط بهتر است نباشند.

موسی‌پور با اشاره به واحدهای تولیدی صادرات محور ادامه داد: در این بخش مبحث پیمان‌سپاری ارزی تبدیل به یک معضل بزرگ‌شده ، چراکه علاوه بر ضربات ارزی به اقتصاد کشور، به سمت‌وسوی مسیری درحرکت هستیم که فرصت‌های اشتغال‌زایی نیز مسدود می‌شوند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران تصریح کرد: صدور بخش‌نامه‌های جدید میزان اشتغال فعلی را مورد تهدید قرار می‌دهد و امروز توجهی به این امر نمی‌شود. سیستم بانکی کشور بیش از هر زمان دیگر باید از تولیدات داخلی حمایت کند؛ همچنین سیستم مالیاتی کشور نیز در این شرایط باید با واحدهای تولیدی مهربان‌تر رفتار کند و اگر به دنبال افزایش درآمد است، بهتر است تعداد افراد را برای پرداخت مالیات بیشتر کند به‌جای آنکه فشار را بر واحدهای تولیدی افزایش دهد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: به عقیده بنده در شرایط فعلی، حمایت از واحدهای تولیدی صادرات محور باید در اولویت قرار گیرد و توجه بیشتری به ارگان‌های منطقه‌ای داشته باشیم و پیمان‌سپاری ارزی را لغو کنیم همچنین توجه ویژه‌ای به بخش اشتغال‌زایی به خصوص در استان‌های مرزی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز چالش‌های بزرگی را برای اقتصاد کشور داشته است، افزود: نوسانات نرخ ارز را باید به‌عنوان یک واقعیت پذیرفت، در حالی‌که این اتفاق به بخش عظیم تولید ضربه زیادی وارد و جذب سرمایه گذار خارجی را نیز دچار چالش کرده است، اما در کنار این بحران، در برخی زمینه‌های اقتصادی فرصت‌هایی نیز برای کشور ایجاد شده است.

موسی‌پور کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر را نویدبخش آرامش در اقتصاد دانست و ادامه داد: اگر دولت اجازه دهد، نرخ ارز به صورت منطقی در بازار تعیین و مورد قبول فعالان اقتصادی قرار گیرد ؛ این اتفاق می‌تواند به یک فرصت تاریخی برای بخش صادرات تبدیل شود.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران درباره مشکلات موجود در زمینه واردات مواد اولیه، تاکید کرد: تحریم‌ها این بخش را مورد هدف قرار داده‌اند، اما به اعتقاد بنده با وجود شرایط تحریم‌ها همچنان تجار، بازرگانان و کشورهایی در سطح دنیا هستند که تمایل بسیاری برای همکاری با ایران دارند لذا باید قدر این فرصت را دانست و شرایط را برای واردکنندگان مواد اولیه تولید تسهیل کرد ضمن اینکه به سیستم صرافی نیز بیشتر اعتماد کنیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش کلیدی رایزن‌های اقتصادی در توسعه بازارهای هدف بیان داشت: آمارها نشان دهنده آن است که گرایش صادرکنندگان ما به کشورهای همسایه بیشتر شده است لذا در این‌جا بحث دیپلماسی اقتصادی مهم جلوه می‌کند و نباید این تفکر را داشته باشیم که همه دنیا آمریکا و اروپا است چراکه بخش مهمی از آن در همسایگی ایران قرار دارند.

وی ادامه داد: باید روابط سیاسی محکم و قابل قبولی با کشورهای همسایه ایجاد کنیم، همچنین بهتر است مباحث محوریت اقتصادی داشته باشد و وظایف اقتصادی برای سفارت‌ها تعریف کنیم؛ نیروهای متخصص و وارد در مباحث اقتصادی بیشتر در خارج از کشور حضورداشته باشند و صادرکنندگان و بازرگانان بخش خصوصی را به‌جای تهدید، تشویق به توسعه صادرات کنیم.

موسی‌پور در پایان با توجه به شرایط فعلی و تحریم‌های ایران تأکید کرد: در شرایط فعلی باید به اقتصاد مقاومتی متوسل شویم چراکه تکلیف ما را به‌صورت واضح و روشن مشخص کرده است.

نسترن نعمتی-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها