قهرمانپور در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

ترامپ دوسال آینده، ترامپ گذشته نخواهد بود

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: ترامپ دو سال آینده، ترامپ دو سال گذشته نخواهد بود و در جهت‌گیری‌های خود فشار کنگره آمریکا را هم مدنظر قرار خواهد داد.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۶۱
ترامپ دوسال آینده، ترامپ گذشته نخواهد بود

رحمان قهرمانپور کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص نتایج انتخابات کنگره آمریکا خاطر نشان کرد: انتخابات کنگره آمریکا قبل از هرچیز با مفهوم چک‌اندبالانس (موازنه و نظارت) در حقوق اساسی یا ساختار قدرت آمریکا قابل فهم است.

قهرمانپور با تاکید براینکه اساسا قدرت در آمریکا مبتنی برسازوکار نظارت و موازنه است خاطرنشان کرد: هم نهادهای نظارتی وجود دارند که از افزایش بی‌رویه قدرت افراد جلوگیری می‌کنند و هم نهادهایی موظف هستند همدیگر را موازنه کنند تا قدرت یک نهاد بیشتر از نهاد دیگری نشود و در این راستا کنگره نقش موازنه کننده با قوه مجریه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در نظام آمریکا به عنوان یک نظام ریاستی، رئیس‌جمهور بالاترین مقام کشور است و بیشترین قدرت را دارد، قوه قضائیه و کنگره به عنوان موازنه کننده عمل می‌کنند و از این نظر پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان به عنوان یکی از شاخه‌های کنگره می‌تواند به افزایش توازن قوا و به تعبیر ساده‌تر افزایش فشار بر ترامپ جهت اصلاح یا نادیده گرفتن برخی از تصمیم‌ها و سیاست‌های او منجر شود.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: به صورت سنتی مجلس نمایندگان آمریکا در سیاست خارجی این کشور نقش خیلی فعالی ندارد و در مقایسه با سنا از تخصص، توانمندی و نفوذ کمتری در سیاست خارجی آمریکا برخوردار است.

وی با بیان اینکه مجلس نمایندگان بیشتر در موضوعات داخلی و مسائلی که مربوط به زندگی روزمره مردم است ورود می‌کند اظهار کرد: یکی از این مسائل بیمه سلامت اوباما است که اتفاقا همین مساله نقش مهمی در پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات اخیر داشت.

قهرمانپور با اشاره به اینکه در کنار مسائل داخلی گاهی پیش می‌آید که مجلس نمایندگان در موضوع تحریم‌ها اظهار نظر می‌کند خاطرنشان کرد: هرچند مجلس نمایندگان برخی از قوانین تحریمی را تصویب، محدود یا بیشتر می‌کند ولی در کل نقش مجلس نمایندگان در سیاست خارجی آمریکا و در قیاس با سنا به مراتب کمتر است و این قاعده شامل موضوع ایران هم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نفوذ لابی طرفداران رژیم‌صهیونیستی در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا گفت: اسرائیلی‌ها مخصوصا در مجلس نمایندگان قدرت زیادی دارند و به دلایل مختلف از جمله اینکه نمایندگان این مجلس از توانایی مالی کمتری برخوردار هستند، تجربه سیاسی چندانی ندارند و نمی‌توانند هزینه تبلیغاتی خود را تامین کنند، نیازمند کمک گروه‌های لابی‌گر هستند و به همین دلیل حتی بیشتر از سنا تحت نفوذ لابی‌ اسرائیلی‌ها قرار می‌گیرند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه در کل تاثیر پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره بر سیاست ترامپ در مورد ایران خیلی زیاد نیست خاطرنشان کرد: البته در مواردی مجلس نمایندگان می‌تواند مانع از اقدامات ترامپ در مورد ایران شود که باید منتظر باشیم و ببینیم این موارد کدام است.

وی همچنین در خصوص احتمال پیش‌بینی نتیجه انتخابات دور بعدی ریاست جمهوری آمریکا با توجه به نتیجه انتخابات اخیر با بیان اینکه الان پیش‌بینی معنادار برای انتخابات 2020 خیلی دشوار است خاطرنشان کرد: واقعیت این است که هنوز در آمریکا موضوع مهم، مساله انتخابات کنگره است و خیلی زود است که بخواهیم بگوئیم انتخابات بعدی به چه سمتی می‌رود ولی موضوع مشخص این است که نتایج انتخابات کنگره آمریکا می‌تواند بالقوه به ضرر ترامپ تمام شود البته این بستگی به عوامل متعدد دیگری هم دارد.

قهرمانپور ادامه داد: کمپین ترامپ، وضعیت اقتصادی آمریکا، وضعیت دموکرات‌ها و مسائلی از این دست از جمله مواردی هستند که می‌تواند در نتیجه انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا تاثیرگذار باشد لذا باید منتظر باشیم و ببینیم در دو سال آینده چه کسانی ممکن از ترامپ حمایت کنند و وضعیت اقتصادی چگونه خواهد بود.

وی در ارزیابی از سیاست خارجی آمریکا برای دو سال آینده با اشاره به اینکه براساس قانون اساسی رئیس‌‌جمهور آمریکا بیشترین اختیارات را دارد و به صورت سنتی کنگره و قوه قضائیه آمریکا جز در موارد خیلی خاص در موضوعات سیاست خارجی دخالت نمی‌کنند اظهار کرد: بر این اساس انتظار نداریم در دو سال آینده تحول خاصی در سیاست خارجی آمریکا اتفاق افتد یا جهت‌گیری‌ها عوض شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه احتمالاً خط‌‌مشی سیاست خارجی ترامپ در دو سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد گفت: بیان حال ترامپ دو سال آینده، ترامپ دو سال گذشته نخواهد بود و طبعاً در جهت‌گیری‌های خود فشار کنگره آمریکا را هم مدنظر قرار خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها