سید رضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری؛

علامه طباطبایی از لحاظ فلسفی مادی گرایی را ابطال کرد

امروز بیست و چهارم آبان ماه برابر با سالروز درگذشت سید محمدحسین قاضی طباطبایی تبریزی، معروف به علامه طباطبایی است. او فقیه، فیلسوف، عارف، حکیم و مفسر قرآن شیعه ایرانی به شمار می رود.
کد خبر: ۱۱۷۶۳۴۵
علامه طباطبایی از لحاظ فلسفی مادی گرایی را ابطال کرد

سید رضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در رابطه با این عالم فقید می گوید که در دوران طلبگی اش در قم با مرحوم علامه طباطبایی آشنا شده است.

وی در گفت و گو با جام جم آنلاین، عنوان کرد: «‌من از سال 40 به بعد با علامه طباطبایی آشنا شدم. در این مدت چند ویژگی بسیار قابل توجه نزد ایشان دیدم.»

اکرمی افزود: «ایشان یک فقیه عالم بود و شخصیت اجتهادی و مسلم در نجف و هر جای دیگری که حضور داشت از خود نشان می دهد. ایشان در قم تصمیم گرفت نسبت به تفسیر قرآن یک اقدام اختصاصی انجام بدهد . سال ها وقت گذاشت تا یک دوره تفسیر قرآن به نام تفسیر المیزان را بنویسند. این کتاب در بین همه تفاسیر موجود در قرآن ویژگی های گوناگونی دارد که باید جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد.»

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در ادامه گفت: «علامه طباطبایی در بحث فلسفه شاگردان ویژه ای تربیت کرد. مرحوم نسبت به فلسفه همیشه اهتمام ویژه ای داشت و حتی در زمان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی هم شاگردان متعددی داشت و به آنها درس می داد.»

وی تأکید کرد: «علامه جاذبه خاص فلسفی داشت که می‌تواند روش رئالیسمی باشد که استاد مطهری هم آن را دنبال کرد.»

اکرمی بیان داشت: «به یاد داریم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، مادی‌گرایان نسبت به مسائل مادی‌گرا و اصالت ماده و امثال این‌ها کار می‌کردند. مرحوم علامه طباطبایی این موضوعات را ازلحاظ فلسفی ابطال کرد و روی این مسئله هم تایید نمود که اصالت ماده و مادی‌گرایی کار درستی نیست.»

وی تصریح کرد: «نکته مهم دیگر درباره علامه محمدحسین طباطبایی ارادت ویژه ایشان به ائمه اطهار بود. ایشان در ماه مبارک رمضان روزه خود را با بوسه بر ضریح مبارک حضرت معصومه افطار می‌کرد.»

اکرمی یادآور شد: «علامه بسیار ولایتی بود و علاقه‌مند به اهل‌بیت بود و در این‌باره کتاب به رشته تحریر درآورده است.»

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در پایان گفت: « علامه شخصیت بسیار والایی داشت که مورد احترام همه بود. مردمی بودن یکی از ویژگی های اصلی ایشان است و به اصطلاح عامیانه بسیار خاکی بود. ایشان معمولا به سر و وضعش نمی رسید و انسان وارسته ای به شمار می رفت که خدمت زیادی به مکتب شیعه و اهل بیت کرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها