به مناسبت آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج)؛

وظایف منتظران در عصر غیبت چیست؟

همان‌طور که می‌دانیم در آموزه‌های معصومان علیهم‌السلام برای منتظران راستین حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف جایگاه و منزلتی عظیم عنوان‌شده است که نشان‌دهنده جایگاه عظیم انتظار در اسلام است پس منتظر بودن برای ظهور حضرت حجت اجری عظیم را در پی دارد ، اما برای رسیدن به مقام منتظر واقعی باید برخی کارها را در زمان غیبت حضرت انجام داد که در ذیل به برخی از این وظایف و امور اشاره‌ای هرچند مختصر می‌نماییم.
کد خبر: ۱۱۷۶۵۲۷
وظایف منتظران در عصر غیبت چیست؟

به گزارش جام‌جم آنلاین- اولین گام در این مسیر شناخت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. چراکه شناخت امام هر زمان بسیار حائز اهمیت و از وظایفی است که در هر زمان، به‌ویژه در عصر غیبت برای پیروان آموزه‌های اسلامی مورد تأکید و سفارش واقع‌شده، است. امام صادق علیه‌السلام نیز دراین‌باره خطاب به فضیل فرمودند: امام خود را بشناس که اگر امام خود را شناختی، دیروزود شدن این امر(ظهور)، آسیبی به تو نخواهد رساند.

در گام بعدی دین‌مداری قرار دارد اینکه در نبود امام عصر ارواحناه همچنان در حفظ دین و ایمان خود ثابت‌قدم باشیم امری است بس بزرگ و مؤثر در اعلام حمایت خود از حضرت ،چنانکه علی علیه‌السلام فرمود: «...بدانید! هر که از شیعیان، بر دینش محکم باقی بماند، و از به درازا کشیدن غیبت امام، دلش به زنگار شک، تیره و سخت نگردد، روز قیامت او با من و در رتبه‌ی من است.» پس حفظ دین در عصر غیبت از کارهایی است که منتظران باید سرلوحه امور خویش قرار دهند.

در ادامه مسیر رعایت تقوا و پیروی از دستورات معصومان علیهم‌السلام و علمای دین قرار دارد. پروای الهی همواره در دستور کار مؤمنان است و در همه زمان‌ها واجب است اما در زمان غیبت امام عصر این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه در این زمان زمینه‌های ارتکاب گناه و خطا فراهم است پس رعایت تقوای الهی می‌تواند عامل نجات انسان‌ها شود و نیز آنچه معصومان گفته‌اند همه از نوری واحد است پس در زمان غیبت می‌توان با بهره‌مندی از آموزه‌های ایشان راه را در این عصر و در نبود امام پیدا کرد و به کمک عالمان دینی که مروج سنت اهل‌بیت علیهم‌السلام در جامعه هستند هدایت‌شده و به بیراهه نرفت.

در این زمینه خود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فرموده‌اند: به راویان احادیث ما (عالمان دینی) مراجعه کنید، زیرا آنان حجت من بر شما و من حجت خدا بر آن‌ها هستم.پیروی از ولایت‌فقیه و بهره‌مندی از علمای دین کمک‌کننده به زمینه‌سازی جهت ظهور حضرت است.دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از دیگر کارهای مهم در عصر غیبت است.

رسول اکرم صلوات‌الله‌علیه سفارش بسیاری به دوستی اهل‌بیت علیهم‌السلام نمودند در این عصر وظیفه شیعیان است که بامحبت امام زمان در دل همواره دوستدار محبان ایشان بوده و با مخالفان و معاندان حضرت مبارزه و دشمنی نمایند چراکه این خود به‌نوعی حمایت از امام عصر و اسلام محسوب می‌شود.

در همین راستا باید بر سختی‌های زمان غیبت صبر پیشه کرد و دست از طلب برنداشت و با قول و فعل نشان داد که همچنان حامی امام عصر و منتظر ایشان هستیم و همواره در آماده‌باش خدمت به ایشان بوده و با بهره‌مندی از سفارش‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام جهت دعا برای فرج حضرت که بسیار سفارش شده و از آن به افضال الاعمال یاد گردیده است و نیز بزرگداشت همیشگی یاد و نام امام عصر که باید همواره در زندگی ما رؤیت شود. چراکه این بزرگداشت، جلوه‌های فراوانی دارد. از تشکیل نشست‌های دعا و نیایش گرفته تا اقدام‌های فرهنگی و ترویجی و از تشکیل حلقه‌های بحث و گفت‌وگو گرفته تا پژوهش‌های بنیادین و سودمند، همه و همه می‌تواند در راستای اعتلا به این نام بزرگ باشد.

با انجام نکات گفته‌شده می‌توان خود را منتظر واقعی حضرت دانست و امید داشت به اینکه فردی مؤثر در ظهور ایشان هستیم و حداقل در غیاب امام عصر ارواحناه فداه همچنان ارادتمند به ایشان و دربی آموزه‌های رسیده از معصومین علیهم‌السلام هستیم.

افتخار اصغری

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها