نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران:

مجبور بودیم برخی کشورها را از تحریم‌ها ضد ایران معاف کنیم

تکرار «تلما و لوئیز» در اتحاد آمریکا و عربستان

ترامپ باید آل سعود را به‌جای ایران تحریم می‌کرد

هم‌پیمانی آمریکا با عربستان سعودی برای محدود کردن ایران در خاورمیانه شمارا یاد فیلم تلما و لوئیز نمی‌اندازد؟!
کد خبر: ۱۱۷۶۲۰۹
ترامپ باید آل سعود را به‌جای ایران تحریم می‌کرد

به گزارش جام جم آنلاین ، «تلما و لوئیز» داستان دو زن است که سفری به‌ظاهر ساده را آغاز می‌کنند اما اتفاقاتی باعث تیره شدن فضای سفر آنها می‌شود. از شلیک کردن به یک متجاوز گرفته تا مرگ هر دو زن پس از سقوط از دره با اتومبیل. آیا دو انسانی که از دره به پایین پرتاب می‌شوند همان آمریکا و عربستان سعودی نیستند؟

اصلاً این داستان و این مقایسه چه ارتباطی با ایران، عربستان‌ و ایالات‌متحده دارد؟ خوب، اگر شما در دهه گذشته به سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه نگاه کنید چه می‌بینید؟ شما می‌بینید دولت اوباما به ایران و عربستان نگاه می‌کند و می‌گوید: عربستان‌سعودی هرگز نخواهد توانست اصلاحات واقعی را در خاورمیانه انجام دهد.

بنابراین دولت آمریکا به این نتیجه رسید که بهترین راه برای اجرا کردن برنامه‌ها در منطقه ایجاد تغییراتی در ارتباطات سیاسی ایران است، کشوری که تمدن واقعی دارد. اما نکته پنهان این بود اقدامات یادشده با همکاری و مشارکت عربستان انجام شد.

آل سعود و آمریکا طی این برنامه تلاش‌های خود را روی ایران متمرکز و سعی کردند با ایجاد اخلال در برنامه‌های مختلف ایران به اهداف خود دست یابند.

ازجمله اینکه آمریکا مقابل فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایستاد و تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرد، حتی وقتی با اجرایی شدن برجام تحریم‌ها برداشته شد پس از مدتی دوباره آن را اجرایی کرد.

بطور کلی باید در نظر داشته باشیم تلاش‌های دیگری برای ایجاد شکاف بین گروه‌های مختلف ایران از سوی دو کشور یادشده صورت گرفت تا نقشه شوم آمریکا در خاورمیانه اجرایی شود.

این درحالی‌ بود که ایران برخلاف سیاست‌های دولت آمریکا با استفاده از نفوذ سیاسی و اقتصادی خود بر اقتدار خود در منطقه خاورمیانه افزود، به‌این‌ترتیب که به سوریه، عراق، لبنان و یمن رفت و در آنجا سیاست‌های ضدآمریکایی- اسرائیلی و آل سعودی در پیش گرفت.

به‌این‌ترتیب دور از واقعیت نیست اگر بگوییم داستان فیلم تلما و لوئیز درباره همکاری آمریکا و عربستان به واقعیت رسید و تلاش‌ها برای عقب راندن ایران از منطقه به‌جایی نرسید. تاجایی که وضع مجدد تحریم‌ها برخلاف قرارداد هسته‌ای برای آمریکا به یک قمار بزرگ تبدیل شد.

آیا آمریکا این شرط را باخته است؟

پاسخ به این سؤال مشخص نیست، اما واضح به نظر می‌رسد که تحت‌فشار قرار دادن ایران بابت مسئله هسته‌ای هرچند تحریم شدید این کشور را به دنبال داشت اما از نفوذ منطقه‌ای دولت جمهوری اسلامی در خاورمیانه کم نکرد.

پس نتیجه می‌گیریم آمریکا حداقل در این بخش از ماجرا قمار خودساخته را باخته است. این درحالی است که ایران علی‌رغم تحریم‌های شدید اقتصادی توانست به اقتدار خود در منطقه بی افزاید که اهمیت بالایی داشت.

باوجوداین تحریم‌ها بازهم آمریکا دوباره همان اشتباه را تکرار کرد و به‌گونه‌ای عمل کرد که این اقدامات بیشتر شبیه شرط‌بندی بزرگ دیگری به نظر آمد.

دولت ایالات‌متحده پس خروج از توافق هسته‌ای ، 110 میلیارد دلار سلاح به عربستان فروخت تا به‌این‌ترتیب بتواند بخشی از باخت بزرگش را جبران کند. سپس همانند فیلم تلما و لوئیز که یکی از شخصیت‌ها (لوئیز) دیگری (تلما) را به یک سفر دونفره تشویق می‌کرد با مهر آل سعود ماجراجویی را آغاز کرد. البته باید انتظار داشته باشیم که آخر این هم‌سفر شدن نیز مثل همان فیلم هالیوودی قابل پیش‌بینی باشد!

بطور کلی آمریکا برای کاهش قدرت ایران در منطقه اقدامات زیادی چه در خودِ خاورمیانه و چه در خارج از آن انجام داد. اما درواقع آمریکا باید کار دیگری انجام می‌داد، محدود کردن محمد بن سلمان، فردی که با تصمیمات اشتباه باعث شد منافع آمریکا به‌شدت به مخاطره بیفتد. از راه‌اندازی جنگ با یمن گرفته تا قتل جمال خاشقچی.

واضح به نظر می‌رسد که همه این‌ها باید تنبیه شدید محمد بن سلمان را رقم بزند، چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده است. عربستان در اهداف آمریکا چیزی جز بحران به وجود نیاورد و چیزی جز دردسر رقم نزد.

وظیفه رئیس‌جمهور آمریکا این است که درک کند که همه بازیگران اصلی در خاورمیانه چندین دستور کاردارند و آیا آمریکا فراموش کرده ایران به این کشور کمک کرده است تا بعد از ۱۱ سپتامبر طالبان را شکست دهد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها