نماینده مردم فومن درباره انتخاب شهردار تهران به جام جم آنلاین گفت:

نگاه حزبی شورا، مشکلات مردم را بیشتر می‌کند/ سابقه آخوندی گویای خیلی از مسائل است

به بهانه فینالیست شدن دو گزینه شهرداری در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

راه‌یابی آخوندی و حناچی به بهشت تحمیلی بود نه تصمیمی/ مدیریت جهادی با وزیر پرحاشیه امکان‌پذیر نیست

عضو هیئت‌رئیسه چهارمین دوره شورای شهر تهران گفت: جریان‌های سیاسی گزینه‌های نهایی شهردار تهران را به شورای شهر تحمیل کردند و تصمیم و رأی اعضای شورا تأثیری در آن نداشت.
کد خبر: ۱۱۷۵۹۳۹
راه‌یابی آخوندی و حناچی به بهشت تحمیلی بود نه تصمیمی/ مدیریت جهادی با وزیر پرحاشیه امکان‌پذیر نیست

ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای شهر و از فرماندهان دوران دفاع مقدس در رابطه با نهایی شدن دو گزینه عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و پرویز حناچی از معاونان عمرانی وزارت راه برای تصدی شهرداری تهران در گفتگو با جام جم آنلاین، اظهار کرد: بنده با انتخاب هر 5 گزینه قبلی و به‌ویژه دو گزینه نهایی نظر به سوابق اجرایی و کاری آن‌ها از ابتدا مخالف بودم.

وی افزود: به نظر می‌رسد چه در ظاهر و چه در باطن در قضیه انتخاب شهردار برای کلان‌شهری مثل تهران که به‌مثابه یک کشور تلقی می‌شود، دخالت خط‌مشی‌های سیاسی و جناحی کاملاً مشهود و آشکار است.

این صاحب‌نظر در حوزه مدیریت شهری تصریح کرد: فرآیند انتخاب شهردار مستقل ازنظر و تحلیل اعضای شورای شهر بوده و اعتقاددارم این امر بر اساس یک جریان سیاسی حاکم بر شورای شهر شکل‌گرفته است. لذا ما شاهد یک فضای تحمیلی به شورای شهر برای انتصاب شهرداری تهران هستیم.

قناعتی با تأکید بر این مطلب که اعضای محترم شورای شهر به خاطر شرایط سیاسی و جناحی هیچ استقلال رأیی از خود ندارند،خاطرنشان کرد: البته این تحلیل در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن است، اما در بخش بدبینانه آن باید عنوان کنیم اگر خود شورای شهری‌ها تصمیم‌گیرنده گزینش مدیر آینده شهر تهران هستد چرا به رزومه و سوابق مدیریتی آخوندی و حناچی توجهی نکرده‌اند؟!

وی دراین‌باره افزود: خود آقای آخوندی در جلسه رأی‌گیری برای نهایی شدن گزینه‌ها شهرداری اذعان کردند در طول سکان‌داری وزارت راه بارها مجبور شده از مجلس رأی اعتماد بگیرد. خب چرا در چنین وضعیتی باید اعضای شورای شهر وی را جز نامزدهای پایانی انتخاب کنند.

قناعتی با طرح یک سؤال در خصوص مدیریت وزیر مستعفی راه، ابراز کرد: آیا انتخاب مدیری که چندین جلسه مجبور شده به مجلس برود درست است؟ حتماً عملکرد وی در وزارتخانه متبوع قابل‌قبول مردم و جامعه نبوده که 5مرتبه برای ارائه توضیح و استیضاح به مجلس فراخوانده شده است.

وی معتقد است: ایشان با لابی‌گری و ارتباط با برخی نمایندگان مجلس موفق شد وزارت خود را ادامه دهد و ابداً بر اساس عملکرد خوب وی نبوده که رأی اعتماد گرفته است. این مسئله به‌روشنی مشخص می‌کند انتخاب فردی که عملکرد پرفرازونشیبی در کارنامه خود داشته امری اشتباه محسوب می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه چهارمین دوره شورای شهر تهران درباره حناچی دیگر گزینه نهایی شهردار شدن، گفت: آقای حناچی ازنظر فنی و تحصیلاتی فرد متخصصی در حوزه شهری بشمار می‌آیند و به نظر بنده او یکی از افرادی بودند که در طرح تفصیلی تهران بزرگ کارهای ویژه‌ای انجام دادند و در این زمینه صاحب‌نظر هستند.

قناعتی با اشاره به سوابق اجرایی و مسئولیتی پرویز حناچی، اظهار کرد: سابقه مدیریتی ایشان متأسفانه در حد و اندازه شهردار کلان‌شهری مثل تهران نیست. همان‌طور که می‌دانید جایگاه شهردار و شهرداری پایتخت به لحاظ وسعت شرح وظایف معادل چندین وزارتخانه است.

وی در همین راستا گفت: شاید بهتر باشد با توجه نوع تخصص مرتبطی که در ارتباط با مدیریت شهری دارند در یک پروسه سه یا چهارساله در مقام معاونت شهردار انجام‌وظیفه کند تا بر اندوخته‌ها و تجارب مدیریتی او برای سنوات آتی افزوده شود. ازاین‌رو شهردار شدن وی در این مقطع خیلی زود ارزیابی می‌شود.

قناعتی با نگاهی دوباره به فرآیند انتخاب نامزدهای شهردار تهران یادآور شد: دوستان و همکاران محترم ما بهتر بود با رویکرد شایسته‌سالاری وارد ماجرا شوند و افرادی را که مورد گزینش قرار می‌دادند که نزد آحاد مردم و نخبگان سیاسی اجتماعی از اقبال بیشتری برخوردار می‌بودند و فارغ از مباحث توصیه‌ای و جناحی شرایط را به‌گونه‌ای رقم می‌زدند تا شهر تهران در آینده به‌طور سیاسی اداره نشود.

وی در خصوص اینکه با توجه به نیاز مبرم شهر تهران به مدیریت جهادی برای سامان گرفتن و خروج از بحران‌های موجود، دو گزینه مذکور تا چه میزان می‌توانند در زمره مدیران جهادی قرار گیرند، عنوان کرد: در حقیقت سوابق این دو بزرگوار مبین چنین موضوعی نیست.

قناعتی در این باره افزود: قاعدتاً اگر یک وزیر جهادی عمل می‌کرد نباید مردم در تکمیل و احداث پروژه نیمه‌تمام مسکن مهر ناراضی می‌شدند. مدیریت جهادی یعنی تلاش مضاعف در جهت رضایت‌مندی اقشار مختلف جامعه به‌ویژه دهک‌های متوسط و پایین کشور. در طول 5 سال گذشته واقعاً چه تلاشی در این خصوص صورت گرفته است؟

وی با اشاره به اقدامات مثبت آخوندی در وزارت راه و شهرسازی هم گفت: متأسفانه عملکردهای خوب ایشان هم بخش کوچکی از جامعه را راضی کرد. مثلاً با واردات چند فروند هواپیما که اقدام خوبی هم بود چند درصد مردم را منتفع کرد؟ درحالی‌که عمده مردم و مستضعفین ما یا حاشیه‌نشین هستند و یا در مناطق کمتر توسعه‌یافته زندگی می‌کنند. اما اقدامات لوکسی همچون خرید هواپیما تنها به سود مرفهین جامعه تمام می‌شود.

قناعتی خاطرنشان کرد: امروز اگر مسکن مهر و سایر امکانات زیرساختی ما در بخش عمرانی به شیوه مطلوب و درخور توجهی تحویل ولی‌نعمتان انقلاب و محرومان داده می‌شد قطعاً کسی با شهردار شدن گزینه‌هایی همچون آخوندی و غیره مخالفت نداشت بلکه حمایت هم می‌کرد.

وی در پایان در رابطه با این مسئله که آینده مدیریت شهری تهران با فینالیست شدن آخوندی و حناچی به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت، بیان کرد: ما امیدواریم اتفاقات خوبی در این عرصه رخ دهد و طبیعتاً آرزویی هم جز این نداریم. فارغ از اینکه چه جریانی امروز در شورای شهر و شهرداری حاکم است شهردار آینده باید برای مردم خوب کار کند.

قناعتی گفت: آنچه مهم است مردم باید از مدیریت شهردار جدید منتفع شوند. امروز شهر تهران بیش از هر دوره دیگری نیازمند توسعه و پیشرفت در تمام حوزه‌هاست.

وی افزود: نجفی و افشانی که شهرداران قبلی بودند بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب نشدند و در مورد دو گزینه نهایی هم وضعیت به همین‌گونه ارزیابی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها